خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت:

کمبود ۲۷ قلم دارو در کشور/ برخی از داروها هنوز تحت پوشش بیمه نیستند

asdasd
کد خبر : ۲۷۲۵۶۴

وزیر بهداشت گفت: در ابتدا ۳۰۰ قلم کمبود دارو وجود داشت که امروز به کمتر از ۲۷ قلم رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید حسن قاضی‌زاده هاشمی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه به مناسبت هفته سلامت، گفت: هفته سلامت چهارمین روز خود را می‌گذراند و خوشحالیم که در این فرصت این امکان ایجاد شد که بتوانیم در خدمت مردم باشیم و درباره سلامتی، این نعمت بزرگ صحبت کنیم.

وی افزود: یکی از نعمت‌های بزرگی که خداوند به انسان هدیه کرده نعمت سلامتی است. سلامتی مانند تاجی هست بر سر همه، اما مردم کمتر تا زمان بیماری قدر آن را می‌دانند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه همه این باور را داریم که انسان سالم، محور توسعه است، گفت: طبیعی است که اگر انسان بیمار شود، نه امنیت دارد و نه پیشرفت، از این رو باید تلاش کنیم تا بیمار نشویم و بهداشت جامعه ارتقا پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه در دستورات دین ما بر این موضوع تاکید شده است، گفت: در برنامه‌های مختلف ۵ ساله نیز قانونگذاران بر این موضوع کرده‌اند، اما در جامعه به این مهم کمتر توجه می‌شود.

قاضی‌زاده هاشمی تاکید کرد: امروزه بر خلاف گذشته بار بیماری‌ها عمدتا متوجه بیماری‌های غیرواگیر است و نقش وزارت بهداشت در سراسر کشور در امر سلامت کمتر از ۲۰ درصد است. این موضوع به این معنی است که سلامت مردم عمدتا در دست سایر دستگاه‌ها و خودشان است.

هاشمی  با اشاره به اینکه در دهه‌های گذشته کمتر شاهد بودیم که طرح‌های اجرایی در کشور، پیوست سلامت داشته باشند، افزود: در سالی که گذشت سیاست‌های کلی سلامت از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد و در آن تاکید شده بود که طرح‌های بزرگ ملی باید پیوست سلامت داشته باشد.

وی افزود: به طور مثال شاهد این هستیم که مسکن مهر ساخته می‌شود، اما زیر ساخت‌های آن مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی تاکید کرد: الان شهرک‌هایی با جمعیت بالای ۷۰۰ هزار نفر جمعیت وجود دارد که یک تخت درمانی ندارد. اتوبان ساخته می‌شود اما در هیچ جای اتوبان پیش بینی جایگاه اورژانس نمی‌شود!

وی با تاکید بر اینکه مقوله بهداشت و پیشگیری موضوعی است که همه باید به آن توجه کنیم، افزود: در کشور ما همه ساله مبالغ بسیار هنگفتی صرف دخانیات می‌شود. بدون تردید سرطان ریه که رو به افزایش است به دلیل استفاده از دخانیات است. دولت برای آن نمی‌تواند کاری کند و به اراده فرد بستگی دارد.

قاضی‌زاده هاشمی ابراز امیدواری کرد کل قوا سلامت و ارتقا بهداشت عمومی را وجه همت خود قرار دهند تا در آینده شاهد این نباشیم که بار بیماری‌ها با توجه به مسن شدن جامعه افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه مرم از زمان تولد و قبل از فوت با دستگاه سلامت درگیر هستند، گفت: از این رو امیدواریم که خدمات رو به فزونی باشد.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در ابتدای کار ما با بحران دارو مواجه بودیم، افزود: امروز دارو هست و قیمت آن برای مردم به دلیل پوشش بیمه و دسترسی بیشتر کاهش یافته است. در ابتدا ۳۰۰ قلم کمبود دارو وجود داشت که امروز به کمتر از ۲۷ قلم رسیده است. برخی از دارو‌ها هنوز تحت پوشش بیمه قرار نگرفتند اما تعداد زیادی از آن‌ها تحت پوشش بیمه قرار دارند.

وی تصریح کرد: نزدیک به ۹ میلیون نفر از ایرانیان بیمه شده‌اند که آروزی بزرگی بود. امیدواریم که دفتر‌چه‌های بیمه ارزش و اعتبار بیشتری پیدا کنند. بیمه باید به منزله پول نقد باشد و برگه‌های آن به منزله اوراق اعتباری باشد که در همه جا ارزش زیادی دارد.

وی یکی از برنامه‌های مهم وزارت بهداشت را ساماندهی حاشیه شهرها دانست و افزود: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی بر این امر تاکید کردند ساماندهی حاشیه شهرها را با شهر مشهد مقدس و برای تعداد یک میلیون و 200 هزار نفر از هموطنان آغاز کردیم زیرا همان‌طور که می‌دانید جمعیت کشورمان در سال‌های اخیر از روستانشین به حاشیه‌نشین تغییر کرده‌اند و حاشیه‌نشین‌ها از محدودترین اقشار جامعه هستند زیرا در روستاها خانه بهداشت گسترش یافته بود اما حاشیه‌نشین‌ها از امکانات سلامت محروم هستند.

وزیر بهداشت گفت: متاسفانه مهاجرت معکوسی در دو دهه گذشته داشتیم و روستاییان ما حاشیه‌نشین شدند. در روستا‌ها ما خانه‌های بهداشت را داشتیم که گسترش یافت اما در حاشیه شهر‌ها مردم از خدمات بهداشتی محروم هستند.

وی تاکید کرد: ما حدود ۱۰ میلیون نفز حاشیه نشین داریم که ظرف ۶ ماه آینده زیر پوشش خدمات بهداشتی قرار می‌گیرند. به ازای هر ۶ تا ۱۲ هزار نفر یک پایگاه و به ازای هر ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر یک مرکز بهداشتی احداث شده و امیدواریم در استان‌هایی مانند البرز و تبریز در طول ۶ماه آینده طبق قولی که داده شده محرومین تحت پوشش خدمات بهداشتی قرار بگیرند.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه در بحث بهداشت دهان و دندان از ابتدای امسال اقدامات زیادی انجام شده است، افزود: اگر به این سنت رسول الله توجه می‌کردیم امروز شاهد دندان‌های خراب چندین برابر کشور‌های اطراف، در دهان کودکان ایرانی نبودیم. بخشی از این دندان‌های خراب به دلیل تغذیه نا‌مناسب است. در بحث بهداشت دهان و دندان خیلی ضعیف هستیم. گاهی اوقات در روستا‌ها می‌بینیم که دختر بچه ۱۰ - ۱۲ ساله دندان در دهان ندارد.

وزیر بهداشت گفت: دولت تصمیم گرفت که افراد زیر ۱۴ سال را برای امر پیشگیری تحت پوشش بیمه قرار دهد. امسال پایه اول ابتدایی و ظرف دو سال آینده کل افرادی که در دبستان‌های کشور و مقطع راهنمایی تحصیل می‌کنند از خدمات بهداشتی دهان و دندان برخوردار می‌شوند.

وی  به کاهش پرداختی از جیب مردم اشاره کرد و گفت: پیش از این برای اقدامات اولیه بیماران امکانات نبود. خوشبختانه در طول سال گذشته بازار‌های کاذبی که در اطراف بیمارستان‌ها ایجاد شده بود، جمع آوری شد.

وزیر بهداشت افزود: نزدیک به ۴ هزار نفر متخصص توزیع شدند که برخلاف گذشته بعد از ظهر‌ها در مطب کار نمی‌کنند و در کلنیک‌هایی که برای این منظور در نظر گرفته شده، مردم را ویزیت می‌کنند.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه سال گذشته ۲۰ هزار نفر ویزیت شدند، گفت: ترویج زایمان طبیعی یکی دیگر از اقدامات بود. امسال ۳۵۰ هزار نفر بدون هزینه زایمان طبیعی داشتند. متاسفانه آمار سزارین در ایران بالا است و دولت تلاش می‌کند که هر سال این آمار را ۵ درصد کاهش دهد. البته علاوه بر متخصص زنان و مامایی خود افراد هم باید به این موضوع توجه کنند چراکه زایمان طبیعی موجب افزایش عمر  مادر و سلامت نوزاد خواهد بود.

وزیر بهداشت تاکید کرد: بتدریج باید این موضوع ترویج شود. در کشور‌هایی مانند آمریکا و اروپا آمار سزارین یک سوم ایران است. بنابراین باید این گرفتاری نیز کم شود.

قاضی‌زاده هاشمی همچنین با اشاره به اینکه جالب است، بدانید برخی افراد در اورژانس ۵۰۰ ساعت کار می‌کنند به این دلیل که ما دستمان بسته است و اجازه استخدام نداریم، افزود: در تلاش هستیم که امکانات اورژانسی را افزایش دهیم. اعتبار قابل توجهی برای این موضوع پیش بینی شده و هم در ناوگان حمل و نقل و هم در توسعه شبکه بهداشت بیمارستانی شاهد اقدامات بسیار خوبی خواهیم بود.

وی گفت: در عین حال اورژانس هوایی نیز دایر شد و از ۴۵ پایگاه توانستیم ۱۷ پایگاه را فعال کنیم.

وزیر بهداشت به ساماندهی تعرفه‌ها اشاره کرد و افزود: با کمک بیمه‌ها و دولت این موضوع ساماندهی شد؛ همچنین این موضوع با کمک مردم و با تماس با شماره ۱۶۹۰ کنترل شد.

وی با اشاره به اینکه در برخی از مقاطع باید اعتراف کرد، افزود: چون قیمت‌گذاری بر عهده دولت بوده است، از حق و حقوق ارائه‌دهندگان خدمت هزینه کرده است. رقم‌ها وقتی واقعی نبود بازار سیاه رونق پیدا می‌کند و سره از ناسره تشخیص داده نمی‌شد و در برخی از تریبون‌ها تندروی می‌شد و به بخشی از سرمایه ملی بی‌توجهی می‌کردیم. بنا بر این نیست که هاله‌ای از قداست در هر شغلی رقم زده شود اما جامعه‌ای که در خدمت مردم است، باید حقش لحاظ شود.

وزیر بهداشت در ادامه به محصولات غذایی اشاره کرد و افزود: مردم باید از آنچه می‌خورند و می‌آشامند اطمینان داشته باشند. البته قبل از هر چیز به حلال بودن آن و بعد به بهداشتی بودن آن توجه کنند.

وی گفت: متاسفانه شایعاتی به سرعت رواج پیدا می‌کند که موجب آزار مردم می‌شود که دولت برنامه‌هایی جهت اطلاع رسانی خواهد داشت. همچنین امیدواریم شورای عالی امنیت ملی مصوباتی داشته باشد تا پرهیز شود از اینکه نگرانی در بین مردم توسط افراد یا سایت‌های مختلف ایجاد شود.

 قاضی‌زاده هاشمی با تاکید بر اینکه برنامه ما توجه به سفره مردم و غذا است، افزود: امیدواریم با کمک دست‌اندکاران به نحوی پیش برویم که مردم از وضعیت بهداشتی غذای خود مطلع باشند.

وی افزود: در قالب بهداشت محیط هم کارهای خوبی انجام خواهد شد که در موقع خود اطلاع رسانی می‌کنیم. امیدواریم همه مردم کمک کنند تا از مزرعه تا سفره اگر ایراد و اشکالی وجود دارد که هست در قالب بهداشت محیط پیشگیری شود تا تغذیه مردم از بهداشت و سلامت کافی برخوردار باشد.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز