خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت:

مانع‌تراشی کارساز نیست/ تشویق بسیار موثرتر از تنبیه است

asdasd
کد خبر : ۲۷۲۸۳۶

وزیر بهداشت گفت: امسال یکی از برنامه های جدی وزارت بهداشت توجه به بهداشت محیط و غذا و بهداشت عمومی مردم است که در این برنامه ها بر تشویق صنایع غذایی تاکید داریم، چرا که تشویق بسیار موثرتر از تنبیه است.

به گزارش ایلنا، مراسم یازدهیمن دوره اعطای نشان ایمنی و سلامت صبح امروز با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی برگزار شد.

سیدحسن هاشمی در این مراسم با بیان اینکه امر قضاوت برای انتخاب محصولات غذایی برتر کار بسیار دشواری است، گفت: از آنجا که استقبال زیادی از این صنایع وجود دارد و این صنایع اگر بخواهند بهترین باشند جز با تعهدات شخصی و وجدانی و تجارب آنها میسر نخواهد شد.

هاشمی با تاکید بر این که توجه به بهداشت در زندگی فردی و اجتماعی همواره مهم بوده است، اما این بخش تا به حال مغفول مانده است، یادآور شد: در تمام دنیا نیز این غفلت وجود دارد و باید مشکلات بهداشت روان، سبک زندگی و تغذیه سالم در زندگی فردی مورد توجه قرار گیرد، ضمن اینکه مردم نیز باید بر این باور برسند که مراقب سلامتی خود باشند.

کاهش 10 هزار نفری تصادفات رانندگی در 10 سال گذشته

وزیر بهداشت با بیان اینکه مشکلات سلامت در کشور شامل حوزه‌های مختلفی مانند اعتیاد، مصرف قلیان و دیگر آسیب‌ها است، افزود: مرگ 20 هزار نفر در جاده‌های کشور در اثر حوادث ترافیکی همواره نگران کننده است، اما خوشبختانه از 10 سال گذشته با رفتار سازی های مناسب از سوی سازمان های مختلف به ویژه پلیس راهور شاهد این بودیم که 10 هزار نفر از این آمار کاهش یافته است.

هاشمی با تاکید بر ضرورت افزایش مالیات بر سیگار مانند برخی از کشورهای دیگر گفت: در این صورت مصرف سیگار کاهش می یابد اما این راهکار به تنهایی راه گشا نیست و در این زمینه باید فرهنگ عمومی و پیشگیری را ارتقا دهیم.

باید تولیدکنندگان محصولات غذایی را تشویق کنیم

دکتر هاشمی همچنین خاطرنشان کرد: درست است که متوسط امید به زندگی در ایرانیان 73 سال است اما عمر مفید و سالم برای هر فرد 62 سال است و 10 سال آخر عمر همراه با معلولیت است و لازم است رسانه ها با فرهنگ سازی و ترویج خودمراقبتی به کیفیت زندگی مردم کمک کنند و موجب ارتقا فرهنگ سلامت مردم شوند.

وزیر بهداشت گفت: ایجاد مانع تراشی ها و وضع قوانین پیچیده در حوزه سلامت کارساز نیست، بلکه در زمینه صنایع غذایی باید به تشویق تولیدکنندگان پرداخت.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود افزود:خوشبختانه سیاست مداران تصمیمات خوبی در رابطه با سلامت مردم گرفته اند، اما به عنوان نمونه نظارت در برخی حوزه ها معیوب است، به صورتی که برخی سازمان ها مانند دامپزشکی، غذا و دارو و موسسه ملی استاندارد برای نظارت بر واحدهای صنعتی هزینه نظارت را از خود تولیدکننده می گیرند که این باعث می شود نظارت دقیق صورت نگیرد.

وزیر بهداشت ادامه داد: صدا و سیما یکی از سازمان هایی است که باید به ارتقاء فرهنگ سلامت اهتمام بیشتری داشته باشند.

هاشمی یادآور شد: انتخاب شعار «ایمنی غذا از مزرعه تا سفره» یک حرکت نمادین از سوی سازمان جهانی بهداشت بود اما برای ما در کشور با توجه به وضعیت غذا راه سختی در پیش است و باید جلوی برخی سیاه نمایی ها گرفته شود تا به نتیجه مطلوب در این زمینه برسیم.

وزیر بهداشت با بیان این که سازمان‌های ناظر بر سلامت غذای مردم عملکرد خوبی داشته اند، افزود: همکاری سازمان غذا و دارو و همچنین سازمان ملی استاندارد با مجموعه وزارت بهداشت بسیار مطلوب بود اما بر سر مسائلی مانند استفاده از خمیر مرغ در صنایع غذایی یا توزیع شیرفله با سازمان دامپزشکی اختلاف نظرهایی داریم که امیدواریم هرچه زودتر به هماهنگی کامل برسیم.

هاشمی با تاکید بر ضرورت تامین بودجه لازم برای حوزه نظارت بر غذا تصریح کرد: اگر در زمینه مواد غذایی مناسب عمل نکنیم هزینه‌های درمان و نیز برخی شایعه پراکنی‌ها برای ناکارآمد جلوه دادن دولت و حتی نظام اسلامی افزایش می یابد.

وزیر بهداشت با انتقاد از برخی از اظهار نظرها مبنی بر آلوده بودن آب آشامیدنی افزود: این که بگوییم غذا، صنعت، هوا و آب آلوده است تنها باعث ایجاد نگرانی در بین مردم می‌شود و از قوه قضاییه انتظار داریم با قاطعیت با برخی از این فضاسازی ها برخورد قانونی کند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: شخص رئیس جمهور و هیات دولت حساسیت ویژه ای بر موضوعات آب آشامیدنی،غذا و هوا دارند و تاکید می کنند که هیچ چیزی از مردم پنهان نشود.

هاشمی اظهار داشت: امسال یکی از برنامه های جدی وزارت بهداشت توجه به بهداشت محیط و غذا و بهداشت عمومی مردم است که در این برنامه ها بر تشویق صنایع غذایی تاکید داریم، چرا که تشویق بسیار موثرتر از تنبیه است.

وزیر بهداشت پیشنهاد داد: می توانیم در محله ها از خود مردم و سازمان های مردم نهاد در امر نظارت استفاده کنیم و دولت نیز از آنها حمایت خواهد کرد.

هاشمی در پایان یادآور شد: این سنت خوبی است که از کسانی که به سلامت مردم اهمیت می دهند و درست کارند تقدیر شود و امیدواریم در سال های آینده صنایع و شرکت های بیشتری را در این مراسم مورد تقدیر قرار دهیم چرا که حاصل آن تامین سلامت و آرامش و اطمینان جامعه نسبت به سلامت غذایی است.

گفتنی است: در مراسم اعطای نشان ایمنی و سلامت به 36 تولید کننده محصولات غذایی نشان ایمنی و سلامت اهدا شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز