خبرگزاری کار ایران

ابتکار:

مخالف احداث سد «تنگ سرخ شیراز» هستیم/ لغو آیین نامه معادن برای محیط زیست مشکل ساز شد

asdasd
کد خبر : ۲۷۴۲۱۷

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این سازمان هیچ مجوزی برای احداث سد تنگ سرخ صادر نکرده و ما همه اقدامات قضایی و حقوقی را برای توقف عملیات ساخت این سد به کار گرفته‌ایم.

به گزارش ایلنا، معصومه ابتکار در شانزدهمین سفر استانی به استان فارس، بیان داشت: سد تنگ سرخ در شیراز ارزیابی محیط زیست ندارد و تا قبل از تایید ارزیابی زیست محیطی، احداث سد غیر قانونی و تاکید بر ساخت آن تخلف است..

وی افزود: ادامه کار این سد تا زمانی که ارزیابی محیط زیست تایید نشود، غیر قانونی است و راهی برای فرار از قانون وجود ندارد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: این سازمان تذکرات لازم را به وزارت نیرو داده ما پیگیر این موضوع هستیم.

ابتکار اظهار کرد: قانون در مورد این سد صراحت دارد و هیات‌های حل اختلاف هم باید موازین قانونی را مد نظر داشته باشند زیرا هیچ مورد فرار قانونی را در احداث سد تنگ سرخ نمی‌پذیریم.

ابتکار گفت: ارزیابی زیست محیطی سد تنگ سرخ باید تایید شود و تایید ارزیابی زیست محیطی شرط لازم برای اجرا و تداوم عملیات ساخت این سد است و قانون در این زمینه بخوبی و روشنی همه موارد را مشخص کرده است.

وی افزود: مردم، جوامع محلی و تشکل‌های زیست محیطی باید برای حفاظت از عرصه‌های زیست محیطی فعال باشند و در این زمینه ما را یاری دهند.

لغو آیین نامه معادن برای محیط زیست مشکل ساز شد

 معاون رییس جمهوری در بخش دیگری از مطالب خود گفت: اواخر سال ۸۴ متاسفانه آیین نامه استفاده از معادن در کشورمان لغو شد و ملغی شدن این آیین نامه لطمه فراوانی به عرصه‌های مشترک محیط زیست و معادن زد و به تبع آن مشکلات فراوانی برای محیط زیست پدید آورد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشورافزود: ضمن اینکه می‌کوشیم این آیین نامه و قوانین و همچنین اقتدار این سازمان را بازگردانی کنیم، اختیارات دستگاه‌ها هم در عرصه مسائل زیست محیطی باید محدود شود و تا حدودی هم موفق شده‌ایم..

ابتکار گفت: اگر این آیین نامه از نو احیا شود بدون شک با صراحت بیشتری جلوی بهره برداری‌های غیر قانونی و غیر مجاز معادن گرفته می‌شود.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست همچنین در باره استفاده از معادن در منطقه بهرام گور نی ریز در استان فارس، اظهار داشت: منطقه بهرام گور و پارک ملی قطرویه نی ریز از مناطق ارزشمند استان فارس است و هنوز اتفاق خاصی برای بهره برداری غیر مجاز از معادن در این منطقه نیفتاده است و ما هم اجازه بهره برداری غیر مجاز نمی‌دهیم و با هر نوع تخلف برخورد می‌کنیم.

وی گفت: بر اساس رایزنی‌هایی که انجام شده و پیگیری‌هایی که برای حفاظت از این منطقه به عمل آمده کار مشترکی با وزارت صنایع و معادن آغاز شده که با استناد به آن باید در چارچوب خاص و محدودی از معادن منطقه بهرام گور بهره برداری شود و اجازه نمی‌دهیم این منطقه دستخوش تغییرات بیشتر شود و بر روی مراقبت و حفاظت از آن تاکید داریم.

 شرایط محیط زیست در طرح توسعه پالایشگاه شیراز لحاظ شود

 رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در مورد طرح توسعه پالایشگاه شیراز و احداث پالایشگاه دوم در این منطقه گفت: شرایط محیط زیست در طرح توسعه باید لحاظ شود، اجرای طرح توسعه صرفا و فقط با شرط جایگزینی پالایشگاه قدیم امکان پذیر است.

این مقام مسوول افزود: پالایشگاه قدیم شیراز آلودگی زیست محیطی دارد و برای مناطق مسکونی مضر است از این رو طرح توسعه پالایشگاه شیراز باید با شرط جایگزینی پالایشگاه قدیم باشد و در‌‌ همان محل و محدوده اجرا شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز