خبرگزاری کار ایران

کنشگر حوزه میراث فرهنگی در گفت‌وگو با ایلنا:

منتظر اجرایی‌شدن سخنان رئیس‌جمهور در حوزه میراث فرهنگی هستیم

یک کنشگر میراث فرهنگی و پژوهشگر تاریخ ایران با اشاره به بازدید رئیس جمهور از تخت جمشید و تاکید ایشان بر حفاظت آثار باستانی گفت: منتظر عملی شدن سخنان رئیس جمهور در مورد میراث فرهنگی و آثار باستانی کشور هستیم.

سیاوش آریا در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در مورد انتظاراتی که برای حفاظت از میراث فرهنگی کشور وجود دارد، گفت: یکی از اتفاقات مثبتی که اخیرا رخ داده، انجام مدیریت پایگاه‌های جهانی به صورت هیات امنایی است و با وجود آنکه این هیات امنا از چند مقام استانی مانند فرماندار، استاندار و... تشکیل شده تنها یک استاد دانشگاه در آن حضور دارد، در حالی که انتظار می‌رود در جهت حفاظت از این آثار متخصصان و کار‌شناسان مرمت و باستان‌شناسان بیشتری در این هیات امنا حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: کمک گرفتن از انجمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد نیز در حفاظت از میراث فرهنگی می‌تواند، بسیار موثر باشد. هرچند که در کلام مسئولان میراث فرهنگی کشور در طی این یک سال و نیم گذشته بر این مساله تاکید داشتند، اما در عمل کمتر شاهد اجرایی شدن این صحبت‌ها بوده‌ایم.

این پژوهشگر تاریخ ایران افزود: حفاظت از سایت‌های جهانی باید بر اساس قوانین بین‌المللی جلو برود، نه تنها پارسه (تخت جمشید) بلکه دیگر سایت‌ها مانند بیستون نیز در برخی موارد با استانداردهای جهانی فاصله دارند، هرچند که باید توجه داشت که در طی سالهای گذشته پیشرفت‌های چشمگیری در این پایگاه‌ها رخ داده است. همچنین آموزش کارکنان سایت‌ها و پایگاه‌های جهانی نیز بسیار اهمیت دارد و باید بر اساس استاندارد‌های جهانی و در سطح جهانی باشد.

آریا با اشاره به اینکه شاهدیم در برخی شهرستان‌ها مدیران میراث فرهنگی آگاهی لازم در مورد آثار تاریخی و میراث فرهنگی را ندارند، اظهار کرد: پایگاه‌های جهانی باید به طور مداوم در حال مرمت، مطالعه، کاوش و بررسی باشند، زیرا که این آثار در معرض خطرات مختلف از جمله پدیده‌های جوی و طبیعی قرار دارند. بنابراین هرگز نباید مرمت آثار را به بهانه نبود بودجه مورد فراموشی قرار بگیرد. زیرا در غیر این صورت ثبت جهانی یک اثر، دردی را از میراث فرهنگی کشور دوا نمی‌کند و عملا بی‌اثر می‌ماند.

دبیرانجمن مهرگان ادامه داد: بیشتر پایگاه‌های ما از مشکل کمبود اعتبار رنج می‌برند، این در حالی است که درآمد حاصل از فروش بلیط این اماکن به خزانه کشور ریخته می‌شود و تنهابخشی از آن به میراث فرهنگی باز می‌گردد که تا این مبلغ از مرکز به استان بیاید و در بین شهرستان‌ها و پایگاه‌ها تقسیم شود دیگر مقدار زیادی برای هر پایگاه نمی‌ماند.

این کنشگر میراث فرهنگی تصریح کرد: در حال حاضر آگاهی بخشی به مردم نیز بسیار ضروری است. زیرا در مواردی شاهدیم که برخی گردشگران برروی آثار و بناهای تاریخی یادگاری می‌نویسند ویا رفتار درستی با آن‌ها ندارند و تا زمانی که بروشورهای اطلاع‌رسانی به مقدار و کیفیت مناسب در میان مردم پخش نشده و برنامه‌های آموزشی دیگری نیز در نظر گرفته نشود، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که چنین رفتارهایی تغییر کند.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته شاهد برخی اقدامات آسیب زننده به پارسه همچون برگزاری مسابقات اتومبیل‌رانی در حریم این پایگاه بودیم، افزود: انتظار داریم با تاکیدات رئیس‌جمهور بر حفاظت آثار تاریخی و پایگاه جهانی پارسه دیگر شاهد چنین اتفاقات ناگواری نباشیم و مسئولان میراث فرهنگی نیز از این پس توجهات ویژه‌تری را نسبت به این گونه موارد داشته باشند.

آریا با بیان اینکه آثار عملی صحبت‌های رئیس جمهور باید در عملکرد مسئولان میراث فرهنگی به وضوح دیده شود، گفت: همایش‌ها و سخنرانی بسیار خوب و آموزنده است، اما شاید وقت صحبت کردن دیگر تمام شده باشد. بنابراین انتظار ما انجام اقدامات عملی و اجرایی است که از این به بعد با توجه به صحبت‌های رئیس جمهور باید پررنگ‌تر باشد و برخورد با تخلفات این حوزه نیز باید جدی‌تر شود.

وی ادامه داد: هر یک از پایگاه‌های ما شناسنامه و هویت ماست و حفظ همه آن‌ها برای ما ضروریست. زیرا پایگاه‌ها به هم پیوسته و مانند یک پازل هستند و هرکدام که آسیب ببیند، کل این پازل خراب می‌شود.

این کنشگر میراث فرهنگی در پایان با بیان اینکه امسال موزه خوبی در تخت جمشید ایجاد شده است، تاکید کرد: رئیس جمهور در دهم اردیبهشت ماه سال ۹۴ صحبت‌های بسیار خوبی را در مورد حفاظت از میراث فرهنگی مطرح کرد، امیدواریم در ۱۰ اردیبهشت ماه سال ۹۵ نتیجه این صحبت‌ها را به صورت پررنگ در تخت جمشید و دیگر پایگاه‌های جهانی و ملی مشاهده کنیم.

کد خبر : ۲۷۴۴۶۷