خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه صنعتی‌امیرکبیر:

جهت‌گیری دانشگاه به سمت حل مشکلات کشور است

asdasd
کد خبر : ۲۷۴۸۵۰

رئیس دانشگاه صنعتی‌امیرکبیر گفت: بنا داریم؛ جهت‌گیری دانشگاه را به سمت حل مشکلات کشور از جمله در حوزه نفت، انرژی، آب و محیط زیست سوق دهیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی‌امیرکبیر در مراسم بزرگداشت مقام استاد که صبح امروز با حضور آیت الله هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اساتید، اعضای هیات علمی و مسئولان دانشگاه برگزار شد، گفت: این دانشگاه در سال 1337 تاسیس شد، بنابراین گفته می‌شود، قدمت حدود 57 ساله دارد، در حالی که اگر از زمان تحویل هنرسرای عالی فنی که در سال 1307 تشکیل شده بود و پس از آن تبدیل به پلی‌تکنیک شد، محاسبه کنیم، این دانشگاه قدمت 87 ساله دارد و مشکل از تاریخ‌نگاری ماست. این در حالی است که در بسیاری از کشورها دانشگاهی که شاید قدمت زیادی نداشته باشد، از آن دانشگاه به عنوان دانشگاهی به قدمت 300 ساله نام می‌برند.

رئیس دانشگاه امیرکبیر با اشاره به اینکه این دانشگاه قدیمی‌ترین و بزرگترین دانشگاه از نظر تعداد استاد و دانشجو به شمار می‌رود، اظهار داشت: امیرکبیر دارای 14 هزار دانشجو که بیش از 55درصد آنها در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند، 16 دانشکده، 34 پژوهشکده و 16 قطب علمی است.

وی با بیان اینکه این دانشگاه از نظر سطح علمی در میان دانشگاه‌های جهان اسلام جزو بهترین دانشگاه‌های صنعتی است که در مقام اول یا دوم قرار دارد، گفت: بر همین اساس رهبر انقلاب نام این دانشگاه را مادر دانشگاه‌های صنعتی عنوان کردند.

معتمدی با برشمردن ویژگی‌های منحصربه فرد دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: یکی از این ویژگی‌ها کابردی بودن دانشگاه است و اینکه صرفاً به تولید علم توجه ندارد. از 46 طرح کلان ملی در حوزه تحقیقات، 16 طرح متعلق به این دانشگاه است که یا مسئولیت اصلی آن را برعهده دارد یا همکار اصلی در این طرح ها به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی‌های این دانشگاه تربیت مدیران قوی است. ما از بین اساتیدمان 10 یا 11 نفر در کابینه‌های بعد از انقلاب جزو وزرا بودند و بعد از انقلاب نیز زمانی که کارخانجات از مدیران خالی شد، اولین جایی که کمیته کارگری در آن ایجاد شد دانشگاه امیرکبیر بود.

معتمدی اضافه کرد: این دانشگاه حتی در جنگ تحمیلی جزو فعال‌ترین دانشگاه‌ها بوده و مرکزیت بسیج دانشجویی و مرکزیت کمیته رفع نیازهای جبهه در این دانشگاه قرار داشته است.

رئیس دانشگاه امیرکبیر با اشاره به اینکه از قبل از انقلاب و بعد از انقلاب این دانشگاه جزو سیاسی ترین دانشگاه‌ها به شمار می‌رفته است، خاطرنشان کرد: بعضی‌ها شاید این را اشکال می‌بینند، اما من این موضوع را جزو مزیت‌های دانشگاه می‌دانم.

وی در ادامه تاکید کرد: معتقدیم اگر حرکت سیاسی دانشجویی مدیریت شده باشد و در چارچوب قانون، خطوط قرمز نظام و رهبر انقلاب و به دور از وابستگی های جناحی باشد، قطعاً به نفع دانشگاه است و البته بعضاً تندروی‌هایی هم می‌شود که خود شما هم دیدید اما در مجموع اگر دخالت‌هایی صورت نگیرد ما دانشجوی مودب هم داریم.

رئیس دانشگاه امیرکبیر در خصوص اعتراض برخی از دانشجویان نسبت به حضور آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی گفت: دیروز تعدادی معترض که البته از 60 الی 70 نفر هم بیشتر نبودند، تشریف آوردند و گفتند اعتراض آرام می‌خواهیم داشت، ما هم به دوستان موافق نیز اعلام کردیم که جو را سیاسی نکنید، چرا که امروز بزرگداشت مقام استاد و معلم است.

وی ادامه داد: ما می توانیم یک مدل جدیدی را پایه‌گذاری کنیم تا هرکسی در چارچوب قانون حرفش را بزند. امسال سال آرام‌تری است و مشکلی هم در این مدت نداشتیم و خوشبختانه دانشجویان از خطوط قرمز عدول نکردند. اگر بتوانیم فضا را مدیریت کنیم، می‌توانیم فضای خوب و شادی را در دانشگاه داشته باشیم.

رئیس دانشگاه امیرکبیر عنوان کرد: اگر این دانشگاه بتواند مدل موفقی را عرضه کند، قطعاً الگوی مناسبی برای سایر دانشگاه‌ها خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه امیرکبیر 57 برنامه اجرایی را تدوین کرده و تعدادی هم به مرحله اجرا رسانده، اظهار داشت: ما دو هدف اصلی را دنبال می‌کنیم؛ یکی اینکه جایگاه این دانشگاه‌ را در ارزیابی‌های بین المللی ارتقا دهیم، چرا که جایگاه‌ ما در رتبه‌بندی‌ها مناسب نیست و ما برای سال 1404 رتبه زیر 100 را در نظر گرفته‌ایم. 

معتمدی هدف دیگر این دانشگاه را ورود به دانشگاه‌های نسل سوم عنوان کرد و گفت: دانشگاه‌های نسل سوم دانشگاهی هستند که علاوه بر آموزش و تحقیقات در عرصه تکنولوژی، تولید ثروت فعالیت دارند و دانشگاه امیرکبیر در این زمینه پتانسیل خوبی دارد.

وی در ادامه اظهار داشت: ما در حال حاضر بنا داریم؛ جهت‌گیری دانشگاه را به سمت حل مشکلات کشور از جمله در حوزه نفت، انرژی، آب و محیط زیست سوق دهیم و خوشبختانه برخی اقدامات را آغاز کرده‌ایم.

وی در پایان گفت: در این مراسم قرار است؛ اساتید برجسته و قدیمی دانشگاه که بالای 65 سال سن و بیش از 35 سال سابقه دارند توسط آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی مورد تقدیر قرار گیرند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز