خبرگزاری کار ایران

یکی از پایه‌گذاران سازمان میراث فرهنگی کشور در گفت‌وگو با ایلنا:

مسئولان احترام میراث فرهنگی را نگه دارند/ رفتاری که با آثار تاریخی می‌شود، در شأن آنها نیست

asdasd
کد خبر : ۲۷۴۹۷۲

یکی از پایه‌گذاران سازمان میراث فرهنگی کشور ضمن انتقاد به عملکرد مسئولان و متولیان میراث فرهنگی در زمینه حفاظت از آثار تاریخی گفت: متاسفانه رفتاری که امروز با آثار تاریخی کشور می‌شود، در شان این آثار نیست.

مهدی حجت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با بازدید اخیر رئیس‌جمهور از تخت‌جمشید و تاکید وی بر حفاظت از آثار تاریخی گفت: در دنیای امروز سایت‌های جهانی با مراقبت‌های بسیار ویژه و برنامه‌های دقیق علمی نگه‌داری می‌شوند. همچنین نحوه در اختیار قراردادن اطلاعات سایت‌های جهانی نیز قوانین و قواعد ویژه‌ای دارد، بنابراین اگر می‌خواهیم که تخت‌جمشید و دیگر آثار ثبت جهانی را حفظ کنیم، باید تلاش کنیم که به این سطح از استاندارد حفاظت و نگهداری برسند.

وی ادامه داد: به صرف اینکه یک اثر میراث جهانی است، نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که بازدید زیادی از آن صورت بگیرد و گردشگران بسیاری را به خود جلب کند، زیرا این آرزو تنها زمانی محقق می‌شود که جایگاه و امکاناتی متناسب با یک سایت جهانی ارائه کنیم.

حجت افزود: امروز گستره اطلاعات به حدی است که مردم در نقاط مختلف جهان می‌توانند، به راحتی یک میراث جهانی را بشناسند و در مورد شرایط نگهداری آن اطلاعات کسب کنند و اگر متوجه شوند که امکانات مناسبی در این سایت وجود دارد، حتی از نقاط بسیار دور هم برای بازدید آن می‌آیند.

وی با بیان اینکه باید توجه کنیم که گردشگر همراه خود گردشگر دیگری را می‌آورد، افزود: این امر تنها در زمانی محقق می‌شود که زمینه‌های مطلوب همانند امکانات اقامتی، ‌دسترسی، ‌اطلاعات و شرایط نگهداری مناسبی برای میراث جهانی خود فراهم آورده باشیم.

حجت در پاسخ به این سوال که در سال گذشته شاهد اتفاقات ناگواری همچون تخریب بخشی از بافت تاریخی شیراز بودیم، عملکرد سازمان میراث فرهنگی را در این زمینه چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: از گذشته این مطلب گفته می‌شده است که «الناس علی دین ملوکهم» بر این اساس مردم بنا بر رفتار بزرگانشان رفتار می‌کنند و اگر مسئولان و دستگاه‌های مسئول حقیقتا و نه در شعار نسبت به آثار تاریخی احترام و اهمیت قائل باشند، مردم نیز برای این آثار اهمیت قائلند. اما اگر شاهد این مسئله باشند که با وجود یک دستگاه متولی باز هم آثار تخریب می‌شود، ‌حفاری غیرمجاز رخ دهد یا هر روز یک اثر از ثبت ملی خارج شود، تاثیرات بسیار بدی بر جامعه می‌گذارد.

رئیس ایکوم ایران ادامه داد: به قول معروف احترام امام‌زاده را متولی‌اش نگاه می‌دارد، یعنی این مسئولان میراث فرهنگی هستند که‌ شان آثار را در جامعه مشخص می‌کنند، اما متاسفانه اکنون شاهد اتفاقات ناگواری هستیم که محل صدورش از دستگاههای مسئول است و دستگاه متولی هم به صورت جدی واکنشی نشان نمی‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: شأن و جایگاه میراث فرهنگی در کشور ما در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و رفتاری که با آثار تاریخی کشور می‌شود، در شأن آنها نیست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز