خبرگزاری کار ایران

در جلسه شورای شهر مطرح شد:

اعلام آمادگی وزیر بهداشت برای واگذاری بیمارستان‌ها به شهرداری

asdasd
کد خبر : ۲۷۶۸۰۲

وزیر بهداشت گفت: از طرف دولت اعلام آمادگی می‌کنم که اداره بیمارستان‌ها را به شهرداری واگذاری کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، قاضی‌زاده هاشمی با حضور در صدوپنجاه و دومین جلسه شورای شهر تهران گفت: شورای شهر و شهرداری تهران نسبت به مشکلات اجتماعی توجه دارند، اما انتظارات ما بیش از این است.

هاشمی با بیان اینکه طبق سند چشم انداز باید رتبه اول را در منطقه از نظر دانش پزشکی و سلامت کسب کنیم، اظهار کرد: در خصوص امید به زندگی رتبه ۱۲ را میان ۲۲ کشور منطقه داریم. همچنین از نظر مرگ و میر نوزادان رتبه ۱۳، مرگ و میر کودکان زیر یک سال رتبه ۱۲، مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال رتبه ۱۲ و مرگ و میر بالغان نیز رتبه‌ای در همین حد داریم.

وی ادامه داد: از نظر تعداد پزشکان نیز قبل از کشورهای پاکستان، عراق و افغانستان قرار داریم و اگر اقدامات اصلاح پرداخت پزشکان نبود، باید تعداد پزشکان کمتر از این بود.

وزیر بهداشت با اعلام اینکه از نظر تعداد پزشک با کمبود مواجه هستیم، گفت: به ازای هر هزار تخت ۱.۴ پرستار داریم که این تعداد در برخی از بخش‌ها ۱. ۱ و در برخی بخش‌ها۴ . ۰ است، که به این معناست در منطقه شرایط خوبی نداریم. این در حالی است که این رقم در اروپا ۸ و در ژاپن ۱۸ است.

وی با بیان اینکه براساس برنامه پنجم باید هزینه‌های درمانی ۷۰ درصد از سوی دولت و ۳۰ درصد از سوی مردم پرداخت شود، اظهار کرد: در ۳۷ کشور مردم بیش از ۵۰ درصد هزینه‌های درمانی را از جیب خود پرداخت می‌کنند که متاسفانه قبل از اجرای طرح تحول سلامت نیز ما چنین وضعیتی داشتیم.

وی تاکید کرد: دولت روحانی نسبت به سلامت و بیمه مردم توجه خاصی داشته است، در حالی که توجه به حوزه سلامت در دولت‌های قبل در رتبه ۱۰ و ۱۱ قرار داشته است.

هاشمی با اشاره به وجود بحران دارو در کشور گفت: مردم مجبور بودند؛ هزینه‌ها را از جیب خود پرداخت کنند و حداقل کار دولت یازدهم حمایت از بیماران صعب‌العلاج بود.

وزیر بهداشت افزود: اقدامی که در بحث درمان انجام شد؛ بیمه کردن ۹ میلیون ایرانی و کاهش پرداخت از جیب بود. همچنین  دسترسی به اقلام دارویی به ۲ برابر افزایش یافت.

وی ادامه داد: چهار هزار پزشک را به مناطق محروم اعزام کردیم که بیش از دو هزار نفر آن‌ها پزشک عمومی بودند.

وزیربهداشت با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد تخت‌ها در ۵۷۶ بیمارستان فرسوده هستند، گفت: اکثر بیمارستان‌های تهران عمری بیش از ۵۰ سال دارند و از کارهایی که باید انجام می‌دادیم اصلاح هتلینگ بیمارستان‌ها بود که در این زمینه اقدامات جدی انجام شد.

وی با اشاره به سزارین زنان باردار گفت: در طی یک دهه گذشته درباره سزارین و عوارض آن صحبت می‌شد که در بخش‌های دولتی و خصوصی کاهش ۱۰درصدی سزارین را داشتیم.

هاشمی با اشاره به ایجاد ۱۷ پایگاه آمبولانس هوایی گفت: یکی از مشکلات، عدم پوشش هوایی است و باید حداقل ۴۵ پایگاه اورژانس هوایی در تهران باید وجود داشته باشد.

هاشمی با اشاره به حمایت مالی از بیماران صعب‌العلاج گفت: در برخی بیماری‌ها، صددرصد و در باقی موارد ۹۰ درصد حمایت مالی می‌شود، اما افرادی هستند که توان پرداخت ۱۰ درصد باقی مانده را ندارند و ما امیدواریم با گشایش در شرایط دولت حمایت از این بیماران افزایش یابد.

وزیر بهداشت با یادآوری اینکه اعتبارات بخش بهداشت با تاخیر به دست ما رسید، گفت: ۸ پروژه بهداشتی را در حاشیه شهر‌ها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و روستا‌ها اجرا کردیم. همچنین واکسن پنتاوالان که بعد از ۱۰ سال وارد ایران شد و درصدد هستیم؛ طی ۲ سال آینده در کشور تولید شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه اقلام دارویی بیش از ۸۰ درصد رشد داشته است، گفت: یکی از اقدامات باارزش انجام شده این بود که ۱۰ میلیون و ۱۳۰هزار حاشیه‌نشین فاقد خدمات درمانی بودند، اما در حال حاضر به ازای هر ۱۲هزار و ۵۰۰ نفر یک پایگاه و به ازای هر ۳ پایگاه یک مرکز جامع خدمات سلامت داریم که امیدواریم تا پایان شهریورماه شهرهای زیر ۵۰هزار نفر و تمامی حاشیه‌نشینان تحت پوشش قرار بگیرند.

هاشمی با تاکید بر اینکه سرکوب تعرفه‌ها از عواملی بود که باعث شد دریافت‌های غیر قانونی رواج یابد، اظهار کرد: در حالی که حقوق کارگر و کارمند را ۲۰ درصد افزایش می‌دادند، در شرایط تورم ۴۰ درصدی، تغییری در تعرفه‌های پزشکی ایجاد نمی‌شد و بعد از چند سال که تعرفه‌ها تغییر می‌کرد، میزان آن زیر ۱۰ درصد بود.

وی با اشاره به تغییر تعرفه‌ها گفت: کمتر از ۵هزار میلیارد تومان دولت هزینه کرد، ولی در عوض رضایتمندی میان مردم ایجاد شد.

هاشمی ادامه داد: میانگین کارانه برای اطبا و متخصصینی که دارای مطب بوده و نیمه وقت هستند، از 3 میلیون و پانصد هزار تومان به بیش از 5 میلیون و برای افرادی که تمام وقت در بیمارستان هستند، از 7 میلیون و چهارده هزار تومان به 9 میلیون رسید.

وزیربهداشت در ادامه با انتقاد از اینکه بخش عمده‌ای از فضای سبز تهران صرف ساخت وساز شده است، گفت: حاشیه‌نشینی در تهران از مهم‌ترین بلایا است و وقتی شهر را گسترش می‌دهیم، باید زیرساخت‌های آن را نیز در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: برای تامین زیرساخت‌ها نیاز به تصمیمات ویژه‌ای داریم و امیدواریم شاهد کمک موثری در این زمینه باشیم.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه از عوامل اصلی مرگ ایرانیان، بیماری‌های غیر واگیراست؛ افزود: بیماری‌هایی همچون دیابت، قلبی و عروقی، مصرف دخانیات، کم تحرکی و.. که به این‌ها باید مشکلات سلامت روان و حوادث را نیز اضافه کرد.

وی با اشاره به افزایش چاقی در میان زنان خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در آینده بیش از یک‌چهارم مردم ما دچار افزایش وزن می‌شوند.

هاشمی ادامه داد: اگر نظام سلامت کارآمدی داشته باشیم تنها ۲۰درصد سلامت مردم را می‌توانیم تامین کنیم، چرا که عواملی همچون بیکاری، توجه به حقوق شهروندی، اکوسیستم منطقه، رابطه با دنیای پیرامون و غیره نیز از عوامل تعیین کننده در حوزه سلامت هستند.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری درباره خدمات سلامت گفت: ضروری است؛ تعداد تخت‌ها و فضاهای بیمارستانی حداقل پنج برابر افزایش یابد و من به عنوان مسئول سلامت از طرف دولت اعلام آمادگی می‌کنم، اداره بیمارستان‌ها را به شهرداری واگذاری کنیم چرا که کار ما سیاستگذاری و نظارت است و نه تصدی‌گری.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز