خبرگزاری کار ایران

مقام مسئول سازمان حفاظت محیط زیست:

نیازمند ایجاد بانک آب در کشور هستیم

asdasd
کد خبر : ۲۷۷۰۱۱

کارگاه هم‌اندیشی مدیریت خشکسالی در مناطق تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست در دانشگاه محیط زیست برگزار شد.

به گزارش ایلنا از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، در مراسم افتتاحیه این کارگاه هم اندیشی که با حضور کارشناسان محیط طبیعی ادارات کل استان ها و جمعی از مدیران و معاونین سازمان محیط زیست توسط دفتر زیستگاه ها آغاز شد، احمد طالبی معاون توسعه، برنامه ریزی و منابع انسانی دانشگاه محیط زیست با اشاره به اهمیت مقوله آب و تاثیر آن بر روند حیات انسانی و جانوری گفت: دانشگاه محیط زیست با تمام پتانسیل خود برای برگزاری نشست ها، کارگاه ها و همایش هایی که در آن با هم اندیشی کارشناسان و صاحب نظران بتوان راه های برون رفت از مشکلات محیط زیستی را یافت اعلام آمادگی می کند.

حمید گشتاسب مدیرکل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست در سخنانی با تقدیر از کارشناسانی که از استان هایی که بیشترین تاثیرپذیری در خشکسالی را دارند  برای شرکت در این نشست حضور یافته اند گفت: باید تعارف را در زمینه بروز بحران بی آبی و خشکسالی کنار بگذاریم. طبق برخی آمارها اگر روند مدیریت منابع آبی به همین صورت ادامه یابد تا 20 سال آینده حتی مازندران نیز به بیابان تبدیل می شود، وقتی استانی مثل مازندران تا این اندازه در معرض تهدید قرار می گیرد طبعاً مناطق دیگر با شدت بیشتری در معرض خطر هستند.

وی افزود: مقوله تغییر اقلیم نه تنها ایران بلکه بخش بزرگی از دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده است. آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا طی گزارشی تغییر اقلیم را بزرگترین چالش پیش روی این کشور قلمداد کرده است. به بیان دیگر مسائل امنیتی مانند القاعده و داعش برای این کشور در درجه های اهمیت بعدی قرار دارند.

گشتاسب با بیان اینکه کشور نیازمند ایجاد بانک آب است افزود: در خاورمیانه 85درصد منابع آب در کشاورزی به کار گرفته می شود، این رقم در ایران 90درصد برآورد می شود که عدد تکاندهنده ای است و باید شیوه های نوین آبیاری جایگزین کشاورزی سنتی شود.

مدیرکل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: استفاده غیراصولی از آبهای زیرزمینی هم پارامتر مهم دیگری است. 40 سال پیش در ایران تنها 50هزار حلقه چاه وجود داشت که 9 میلیارد مکعب آب را برداشت می کردند اما حالا برداشت آب به 60میلیارد مکعب آب رسیده و این اقدام توسط پمپ های مکنده ای انجام می شود که سفره های زیرزمینی را خالی از آب می کنند.

وی افزود: خطر بیش از چیزی که گمان می کنیم به ما نزدیک است و باید به دنبال راهکار باشیم. ما در دفتر زیستگاه ها سیاست حرکت به جلو برای بهره گیری از دانش های نوین مدیریت آب را در دستور کار قرار داده ایم. باید تغییر اقلیم را به عنوان یک واقعیت بپذیریم و دنبال هم اندیشی و پیدا کردن رهکارهای عملی باشیم و در این راستا قطعاً کمیته آب را در دفتر زیستگاه ها تشکیل خواهیم داد.دکتر نمکی

در ادامه این نشست دکتر نمکی مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دیگر سخنران این نشست نیز با بیان اینکه تغییر اقلیم و خشکسالی مثل موج در حال حرکت است گفت: گزارش های سازمان ملل می گوید که 31 کشور جهان در معرض خشکسالی هستند و سه ایالت در آمریکا به شرایط بحرانی گرفتار شده اند.

وی افزود: ایران جزو سرزمین هایی است که همواره خشکسالی را تجربه کرده است. بخش بزرگی از این خشکسالی به دلیل سومدیریت در مصرف منابع است تا مقوله کم بارانی به همین دلیل چاره کار را باید در مدیریت دید.

نمکی افزود: بیشترین لطمه را در زمینه خشکسالی حیات وحش می بیند. خشکسالی اولین اثرش را بر خشکیدگی مرتع می گذارد، در نتیجه آن کوچ صورت می گیرد و زنجیره ای از تغییرات اکوسیستمی از تغییر زیستگاه تا انقراض گونه را شاهد هستیم که تبعات آن زندگی انسان را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به بازدیدهای خود از مناطق مختلف تحت مدیریت سازمان گفت: برخی از استان ها از تجارب بسیار خوبی در زمینه مدیریت منابع آب و آبشخورها برخوردارند که می توانند در چنین کارگاه هایی آن را با دیگران به اشتراک بگذارند و با یک خرد جمعی برای حل این مشکل که هر روز دامنه اش گسترده تر می شود اقدام کنیم.

ارائه گزارش استفاده از سطوح آبگیر باران در زیستگاه ها، ارائه گزارش 10 نفر از معاونین محیط طبیعی استان های مدعو و استقرار اعضا پنل و به منظور بحث و گفتگو جهت جمع بندی راهکارها، ایجاد وحدت روی و تهیه نقشه راه از دیگر بخش های این کارگاه یک روزه است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز