خبرگزاری کار ایران

معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت مطرح کرد:

افزایش آمار افسردگی و افت تحصیلی در سال گذشته/ وضعیت معیشت دانشجویان نامطلوب است

asdasd
کد خبر : ۲۷۷۶۵۲

معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت گفت: متاسفانه معیشت دانشجویی در وضعیت مطلوبی به سر نمی‌برد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا فراهانی معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور در نشست خبری که به مناسبت فرا رسیدن هفته خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه‌‌ها در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: حدود ۷۰ درصد دانشگاه‌های غیردولتی بومی هستند که از این ۷۰ درصد حدود ۶۰ درصد در خوابگاه‌های دولتی و ۴۰ درصد در بیرون خوابگاه‌ها هستند.

وی ادامه داد: همچنین از این ۴۰ درصد ۱۰ درصد متاهل و ۳۰ درصد دانشجویانی هستند که کیفیت خوابگاه برای آن‌ها مورد قبول نیست و در مکان‌هایی که خودشان می‌خواهند، زندگی می‌کنند.

وی تصریح کرد: اگر به معیشت دانشجویان توجه نکنیم، به هدف اصلی آن‌ها که کسب علم است، آسیب وارد می‌کند و آن را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. در قانون اساسی در ارتباط با معیشت دانشجویان صحبتی نشده و فقط فصول مختلفی وجود دارد که به بحث عدالت اجتماعی می‌پردازد، از این منظر نمی‌توانیم نسبت به معیشت دانشجویان بی‌تفاوت باشیم.

معاون دانشجویی فرهنگی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه متاسفانه معیشت دانشجویی در وضعیت مطلوبی به سر نمی‌برد، خاطرنشان کرد: ۶۰ درصد دانشجویان در خوابگاه‌هایی هستند که ظرفیت آن‌ها  ۵ ۱. برابرحد مجاز است. خوابگاه‌ها اکثرا قدیمی، فرسوده هستند و تجهیزات مناسبی ندارند و بر اساس یک طراحی قابل قبول و همراه با پیوست فرهنگی ساخته نشده‌اند.

فراهانی با بیان اینکه در ارتباط با استانداردهای خوابگاه‌های دانشجویی در نیم قرن گذشته حتی یک نیم برگ سند وجود ندارد، گفت: دانشگاه‌ها بر اساس سلایق خود خوابگاه طراحی کرده‌اند که در این راستا به استاندارد‌ها توجهی نشده است. به همین دلیل وضعیت ما در خوابگاه‌ها وضعیت مطلوب و ایده‌آلی نیست.

وی ادامه داد: مساحت خوابگاه‌های دانشجویی در دانشگاههای علوم پزشکی ۷۰۰ هزار متر مربع است که ۴۰۰ هزار متر مربع آن قابل استفاده نیست و نیازمند بازسازی هستند. در این بخش کمکهای خیرین و مردمی برای ساخت وبازسازی خوابگاههای دانشجویی ضروری است تا بتوانیم کمبود‌ها را جبران کنیم.

معاون دانشجویی فرهنگی وزارت بهداشت از رونمایی اولین سند خوابگاههای استاندارد در هفته خوابگاه‌ها خبر داد وگفت: تدوین این سند از ۸ ماه گذشته آغاز شده و ما کار را به یک شرکت طراحی و معماری سپرده‌ایم، بر این اساس از تیرماه سال جاری ساخت ۲۰ خوابگاه استاندارد در ۲۰ دانشگاه علوم پزشکی آغاز می‌شود که برای ساخت آن‌ها از درآمدهای اختصاصی دانشگاه‌ها و کمک خیرین استفاده شده و از اعتبارات و منابع دولتی نیست.

فراهانی درباره خوابگاه‌های استیجاری یا خودگردان گفت: این خوابگاه‌ها در روزارت علوم کمتر از ۸ درصد و در وزارت بهداشت از مجموع ۷۷ هزار تخت خوابگاهی فقط ۲هزار مورد استیجاری است.

وی همچنین در ارتباط با خوابگاه دانشجویان متاهل گفت: سرانه خوابگاهی دانشجویان متاهل ۴۵ تا ۵۰ متر است که در اکثر اوقات نیز یک دانشجو از آن استفاده می‌کند، در حالی که ما در سندی که طراحی کرده‌ایم برای هر دانشجو ۱۶ متر سرانه در نظر گرفته‌ایم.

فراهانی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا آمار خوابگاه‌های دانشجویی متاهلان در وزارت علوم و وزارت بهداشت را کمتر از دو درصد عنوان کرد و گفت: درست است که خوابگاههای متاهلین نرخ رشد ازدواج را افزایش می‌دهند و با توجه به اینکه تنها ۱۰درصد دانشجویان متاهل هستند، اما این را هم باید در نظر گرفت که در صورت توجه نشدن به معیشت دانشجویان مجرد آسیب‌های اجتماعی افزایش می‌یابد. پژوهشی در شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفته که نشان می‌دهد هر چه که خوابگاه‌ها از دولتی بودن به سمت استیجاری پیش رود، آسیبهای اجتماعی بیشتر می‌شود.

معاون دانشجویی فرهنگی وزارت بهداشت درباره امکانات ورزشی در کنار خوابگاههای دانشجویی گفت: در وزارت بهداشت نظر ما این است که خوابگاه‌ها اماکن ورزشی وغذا خوری دانشجویان در خود پردیس‌ها باشد، تا دانشجو مجبور نباشد، در هنگام جابجایی میان این مکان‌ها وقت خود را تلف کند. خوابگاههایی که قرار است ، در آینده طراحی شوند در کنار آن‌ها سالن‌های ورزشی نیز وجود دارد.

وی درباره افزایش تعداد دانشجویان و اینکه آیا امکانات جوابگوی روند رو به رشد دانشجویان خواهد بود، اظهار داشت: ۷ هزار دانشجو در ترم بهمن ۹۳ نسبت به مهر ۹۳ اضافه شده است متاسفانه دراین میان بعضی مسائل سیاسی و لابی‌هایی که برای افزایش دانشکده‌ها وجود دارد، بی‌تاثیر نیست. مثلا شاهد بودیم در شهرستانی دانشکده‌ای ایجاد شده که نه مزیت اقتصادی داشته و نه مزیت علمی که در ‌‌نهایت مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این خصوص این روند را مهار وساماندهی خواهد کرد.

فراهانی با بیان اینکه در ایران عمر ساختمان‌ها کوتاه است، خاطر نشان کرد: در طرح جدید خوابگاه‌ها باید طوری ساخته شود که حداقل ۲۰۰ سال عمر کنند وبه نوعی پاشنه آشیل عمر کوتاه خوابگاه‌ها را باید تامین کنند البته بایدبه این نکته توجه داشت که شرط لازم برای عمر خوب یک ساختمان ویک خوابگاه خوب نگهداری کردن از آن است.

معاون دانشجویی فرهنگی وزارت بهداشت بااشاره به اینکه قرار بود از محل دانشجویان انصرافی حدود ۸ میلیارد تومان از سوی دولت به ما پرداخت شود، گفت: نوبخت دستور پرداخت این اعتبار را صادر کرد اما به دلیل خالی بودن خزانه هیچ بودجه‌ای اختصاص نیافت وهیچ بودجه دولتی برای ساخت و نگهداری خوابگاه‌ها نداریم.

وی از افزایش درصد افسردگی میان دانشجویان در سالهای اخیر خبر داد و گفت: یک درصد مشروطی دانشجویان علوم پزشکی وسه درصد افت تحصیلی شدید آن‌ها را داشتیم که البته به دلیل تنبلی نبوده و موارد دیگری در آن دخیل بوده است.

فراهانی بااشاره به اینکه هفته خوابگاه‌ها از روز سه شنبه  ۲۹اردیبهشت آغاز می‌شود، اظهار داشت: در این هفت روز ما هفت عنوان را انتخاب کردیم که براین اساس روز سه شنبه به نام خوابگاه مشارکت ومدیریت دانشجو محور، روز چهارشنبه به نام خوابگاه سلامت روان وسبک زندگی دانشجویی، روز پنجشنبه خوابگاه حرکت وتندرستی، روز جمعه خوابگاه خانواده وسنت‌ها، روز شنبه خوابگاه فرهنگ امید ونشاط، روز یکشنبه خوابگاه ایمنی وبهداشت و روز دوشنبه خوابگاه سازی ارزش معنوی وضرورت ملی نامگذاری شده است.

معاون دانشجویی فرهنگی وزارت بهداشت با تاکید براینکه خوابگاههای دانشحویی باید در میان خود یک شهردار دانشجو داشته باشند، اظهار داشت: این شهردار باید در کنار فعالیت شورای صنفی بر امور خوابگاه‌ها رصد داشته باشد.

وی ادامه داد: در هفته خوابگاه‌ها از طرح همتایاران که در واقع افرادی هستند که به مشاوران ما در دانشگاه‌ها کمک می‌کنند، از تخته تندرستی، منشور زندگی خوابگاهی، رونمایی می‌شود و با طی مراسمی از خیرین خوابگاه ساز با حضور وزیر تقدیر می‌شود.

فراهانی اضافه کرد: همچنین دراین هفته به طور نمادین از یک خوابگاه در یزد و دانشگاه شهید بهشتی رونمایی می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز