خبرگزاری کار ایران

رییس دانشگاه آزاد:

تنها ۱۲ درصد ایرانیان دارای تحصیلات تکمیلی هستند

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته دنیا بیش از ۵۰ درصد از جمعیتشان دارای تحصیلات عالیه است، گفت: در ایران تنها ۱۲ درصد مردم دارای تحصیلات عالیه بوده و کشور ما در مقایسه با کشورهای آسیای شرقی تنها ۳ درصد دارای تحصیلات تکمیلی است که این موضوع ضرورت توسعه تحصیلات تکمیلی را نشان می‌دهد.

به گزارش ایلنا، حمید میرزاده در مراسم سی و سومین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: ۳۳ سال پیش نهال نوپای دانشگاه آزاد اسلامی با پیشنهاد و تدبیر حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی و تأیید امام راحل (ره) کاشته شد و با همت دکتر جاسبی و همکاران ایشان و استقبال و حمایت مردمی، امروز به شجره طیبه‌ای تنومند و تناور تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه در دنیای امروز، دانایی رمز قدرت و پیشرفت جوامع است، گفت: منابع باارزش و مولد ثروت این عصر که می‌توان آن را سومین انقلاب صنعتی نام نهاد، انسان‌های دانشمند، متخصص، کارورز، مخترع و مبتکر هستند.

میرزاده تاکید کرد: توانایی اقتصادی و وفور نعمت، از بستر مغزهای پیراسته از جهل و آراسته به دانش سر برمی آورد.

وی در ادامه با اشاره به حضور دکتر حسن روحانی، رییس جمهور، در دانشگاه آزاد اسلامی و سخنرانی ایشان پیرامون دستاوردهای این دانشگاه گفت: دکتر روحانی در این سخنرانی تاکید کردند «بی‌تردید دانشگاه آزاد اسلامی یکی از برگ‌های زرین تلاش‌ها و فعالیت‌های آیت الله هاشمی رفسنجانی برای توسعه کشور محسوب می‌شود، این دانشگاه، این اصل را ثابت کرده که اگر ما هرکاری را برای کار فرهنگی، علمی و آموزشی به مردم و صاحبنظران و متخصصان آن رشته واگذار کنیم، آن کار بهتر و سریع‌تر و در یک زمان کوتاه و با توسعه‌ای بیشتر می‌تواند به هدف برسد.

وی با اشاره به این جمله دکتر روحانی که» امروز حدود یک سوم بار آموزش عالی کشور بر دوش دانشگاه آزاد اسلامی است، که آمار بسیار پرافتخاری است «، افزود: رییس جمهور به درستی اشاره کردند که» اعداد و ارقام بیانگر این است که اگر کار را به متخصصان و صاحبنظران و به مردم واگذار کنیم کار‌ها بهتر و سریع‌تر انجام می‌شود و دولت عمدتاً دارای نقش سیاست گذاری، تسهیل‌گری، پشتیبانی، هموار کردن راه و در‌‌نهایت دارای نقش نظارت باشد. «

میرزاده با اشاره به نقش حمایتی مردم از دانشگاه آزاد اسلامیٰ توجه حاضران در مراسم سالروز تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی را به این گفته ریاست جمهوری جلب کرد که» همه در مقام عمل دیدند، آنهایی که در دانشگاه آزاد اسلامی تا به حال درس خوانده‌اند و یا مشغول تحصیل هستند و یا در آینده تحصیل خواهند کرد، متعلق به طبقه متوسط جامعه و یا حتی گاهی متعلق به طبقات پایین جامعه هستند. یکی از تصورات نادرست در اذهان عمومی، این بود که دانشگاه متعلق به طبقه خاصی از جامعه است اما امروز می‌بینیم دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور حضور پیدا کرده و این حضور هم حضوری فرهنگی و هم عمرانی است علاوه بر این دانشگاه آزاد اسلامی، نشاط سیاسی را نیز به بار آورده است. «

وی با اشاره به پیشنهاد ریاست جمهوری مبنی بر تاسیس پژوهشگاه آزاد اسلامی، به تاکید دکتر روحانی بر واگذاری امور به بخش خصوصی از جمله دانشگاه آزاد اسلامی اشاره داشت و گفت: چنان که رییس جمهور هم گفتند» کاری که دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند انجام دهد، چرا خودش انجام نداده و آن را به وزارت علوم محول کند، چرا که آنچه در دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده مثل معجزه است. «

دکتر میرزاده در ادامه با اشاره به عدم پوشش مناسب حضور ریاست جمهور در دانشگاه آزاد اسلامی توسط رسانه ملی، اظهار داشت: به احترام پنج میلیون فارغ التحصیل، حدود یک میلیون و ۷۰۰هزار دانشجو، بیش از ۷۰ هزار استاد، ۴۰ هزار کارمند و خدمات ۳۳ ساله دانشگاه آزاد اسلامی و تاثیر شگرف آن در اقتصاد، فرهنگ و اجتماع ایران و بلکه جهان، آرزو دارم هر عضو این خانواده یک رسانه ملی شود.

وی با اشاره به پیروزی اخیر ملت ایران در عرصه بین المللی و حضور مقتدرانه آن در جمع قدرت‌های جهانی در روند مذاکرات هسته‌ای، گفت: اینکه کشورهای بزرگ جهانی امروز به میز مذاکره بازگشته و مسئولان و دیپلمات‌های ما مذاکره می‌کنند، به دلیل سرمایه عظیم دانش هسته‌ای ایران بوده که همراه با صلابت رهبر معظم انقلاب، تدبیر رئیس جمهور و مهارت تیم مذاکره کننده در حال تحقق است.

سهم ۵۶درصدی دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه تحصیلات تکمیلی

رئیس بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان با تاکید بر نقش دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه علمی کشور و جهان، گفت: بر عهده داشتن ۳۵ تا ۵۰ درصد بار آموزش عالی کشور و سهم ۵۶درصدی این دانشگاه در توسعه تحصیلات تکمیلی و تولید ۲۰درصدی علم در ایران، به خوبی گواه نقش پررنگ دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه علمی کشور است.

میرزاده ادامه داد: این دانشگاه مصداق واقعی اصل ۴۴ قانون اساسی است و به خوبی توان بالای بخش غیردولتی در حوزه آموزش عالی را نشان می‌دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین با اشاره به اشتغال به تحصیل یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانشجو در این دانشگاه، تصریح کرد: هم اکنون ۳۵درصد بار آموزش عالی کشور پس از انقلاب اسلامی برعهده این دانشگاه است که اگر ۵۰درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی کشور را نیز در نظر بگیریم، به نقش پررنگ این دانشگاه در آموزش عالی کشور پی خواهیم برد.

میرزاده ادامه داد: همکاری بیش از ۷۰هزار عضو هیأت علمی که ۲۶هزار نفر آن‌ها تمام وقت هستند و اشتغال بیش از ۳۸ هزار کارمند در دانشگاه آزاد اسلامی را به بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری در دنیا تبدیل کرده که بدون دریافت کمک و بودجه دولتی و با اتکا به درآمدهای خود، به یکی از موفق‌ترین مصداق‌های اصل ۴۴ قانونی اساسی تبدیل شده است.

ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم و پرداخت ۳۰۰میلیارد تومان حقوق و دستمزد ماهانه، از جمله شاخص‌هایی بود که رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بر آن تاکید داشت و در این باره اظهار کرد: بودجه این دانشگاه به لحاظ درآمد و هزینه در سال ۹۴ معادل ۶۸۰۰ میلیارد تومان بوده که اگر اعتبارات دیگر در بخش‌هایی مانند حوزه عمرانی را که ساخت ۱۰ میلیون مترمربع فضای مسقف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، ورزشی و رفاهی و ۳۵ میلیون مترمربع فضای روباز جمعاً معادل ۲۰میلیون متر مربع را در نظر بگیریم، به ابعاد بزرگ اقدامات انجام شده و یا در حال انجام این نهاد آموزشی بیش از پیش پی خواهیم برد.

۳۰۰ طرح فرهنگی ماندگار در ۸ حوزه فرهنگی

وی با اشاره به ابلاغ سند علم و فناوری از سوی مقام معظم رهبری و برنامه‌های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیأت موسس و هیأت امنا دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: اجرای طرح‌های فرهنگی ماندگار در سطح کشور در قالب ۳۰۰ طرح در هشت حوزه فرهنگی و ایجاد فضای با نشاط علمی و فرهنگی، فراهم کردن بستر لازم برای استفاده از خرد جمعی، اندیشه ورزی و آزاد اندیشی با مشارکت نخبگان، اساتید و دانشجویان از جمله اقدامات انجام شده در این مدت است.

وی تاکید کرد: کیفی سازی آموزش و پژوهش و مهارت محوری بطور اعم و توسعه تحصیلات تکمیلی بطور اخص در پاسخ به تقاضای اجتماعی و حفظ رشد شتاب علمی کشور و رفع نیاز‌های جامعه از جمله دیگر برنامه‌های بسیار مهم دانشگاه در یک سال و نیم گذشته بوده است.

میرزاده همچنین از وجود ۶۱ مرکز رشد، ۴۵۱ شرکت و واحد فناور، ۳۶۹ مجله علمی منتشر شده، ۶۰۲۱۸ مقاله علمی چاپ شده بین المللی در پایگاه اسکوپوس و ۴۹۰۵۸ مقاله علمی چاپ شده داخلی در دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد.

وی با اشاره به نقش دانشگاه آزاد اسلامی در آموزش عالی گفت: این دانشگاه در حال حاضر دارای ۲۶۶ واحد فعال در داخل کشور، ۱۳۱ مرکز آموزشی بوده که با اجرای طرح تجمیع و ساماندهی واحدهای دانشگاهی تعداد آن‌ها از ۴۷۲ واحد و مرکز در سال ۹۲ به ۳۹۷ واحد و مرکز در سال ۹۴ رسیده است.

تعداد و رتبه مقالات دانشگاه آزاد اسلامی در پایگاه ESI

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به رشد ارجاع به مقالات علمی این دانشگاه گفت: تعداد مقالات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۲۰۰۱۴، ۲۱ هزار و ۶۳۴ بوده که در سال ۲۰۰۱۵ به ۲۵ هزار و ۸۷۸ عنوان افزایش یافته است. همچنین رتبه دانشگاه بر حسب تعداد مقاله از ۷۵۰ به ۵۲۰ ارتقا یافته است.

وی افزود: از نظر مقایسه تولید علم دانشگاه‌های ایران در نمایه اسکوپوس و WOSدانشگاه آزاد اسلامی رتبه اول کشور را دارد.

میرزاده گفت: با تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی سالانه حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان در تخصیص بودجه آموزش عالی صرفه جویی شد. از نظر هزینه تحصیل برای هر دانشجو، هزینه تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی بسیار ارزان‌تر از دانشگاه‌های دولتی و سایر کشور‌ها است.

ایجاد ۱۵۰ مرکز رشد و ۸۰۰ شرکت دانش بنیان تا پایان سال ۹۶

وی با اشاره به اهمیت توجه به توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشور در چارچوب تاکیدات رهبر معظم انقلاب به ویژه در سند توسعه علم و فن آوری، گفت: توسعه مراکز رشد تا ۱۵۰ مرکز و شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه تا ۸۰۰ شرکت تا پایان سال ۱۳۹۶ برای تبدیل علم به ثروت و اشتغال فارغ التحصیلان مهم‌ترین برنامه دانشگاه آزاد اسلامی در سالهای آینده خواهد بود.

میرزاده در ادامه به توسعه تحصیلات تکمیلی و ضرورت تقویت هرم هیأت علمی در این دانشگاه به عنوان یکی از پیش شرط‌های این هدف اشاره کرد و افزود: جذب هیأت علمی با درجه دکتری از سال ۱۳۹۳ به صورت جدی آغاز شده که بر اساس برنامه ریزی تدوین شده، این جذب به صورت سالانه ۵ هزار نفر است که تا پایان سال ۱۳۹۶ به ۲۰ هزار نفر خواهد رسید.

وی تاکید کرد: با انجام این برنامه، جمع هیأت علمی با درجه دکتری به ۳۷ هزار نفر و نسبت استاد به دانشجو از یک به ۴۸ کنونی، به یک به ۳۸ خواهد رسید.

وی یادآور شد: با توجه به سیاست‌های کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری و طبق نقشه جامع علمی، باید ۳درصد هرم دانشجویی کشور دانشجوی دکتری باشد اما تا کنون ۰/۸درصد این امر محقق شده است.

دکتر میرزاده ادامه داد: طبق برنامه مصوب هیأت موسس دانشگاه آزاد اسلامی، باید تا پایان سال ۹۴ تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دانشگاه به ۵۳۰هزار نفر می‌رسد.

وی با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ هزار نفر متقاضی ورود به دکتری تخصصی در کشور هستند، گفت: کل پذیرش در دانشگاه‌های آزاد و دولتی، ۲۴ هزار و ۱۸۸، یعنی در حدود ۸درصد است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر ضرورت گسترش تحصیلات تکمیلی، گفت: بیش از یک میلیون نفر متقاضی ورود به دوره‌های کار‌شناسی ارشد در کشور هستند که تنها ۳۱درصد آنان وارد دانشگاه‌ها می‌شوند.

توسعه مناسب حوزه پزشکی و تکمیل زنجیره بیمارستانی

رئیس بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان به توسعه مناسب حوزه پزشکی و تکمیل زنجیره بیمارستانی نیز اشاره کرد و گفت: همچنین کاهش وابستگی دانشگاه به شهریه از طریق توسعه ارتباط با صنعت و خدمات و اجرای طرح‌های اقتصادی و سرمایه گذاری دانش بنیان و اجرای طرح تجمیع دانشگاه برای توسعه کیفی، کاهش هزینه‌ها و افزایش اثربخشی آن، توسعه فعالیت‌های بین المللی دانشگاه و جذب دانشجوی خارجی، برنامه ریزی برای اعزام متخصصان ایرانی برای اشتغال در خارج از کشور دیگر برنامه‌های مهم این دانشگاه است.

وی گفت: ۴۰ درصد بار آموزش حوزه پزشکی برعهده دانشگاه آزاد اسلامی است و این دانشگاه در حال حاضر دارای ۱۱ بیمارستان است که تاپایان شهریور به ۱۵ بیمارستان می‌رسد.

دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاهی کارآفرین و ماموریت گرا

دکتر میرزاده در ادامه با اشاره به برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه‌های دیگر نیز گفت: تأسیس باشگاه فرهنگی و ورزشی، توسعه مهارت محوری به ویژه در آموزشکده‌های فنی سما، دعوت از اساتید خارجی برای تدریس در رشته‌های چند نظمی، توسعه همکاری‌های علمی منطقه‌ای با دانشگاههای داخل کشور، اجرای طرح سامانه آزمایشگاه‌های همکار آزاد (سا‌ها)، اجرای طرح شهرک‌های فناوری آزاد (شفا)، تجاری سازی تحقیقات از طریق سامانه AZAD EXPO از جمله اقدامات انجام شده و یا در حال پیگیری و انجام است.

رئیس بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان، دانشگاه آزاد اسلامی را دانشگاهی ماموریت گرا و کارآفرین خواند و گفت: این نهاد علمی و تحقیقاتی با تمام توان و ظرفیت بالای خود در خدمت تحقق اهداف نظام و دولت تدبیر و امید است تا با قبول ماموریت و مسئولیت در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور همچون گذشته اثر بخش باشد.

تهیه طرح آمایش حوزه‌های علوم، مهندسی و پزشکی واحدهای دانشگاهی

دکتر میرزاده تاکید کرد: به زودی طرح آمایش حوزه‌های علوم، مهندسی و پزشکی واحدهای دانشگاهی بسته به استعداد و موقعیت اقلیمی ماموریت حل مشکلات ملی، منطقه‌ای و محلی را بر پایه نیازسنجی و آمایش سرزمین که قبلاً هم در هیأت موسس دانشگاه مطرح شده با آخرین اصلاحات به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال خواهد شد تا بعد از این توسعه دانشگاه هر چه بیشتر در این راستا تحقق یابد.

وی خاطر نشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با تمام توان و ظرفیت بالای خود در خدمت تحقق اهداف نظام و دولت تدبیر و امید دانشگاهی ماموریت گرا و کارآفرین خواهد بود و آماده است تا با قبول ماموریت و مسئولیت در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و دانشگاهی با استانداردهای مقبول در تراز جهانی اثر بخش باشد.

برگزاری اجلاس آساهیل ۲۰۱۵ در اصفهان

وی در بخش دیگری از سخنانش به برگزاری انجمن موسسات عالیه جنوب شرق آسیا ASAHIL در اصفهان با حضور ۱۹۸ عضو از ۱۵ کشور از آسیا و اقیانوسیه و ۷ کشور خارج از این حوزه اشاره کرد و گفت: تعداد ۱۶۲ دانشگاه در آسیا و ۳۵ دانشگاه از کشورهای استرالیا، زلاندنو، امریکای شمالی و ژاپن عضویت این انجمن را تشکیل می‌دهند.

میرزداده از تشکیل دبیرخانه این انجمن در دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد.

کد خبر : ۲۷۸۷۴۸