خبرگزاری کار ایران

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه:

احکام قضایی ما نشاندهنده حساسیت ویژه به حوزه کودکان است

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه تاکید کرد: تشکیلات قضایی ایران در امر کودک در سطح جهانی کم‌نظیر است و قضات ما خصوصا قضات دادگاه خانواده احکام جالبی دارند که نشان‌دهنده حساسیت ویژه آنان نسبت به حوزه کودکان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه انقلاب ایران حادثه عظیم تاریخی بود، گفت: دستاورد مهم انقلاب، تجربه بنای یک نظام مدنی سیاسی بر اساس عقلانیت اسلامی است.

وی افزود: مکانیزم دموکراسی امروز ایران تجربه بزرگی است و برای اولین بار بود که مسئولان با رای مردم به قدرت رسیده و با همین رای پایین می‌آیند که این مساله دستاورد مهم نظام مدنی است.

لاریجانی با تاکید بر اینکه باید نحوه زندگی اسلامی را ترویج کنیم،اظهار کرد: یکی از زمینه‌های مهم در نحوه زندگی مدنی مساله اولاد است. اولاد بلافاصله اتصال به پدر و مادر را دارد.

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه توجه به حقوق اطفال در تجربه دموکراسی لیبرال به قرن 18 بازمی‌گردد، گفت: در این تجربه سه محور برای حقوق کودک متصور بودند که شامل محور نگهداری، ‌حفاظت و آموزش می‌شد.

وی ادامه داد: اولین سند بین‌المللی راجع به اطفال، مربوط به سال 1924 است که هنوز سازمان ملل تشکیل نشده بود و اولین اعلامیه حقوق کودک را در قالب بیانیه‌ای در ژنو داریم. پس از تشکیل سازمان ملل حدود سال 1954 اعلامیه‌ حقوق کودک را که شامل 10 اصل است، تصویب کردند که این اصول راهنمای فعالیت‌های بعدی بین‌المللی درباره حقوق کودک است.

لاریجانی ادامه داد:‌ در سال 1989 کنوانسیون حقوق کودک شکل گرفت که مهمترین سند بین‌المللی در این خصوص بوده و کشورها با شتاب زیادی به آن پیوسته‌اند.

وی ادامه داد: سند معروف به حقوق کودک سازمان ملل 10 اصل دارد که نشان می‌دهد چگونه فکر بین‌المللی برای حقوق کودک شکل گرفت.

دبیرستاد حقوق بشر اضافه کرد: اصل دو این اعلامیه مقرر می‌کند که کودکان باید به طور کامل از حفاظت ویژه‌ای از طریق قوانین ، دولت و سایر روش‌ها برخوردار باشند تا بتوانند توسعه فیزیکی، فکری، اخلاقی، ‌معنوی و اجتماعی داشته باشند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: کودک، در این تفکر موجودی است که دو حق دارد؛ یکی تمامی حقوقی که بر اساس اعلامیه حقوق بشر برای وی متصور است و دوم حق ویژه‌ای که کنوانسیون‌های بین‌المللی برای وی به عنوان کودک درنظر گرفته‌اند. بر اساس این کنوانسیون‌ها فارغ از اینکه کودک دارای والدین باشد یا نه این حقوق برای او تضمین شده هستند.

دبیر ستاد حقوق بشر اظهار کرد: رشد کودک شامل رشد فیزیکی، رشد ذهنی و رشد اخلاقی است. بر اساس تفکر غربی برای رشد اخلاقی وی باید خود را جای انسان سکولار غربی گذاشته و بدانید که چه چیزهایی را باید خوب یا بد بدانیم.

وی تاکید کرد: ما زمانی می‌توانیم از توسعه اخلاقی کودک صحبت کنیم که خود از لحاظ اخلاقی پایگاهی داشته باشیم.

لاریجانی با انتقاد از تفکر غربی نسبت به توسعه اخلاقی  گفت: توسعه اخلاقی که کنفوانسیون حقوق کودک به آن پرداخته است، دچار مشکلاتی است برای همین توسعه معنوی کودک با توجه به نفوذ سکولاریسم در غرب، با مشکل مواجه شده است.

دبیر ستاد حقوق بشر خاطرنشان کرد: توسعه اجتماعی به معنای آن است که نرم‌های قانونی را مورد توجه قرار داده و مشارکت به کودکان آموزش داده شود.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به تجربه غرب در خصوص حوزه کودک گفت: نسل جدید اسناد بین‌المللی در حال شکل‌گیری است که این نسل مفاهیم جدید را وارد کنوانسیون‌ها نموده و رفتارهای جدید را وارد این اسناد می‌کند.

لاریجانی تصریح کرد: از نظر من بحران‌هایی همچون گرایش کودکان به خشونت و انزوا که در وضعیت کودکان در دنیای غرب می‌بینیم، اتفاقی نیست بلکه محصول پایگاه فکری است که همین اسناد دفاع‌کننده از حقوق کودک آن را لیست کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: ما ظرفیت آن را داریم که تجربه خودمان را در این حوزه داشته باشیم. منظور من بی‌توجهی به سایر کشورها نیست، اما باید تجربه غرب را بفهمیم، نه آنکه آن را کپی کنیم؛ لذا ضروری است تا تجربه اسلامی خود را بنا کنیم.

لاریجانی گفت: در اسناد بین‌المللی تاکید شده است که کودکان با حقوق خود آشنا شوند؛ مثلا امروزه آشنایی بچه‌ها به حقوق خود بیشتر اهمیت دارد تا آشنایی محیط به حقوق آنان.

وی ادامه داد: بچه‌های این دوره از نظر عدم توانایی برای گزینش آنچه می‌خواهند، وضع‌شان بدتر از گذشته است و یکی از قربانیان بزرگ صنعت جدید اطلاعات، کودکان هستند؛ چراکه نوع محیطی که کودکان در آن قرار می‌گیرند، تغییر کرده است.

لاریجانی  با یادآوری اینکه بر اساس  پیش‌بینی برخی از اندیشمندان قرار بود دنیا دهکده کوچکی شده و همه به هم نزدیک‌تر شوند، افزود: علی‌رغم این، زندگی امروز به نحوی شده است که حتی خانواده‌های کوچک نیز از هم دور شده‌اند و ارتباط آنها از بین رفته است.

دبیر ستاد حقوق بشر عنوان کرد: در اسناد بین‌المللی، حقوق کودک مطرح است و نه حقوق فرزند. در نتیجه حالا با موجوداتی روبرو هستیم که کاملا کودک‌اند اما فرزند نیستند. این در حالی است که نگاه اسلام به ولد است. همین تفکر ما در مورد کودک باید از فرزند شروع شود؛ چراکه فرزند غیر از موجود جدا شده‌ای است که زمانی در رحم مادر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: فرزند بودن واقعیتی اجتماعی است و اگر این واقعیت را به واقعیتی بیولوژیک تنزل دهیم، مشکلاتی که امروزه در جهان وجود دارد، پیش خواهد آمد.

لاریجانی با بیان اینکه تحرکات ما در سطح دولت و نهادهای مردمی بسیار باارزش است، افزود: تشکیلات قضایی ایران در امر کودک در سطح جهانی کم‌نظیر است و قضات ما خصوصا قضات دادگاه خانواده احکام جالبی دارند که نشان‌دهنده حساسیت ویژه آنان نسبت به حوزه کودکان است.

دبیر ستاد حقوق بشر با تاکید بر ضرورت رشد فرزندداری در چارچوب تفکر اسلامی اظهار کرد: اگر این‌گونه عمل کنیم، دستاوردهای جدیدی برای عرضه در دنیا داریم و پیشنهاد می‌کنم خطی را برای تحقیق در این زمینه باز کنیم تا در توسعه مدنی بر اساس عقلانیت اسلامی مشارکت داشته باشیم.

لاریجانی با بیان اینکه اعدام کودکان زیر 18 سال موردی است برای تهاجم به ما، گفت: قوانین ما معقول و مبتنی بر بلوغ است تا فرد بتواند مسئولیت عمل خود را به عهده بگیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس قانون جدید اصل بر این گذاشته شده است که کودکان زیر 18 سال مورد مجازات سنگین قرار نگیرند؛ مگر به تشخیص دادگاه.

کد خبر : ۲۷۹۳۰۷