خبرگزاری کار ایران

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران:

پاسخ شهردار قانع‌کننده نبود

asdasd
کد خبر : ۲۷۹۵۰۵

عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه به هیچ عنوان مخالف رونق اقتصادی و هتل سازی در شهر تهران نیست گفت: هدف من این است که ما جلوی تخلفات را بگیریم و برابر قانون و مقررات با تخلف و متخلفان برخورد کنیم.

به گزارش ایلنا، ابوالفضل قناعتی در یکصد و پنجاه و پنجمین جلسه شورا به ایراد سوال خود از شهردار تهران در ارتباط با تخلفات صورت گرفته در هتل اسپیناس 2 پرداخت.

قناعتی در این جلسه سخنان خود را با قرائت سوگند نامه اعضای شورا آغاز کرد و گفت: در این سوگند نامه آمده تا مادامی که ما عضو شورای اسلامی شهر هستیم باید در استیفای حق مردم کوشا و نسبت به اجرای مقررات و قانون مصر  باشیم.

وی در ادامه به طرح موضوع پرداخت و گفت: در ابتدا باید بگویم من با ساخت هتل اسپیناس بلکه با ساخت مجموعه های اینچنینی که سبب اشتغال زایی ، جذب توریست ، رونق اقتصادی و رونق صنعت هتل سازی می شود مخالف نیستم و اگر کمیسیون ماده 5 مجوز هتل 100 طبقه هم می داد با آن موافق بودم.

قناعتی در ادامه به تخلفات صورت گرفته در هتل اسپیناس اشاره کرد و افزود: اما تخلفات صورت گرفته در هتل اسپیناس بدین شرح است؛ اولین تخلف این پرونده مربوط به پلاک و شناسه ساختمان است. به مجرد اینکه ما به ساختمان رجوع کردیم مشخص گردید پلاک و شناسه مشخص وجود ندارد و پلاکی که بر روی ساختمان بود مربوط به ساختمانی در شهر آرا می شد.

عضو هیات رییسه شورا ی اسلامی شهر تهران اظهار داشت: تخلف بعدی مربوط به مجوز های کمیسیون ماده 5 با توجه به پهنه تعریف شده در این محدوده است. بر اساس رای اولین کمیسیون ماده 5 این ساختمان می بایست در 8 طبقه از زیر زمین به بالا ساخته می شده که در رای دوم کمیسیون ماده 5 به 16 طبقه از روی هم کف و نیم طبقه تبدیل می شود.

وی ادامه داد: بنا به درخواست شهردار منطقه کمیسیون سوم ماده 5 رای به 17 طبقه از روی هم کف و نیم طبقه می دهد. ایراداتی که از این به بعد در ساختمان به وقوع می پیوندد این است که هیچ جایی در رای  کمیسیون ماده 5 اشاره ای به نیم طبقه نشده که اولین تخلف ساخت این نیم طبقه به صورت یک طبقه کامل با مساحت 5 117 متر مربع است، به بیان دیگر کمیسیون ماده 5 اجازه نیم طبقه اول را نداده است.

قناعتی گفت: دومین تخلف ساخت طبقات 18  ، 19 و 20 است که بر این اساس شهردار منطقه بدون مجوز کمیسیون ماده 5 جلسه ای می گذارد و مجو.ز این طبقات را صادر می کند این در حالی است که خود شهردار حق ندارد چنین کاری انجام دهد.

وی افزود: بر اساس رای کمیسیون ماده 5 کل مساحت تراکم مجاز بالغ بر 68 هزار 648 متر مربع می شده است اما در برگه عدم خلاف این ساختمان مساحت 68 هزار 994 متر مربع ثبت شده یعنی بیش از 300 متر تخلف نوشتاری و اجرایی.

قناعتی همچنین تصریح کرد: در نقشه های طراحی شده و نقشه های معماری نیز نیم طبقه اصلا دیده نشده در حالی که در عدم خلاف به نیم طبقه اشاره شده است.

وی اضافه کرد: این ساختمان تاییدیه آتش نشانی نیز ندارد هر چند برای طبقات 18 به پایین تایید وجود دارد اما این تاییدیه بر اساس تعاریف و اصول  مبحث 3 نیست .

قناعتی همچنین به ساخت استخر در طبقه 20 این هتل اشاره کرد و گفت : ساخت استخر در طبقه 20 با توجه به اینکه قبلا در طبقات زیر زمین پیش بینی شده خود جای سوال است که البته گفته اند اینجا استخر نیست بلکه یک برکه است.

بعد از بخش اول سخنان قناعتی شهردار تهران محمد باقر قالیباف برای ارائه پاسخ پشت تریبون رفت.

ابوالفضل قناعتی بعد از سخنان شهردار تهران گفت: من باز تاکید می کنم که به هیچ عنوان با هتل و هتل سازی مخالف نیستم اما آنجا که خارج از ضوابط حرکت کردن باشد مخالفم.

وی ادامه داد: از دو سال پیش 1300 متر تخلف این پروژه در کمیسیون ماده 100 وجود دارد و این به جز 300 متر تخلف ذکر شده است که در عدم خلاف آمده و این در حالی است که عدم خلاف مربوط به دو سال پیش بوده حال آنکه  10 هزار متر به علاوه این 300 متر تخلف را در این پروزه وجود دارد  که البته با صراحت نمی گویم و نیاز به زمان برای ارائه مستندات دارم.

قناعتی خاطر نشان کرد: بحث ما اضافه بنا نیست بلکه اضافه طبقات است. بر طبق بند 3-8 شهردار منطقه در پهنه های تاریخی و جی حق ندارد اضافه طبقه بدهد و این ساختمان هم در پهنه جی واقع شده است.

وی در ادامه و خطاب به شهردار تهران گفت: آقای قالیباف در شهر تهران تنها در سال 93 بالغ بر 13 هزار پرونده تخلف به کمیسیون ماده 100 ارسال شده که 2246 مورد مربوط به منطقه 2 بوده است یعنی بالای 15 درصد .

در این هنگام شهردار تهران گفت: در حال حاضر بحث ما فقط مربوط به هتل اسپیناس است در غیر اینصورت شهرداری بسیار بر اینکه تخلف ساختمانی به جرم تبدیل شود همت گمارده ، همین الان شهردار ناحیه ما در منطقه کن به واسطه اجرای حکم تخریب کمیسیون ماده  100 با قمه مجروح شده و وضعیت اسفباری دارد. ما هم به دنبال جلوگیری از تخلف هستیم.

ابوالفضل قناعتی در ادامه باز بر مواضع خود تاکید ورزید و گفت: با تمام این تفاسیر چرا ما باید اجازه تخلف بدهیم و بعد بخواهیم جلوی آن را بگیریم. نظام چقدر باید پاسخگوی ندانم کاری امثال من باشد. در هتل اسپیناس 3 طبقه غیر مجاز ساخته شده ، 3 طبقه ای که عیان و آشکار است و ببخشید این 3 طبقه خر پشته نبوده که بخواهیم از کنار آن راحت بگذریم.

وی ادامه داد: چرا 3 سال پیش در زمان تصدی خود شهردار باید یک طبقه در معرض دید عموم در پاساژ علا الدین خلاف ساخته شود و بعد از 3 سال شهردار تهران بگوید باید خراب شود.

قناعتی افزود: "دادستان کل کشور می گوید چرا می گذارید تخلف صورت بگیرد بعد به دنبال تخریب هستیم و اینکه مراجع قضایی در صدور حکم تعجیل کنند". چرا تبعات چنین کارهایی را باید نظام بپردازد.

قناعتی در بخش دیگری از سخنان خود به عدم وجود پد هلی کوپتر در این ساختمان اشاره کرد و گفت: بر طبق قانون ساختمان های بالای 16 طبقه باید دارای پد هلی کوپتر باشند که این هتل فاقد این پد است و این نیز یکی دیگر از تخلفات این مجموعه می باشد.

در این هنگام رییس شورای اسلامی شهر تهران پیشنهاد داد این موضوع با حضور آقای قناعتی در کمیسیون شهر سازی و معماری و همچنین کمیسیون نظارت و حقوقی به طور دقیق بررسی شود.

بعد از سخنان رییس شورا پژمان پشمچی زاده معاون شهر سازی شهرداری تهران نیز برای ارائه گزارش تخصصی در این ارتباط پشت تریبون رفت.

با پایان یافتن سخنان معاون شهردار تهران اعضای شورا نیز به بیان نقطه نظرات و دیدگاه ها خود پرداختند که طی آن اسماعیل دوستی ، محمد مهدی تندگویان ،محمد سالاری، علی صابری، جبیب کاشانی ، علیرضا دبیر، احمد مسجد جامعی ، احمد دنیا مالی ، اقبال شاکری ، مرتضی طلایی ، احمد حکیمی پور ،رحمت الله حافظی و محسن پیر هادی در این باب سخن گفتند.

اعضای شورا با محترم شمردن حق نمایندگی و این که پرسیدن سوال و یا دادن تذکر حق مسلم اعضای شورا است گفتند این موضوع بهتر است به مجموعه شورا واگذار شود و به تنهایی پیگیری نشود.

اعضای شورا بر این باور بودند که با توجه به ابهاماتی نظیر آنچه اقای قناعتی از باب وجود 10 هزار متر تخلف بیان کردند  بهتر است این موضوع به استمزاج عمومی و خرد جمعی سپرده شود .

اعضای شورا همچنین بر ابعاد شخصیتی شهردار تهران و اینکه شهردار تهران خود اولین کسی است که در مقابل تخلف می ایستد تاکید کردند.

قناعتی در سخنان پایانی خود گفت: در این که آقای قالیباف چهره ای مشروع و قابل دفاعی هستند شکی نیست. قالیباف فرمانده من بوده  ،فرمانده لشکر بوده و من پشت او نماز می خوانم و هر زمان هم که لازم باشد کلاش دست می گیرم و حتی بیسیم چی او می شوم . قالیباف فرمانده ام در جنگ بود اما من بحثم ایراد سیستمی است نه خود شهردار تهران. بنابراین اجازه می خواهم که بگویم مباحث مطرح شده من را قانع نکرد.

شهردار تهران در این هنگام خطاب به قناعتی گفت: اگر تخلفی برای من محرز شود بدون چون و چرا با متخلف برخورد خواهم کرد منتهی در ابتدا باید متقاعد شوم.

در پایان جلسه مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران بار دیگر بر پیشنهاد خود مبنی بر پیگیری این موضوع به طور دقیق وبا حضور قناعتی در کمیسیون نظارت و حقوقی و نیز کمیسیون شهر سازی و معماری تاکید کرد و مقرر شد که این مسیر طی شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز