خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری؛

حداقل و حداکثر افزایش شهریه مدارس غیردولتی اعلام شد

رئیس سازمان مدارس غیر دولتی حداقل و حداکثر افزایش شهریه مدارس غیردولتی را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرضیه گرد معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده در نشست خبری که صبح امروز در ساختمان علاقه‌مندان این وزارتخانه برگزار شد، اظهار داشت: سال گذشته با اجرای بسته حمایتی از مدارس غیردولتی فعالیت ویژه‌ای داشتیم و با افزایش درخواست مردم برای تسهیل صدور مجوز همکاری‌های خوبی در تمامی‌ استان‌ها صورت گرفت؛ تسهیل صدور مجوز برای مدارس غیردولتی یکی از بندهای بسته حمایتی بوده است.

بازدید از مدارس غیر دولتی در سه مرحله

وی با اشاره به تصویب دستورالعمل جامع نظارت گفت: بر اساس این دستورالعمل مدارس غیردولتی از این پس طی سه مرحله مورد بازدید قرار خواهند گرفت، البته تاکنون از مدارس بازدیدهایی صورت می‌گرفته اما از این پس این بازدید‌ها ساماندهی خواهند شد. سال تحصیلی گذشته ۴۷۴ مورد از مدارسی که تحت شمول بسته حمایتی در تهران بوده‌اند، بازدید صورت گرفت.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: سال گذشته با اجرای بسته حمایتی رضایت اولیا و مدارس را داشتیم و از ۹۷۰ مدرسه‌ای که تحت شمول بسته حمایتی بودند، بازدید صورت گرفت.

گرد در پاسخ به این سوال که مدارس هیات امنایی بر چه اساس و بر مبنای کدام قانون از والدین پول دریافت می‌کنند، تصریح کرد: مدارس هیات امنایی بر اساس قانون تاسیس شده و قانون‌گذار به ما اجازه داده که با مشارکت هیات امنا مدرسه تاسیس کنیم. در این مدارس شهریه گرفته نمی‌شود، اما یک کمک‌ هزینه برای برنامه‌های فوق‌برنامه از والدین دریافت می‌شود. این مدارس با هدف ارتقای کیفیت مدیریت تاسیس شده‌اند.

استانداردهای فعالیت‌های فوق برنامه در مدارس غیردولتی

زینیوند مدیر کل مدارس غیر دولتی همچنین در این نشست حضور داشت و به برخی از سوالات خبرنگاران پاسخ داد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه استاندارد فوق برنامه مدارس غیردولتی شامل چه معیارهای آموزشی و تربیتی است، خاطر نشان کرد: ما دو نوع فوق برنامه داریم که یکی در متن برنامه آموزش رسمی و از ساعت ۷ و نیم تا ۲ ونیم ظهر است و یک فعالیت فوق برنامه دیگری وجود دارد که در راستای تقویت بنیه علمی دانش آموزان است. در سال تحصیلی جدید برنامه داریم که فعالیت‌های خاص فوق برنامه در مدارس غیر دولتی دارای تعریف خاصی شوند، اما موضوع واضح  این است که مدارس نباید به هنگام ثبت نام هزینه‌ای بابت فعالیتهای خاص فوق برنامه دریافت کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره نحوه نظارت بر شهریه مدارس غیر دولتی و اینکه گفته می‌شود، برخی از مدارس تا سقف ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان شهریه دریافت می‌کنند و حتی فوق برنامه‌هایی مانند اسب سواری و برنامه موسیقی دارند، گفت: فعالیت هایی مانند اسب سواری جزو فعالیت های فوق برنامه محسوب نمی‌شود و احتمالا با موافقت خود اولیا این برنامه ها ترتیب داده شده است.

اعلام نرخ حداقل و حداکثر شهریه مدارس غیردولتی

وی با بیان اینکه شهریه سال تحصیلی آینده مدارس غیر دولتی حداقل ۵ .۲ و حداکثر ۲۲. ۱۷ درصد افزایش می‌یابد، گفت: نرم افزاری تهیه شده که موسسان مدارس براساس هفت اصل در حوزه الگوی شهریه باید اطلاعات مدارس خود را در آن وارد کنند که در صورت تایید در شورای نظارت هر استان شهریه مصوب به آن مدرسه ابلاغ می‌شود.

گرد با بیان اینکه هزینه اضافه بر شهریه مصوب برای والدین اجباری نیست و باید قراردادهای مدارس شفاف نوشته شود، گفت: شهریه مصوب هر مدرسه باید بر روی تابلوی اعلانات در هر مدرسه نصب شود در ارتباط با شهریه‌های بیست میلیونی اطلاعات ما کافی نیست و ما سند دقیقی نداریم، اما از اولیا می‌خواهیم که به ما اعتماد کنند و تخلفات را گزارش دهند.

زینیوند مدیر کل مدارس غیردولتی همچنین با اعلام اینکه ۹۰ مدرسه در خصوص پیش ثبت نام مبالغ بالایی گرفته‌اند، گفت: البته با بازدید از این مدارس متوجه شدیم، یک مدرسه هشت میلیون تومان و مدرسه دیگر دو میلیون و ۴۰۰ تومان از والدین دریافت کرده بود که مبالغ به والدین بازگشت.

تاکید بر حضور معلمان مدارس غیردولتی در دوره‌های ضمن خدمت

رئیس سازمان مدارس غیر دولتی با اشاره به اینکه سال گذشته اجازه داده نمی‌شد، معلمان مدارس غیردولتی در دوره‌های ضمن خدمت شرکت کنند، گفت: اما در حال حاضر تاکید کرده‌ایم که این دوره‌های ضمن خدمت برای معلمانی که قرار است؛ کتب جدید التالیفی را تدریس کنند، برگزار شود. بر این اساس همچنین برای تمامی معلمانی که کمتر از سه سال سابقه تدریس دارند، نیز دوره ضمن خدمت متناسب با سرفصل نیروی انسانی برگزار می‌شود.

 مدارس غیردولتی بی کیفیت تعطیل می شوند

گرد با بیان اینکه مدارسی که کیفیت لازم را نداشته باشند تعطیل خواهند شد، گفت: براین اساس مدارس غیر دولتی در صورت پایین بودن کیفیت باید تعهد دهند و طی سه سال تحت نظر ما خواهند بود.

درجه بندی مدارس در سال 83 دیگر اعتبار ندارد

زینیوند همچنین در باره درجه بندی مدارس غیر دولتی توضیح داد و گفت: در سال ۸۳ درجه بندی این مدارس آغاز شد که سه سال اعتبار داشت و دیگر از اعتبار ساقط است، در حال حاضر با رویکرد علمی و پژوهشی درجه بندی مدارس را آغاز کردیم که در مرحله پایانی تدوین معیار‌ها هستیم.

شرایط و ضوابط اخذ مجوز برای مدارس غیردولتی

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که شرایط و ضوابط برای ارائه مجوز مدارس غیر دولتی به چه صورت است، گفت: موسسان باید در وهله اول فضا و مکان مناسبی را جهت بازرسی به ما اعلام کنند و براساس آیین نامه استقرار مدارس غیر دولتی موسسان باید ظرف سه سال بهترین فضا را آماده کنند که البته برخی افراد نتوانستند فضای مطلوبی ایجاد کنند. بنابراین مدارسی که فاقد شرایط استاندارد هستند، مورد تذکر مدیران ما قرار خواهند گرفت و چنانچه نتوانند شرایط را بهبود بخشند شاهد تعطیلی آن مدارس خواهیم بود.

تشریح وضعیت تحصیلی و نمرات نهایی دانش‌آموزان

زینیوند در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه وضعیت تحصیلی و معدل پایانی دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی چگونه است، گفت: در امتحانات نهایی سال گذشته حدود ۲۰۰ معدل بالای اول متعلق به مدارس غیر دولتی بوده است، البته تعدادی از مدارس در امتحانات نهایی آمار خوبی نداشتند و با بررسی متوجه شدیم که این مدارس زیر ۵۰ نفر دانش آموز دارند. یک کار پژوهشی در خصوص آمار قبولی دانش آموزان در امتحانات نهایی انجام شده که در حال استخراج نتایج نهایی آن هستیم.

وی ادامه داد: در سال تحصیلی ۹۱-۹۲ و ۹۲-۹۳ رتبه ۱ تا ۱۰ میانگین نهایی برای مدارس غیر دولتی بوده که آمار آن را مرکز سنجش آموزش و پرورش اعلام کرده است.

شاخص‌های جدید درجه‌بندی مدارس غیردولتی

زینیوند همچنین درباره شاخصهای درجه‌بندی مدارس توضیح داد و گفت: در حال حاضر کار گروهی بر روی شاخص‌ها کار می‌کند و قرار است؛ مدارس از لحاظ عملکرد آموزشی پرورشی تکالیف قانونی و امورات مالی و اداری درجه بندی شوند، شاخص‌ها در حال تدوین است و تا پایان مهرماه سال جاری این شاخص‌ها به ما ارائه می‌شود.

مدیر کل مدارس غیر دولتی با اعلام شماره ۸۲۲۸۴۲۵۵ گفت:  شهریه مصوب هر مدرسه در سایت آموزش و پرورش هر استان قرار خواهد گرفت، والدین می‌توانند؛ تخلفات مدارس را از طریق این شماره به ما اعلام کنند.

 

کد خبر : ۲۷۹۵۲۶