خبرگزاری کار ایران

وزیر کشور:

بیش از ۹۰ درصد جرائم سایبری کشف و خنثی شد

asdasd
کد خبر : ۲۷۹۷۴۰

وزیر کشور گفت: پلیس سایبری جمهوری اسلامی ایران با اهتمام همه جانبه و تلاش‌های بی‌وقفه، موفق شده است که بیش از ۹۰ درصد از جرائم سایبری را کشف و خنثی کند.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، رحمانی فضلی وزیر کشور در نشست جهانی جرائم سایبری در جهان بهم پیوسته در تهران گفت: توسعه زیر ساخت‌های فنی در جمهوری اسلامی ایران باعث شده، علیرغم وجود بالغ بر ۴۶ میلیون کاربر اینترنت در مقایسه با سایر کشور‌ها جرائم نسبتاً پایینی در حوزه سایبری شاهد باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ وزیر کشور با اشاره به تصویب قانون مبارزه با جرائم سایبری در ایران گفت: با تشکیل مرکز ملی فضای سایبری کشور، ایجاد و راه اندازی مرکز فوریت‌های سایبری و تأسیس پلیس سایبری در ساختار و تشکیلات پلیس کشور امنیت سایبری در ایران تحقق یافته است.

وزیر کشور افزود: امروزه توسعه روز افزونِ فضایِ سایبر و استفاده از فناوری‌های نوین و تکنولوژی نسلِ جدید در سراسر جهان، موجب وابستگیِ فراگیرِ زندگی مردم به این فضا در حوزه‌های مختلف شده است و بخش عمده‌ای از فعالیت‌ها و تعاملات اقتصادی، تجاری، فرهنگی، اجتماعی و خصوصاً حاکمیتی کشور‌ها، در کلیه سطوح، اعم از افراد، موسسات و سازمانهای دولتی و غیردولتی، در فضای سایبر انجام می‌گیرد.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه زیرساخت‌ها و سامانه‌های حیاتی و حساس کشور‌ها، یا خود بخشی از فضای سایبری محسوب می‌گردند و یا از طریق این فضا، کنترل، مدیریت و نظارت می‌شوند افزود: طی سال‌های اخیر، بخش قابل توجهی از درآمدهای مادی و معنوی شهروندان در کشور‌ها، از فضای سایبر تامین می‌شود و سهم درآمدهای حاصل از کسب و کار در فضای سایبر نیز، در تولید ناخالص ملی کشور‌ها افزایش چشمگیری داشته است و در ارزیابی‌های جدید سهم بهره‌مندی کشور‌ها از فضای سایبر در حوزه‌های مختلف، بعنوان شاخص مهمی در تعیین میزان توسعه یافتگی کشور‌ها محسوب می‌گردد.

وزیر کشور گفت: به موازات آثار مثبت بهره‌مندی از مزایای این فناوری نوین، متاسفانه بدلیل عدم اتخاذ تمهیدات کنترلی و نظارتی موثر، شاهد افزایش بی‌رویه جرائم سایبری و پیچیده شدن جرائم مرتبط و آثار زیانبار آن در جامعه هستیم و با توجه به آسیب پذیری هایِ ذاتیِ فضای سایبری و روند رو به رشد مهاجرت از دنیای سنتی به این فضا، ریسک و میزان آسیب پذیری سامانه‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات، که در این برهه استفاده از آنان برای تمامی کشور‌ها حیاتی و اساساً اجتناب ناپذیر می‌باشد، افزایش یافته است.

رحمانی فضلی افزود: طرح ریزی و اجرای سازمان یافتهِ جرائم سایبری در سطح دنیا و ماهیت فراملی بودن آن، موجب گردیده تا گروه‌های تروریستی، مافیای مواد مخدر، قاچاقچیان انسان واسلحه، عوامل پولشوئی وحتی مجرمین سنتی نیز، با استخدام افراد فنی و متخصص و با استفاده از ظرفیت فضای سایبری، فعالیت‌های مجرمانه خود را گسترش داده و به اهداف مورد نظر خود نائل آیند، برهمین اساس دولت‌ها بایستی به منظور کاهش تهدیدات ناشی از فعالیت‌های مجرمانه، تمهیدات لازم را در راستای تقویت امنیت در فضای سایبری و توسعه اقدامات نظارتی و کنترلی اتخاذ نموده وگام‌های جدی در راستای نهادینه کردن ثبات وامنیت در فضای سایبری و مصون سازی آن بردارند.

وزیر کشور گفت: پلیس سایبری جمهوری اسلامی ایران با اهتمام همه جانبه و تلاش‌های بی‌وقفه، موفق گردیده است که بیش از ۹۰ درصد از جرائم سایبری را کشف و خنثی نماید که این امر موجب تامین امنیت شهروندان و ارتقای میزان رضایت عمومی، از پلیس سایبری شده است اما ماهیت این قبیل جرائم که فرا‌تر ازمرزهای جغرافیائی شکل می‌گیرد، مستلزم همکاری جدی و تعامل آنلاین، تبادل تجربیات و اطلاعات پلیس‌های سایبری تمامی کشور‌ها می‌باشد و نباید از ظرفیت‌های موجود در فضای سایبری، به منظور پیش بینی حوادث و وقایع امنیتی، بحران‌ها و مهم‌تر از آن پیشگیری از وقوع جرم و کاهش آثار و تبعات مخرب ناشی از بروز جرائم سازمان یافته غافل بود.

وزیر کشور همچنین به نمایندگان کشور‌ها، مسئولین سازمان اینترپل و سایرسازمان‌های همکار، برای تشکیل مجتمع جهانی اینترپل برای نوآوری (IGCI) درکشورسنگاپور، تبریک گفت و از تعامل و همکاری مناسب مقامات کشور‌ها و بالاخص کشور سنگاپور، با این مجمع مهم وتاثیرگذارتشکر کرد.

رحمانی فضلی همچنین از اهتمام سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و سردار هادیانفر، رئیس پلیس سایبری جمهوری اسلامی ایران، برای انجام فعالیت‌های شایسته در جهت کاهش جرائم سایبری و کشف جرائم مرتبط و همچنین میزبانی مناسب این نشست تشکر کرد.

در نشست جهانی جرائم سایبری در جهان پیوسته که در مرکز همایش‌های صدا و سیما در حال برگزاری است، مسئولان سازمان اینترپل، رؤسای پلیس‌های سایبری کشور‌های حاضر در اجلاس، نمایندگان دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد وافسران رابط کشورهای شرکت کننده در این نشست حضور دارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز