خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشت اعلام کرد:

هزینه سالانه 30 هزار میلیارد برای درمان بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات

asdasd
کد خبر : ۲۸۰۷۸۶

معاون بهداشت در همایش روز جهانی کنترل دخانیات بر لزوم تقویت سیستم مدیریتی، قانون و استفاده از تکنولوژی و علم در راستای کاهش قاچاق سیگار تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، علی اکبر سیاری در همایش روز جهانی کنترل دخانیات با اشاره به مرگ سالانه 600 هزار نفر در اثر دود غیر مستقیم دخانیات، گفت: سالانه 6 میلیون نفر در جهان به دلیل مصرف مواد دخانی فوت می کنند.

معاون بهداشت با بیان این که در ایران، مردم حدود 10 هزار میلیارد تومان بابت محصولات دخانی خرج می کنند تا زودتر بمیرند، افزود: برای درمان بیماری های ناشی از مصرف مواد دخانی 20 تا 30 هزار میلیارد تومان توسط همین مردم و دولت هزینه می شود.

سیاری با بیان این که اغلب افرادی که سیگار و قلیان مصرف می کنند در گروه سنی 35 تا 63 سال هستند و با تاکید بر این که مصرف مواد دخانی قابل کنترل است، تصریح کرد: دولت ها در این راستا تلاش می کنند تا مصرف سیگار و مواد دخانی را کنترل کنند.

سیاری در ادامه، هدف شرکت های تولید کننده مواد دخانی را افزایش میزان تقاضا به منظور رونق بازار مواد دخانی و فروش زیاد دانست و گفت: یکی از راههایی که این شرکت ها می توانند به سود زیادی برسند، قاچاق مواد دخانی است.

معاون بهداشت متوسط قاچاق مواد دخانی در دنیا را 40 درصد میزان مصرف دخانیات بیان کرد و گفت: در کشورهای با درآمد بالا، میانگین درصد بازار سیگار غیر قانونی 9.8 درصد و قیمت هر پاکت سیگار 4.89 دلار است.

وی افزود: همچنین در کشورهای با درآمد متوسط، میانگین درصد بازار سیگار غیرقانونی 11.8 درصد و قیمت هر پاکت سیگار 1.89 دلار و در کشورهای با درآمد پایین، میانگین درصد بازار سیگار غیرقانونی 16.8 درصد و قیمت هر پاکت سیگار 1.13 دلار است.

به گفته سیاری 10 درصد هزینه یک خانواده فقیر، خرج مواد دخانی می شود و معلولیت و ناتوانی ناشی از مصرف مواد دخانی در کشور زیاد است.

  سیاری در ادامه بر لزوم تقویت سیستم مدیریتی، قانون و استفاده از تکنولوژی و علم در راستای کاهش قاچاق سیگار تاکید کرد و افزود: متاسفانه پروتکل ریشه کنی تجارت غیر قانونی سیگار جزء اولویت های صدم مجلس است که امیدواریم با اصلاح ضعف در سیستم کارشناسی و مدیریتی این مسائل حل شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز