خبرگزاری کار ایران

حذف «ایلنا» از برنامه‌های خبری وزارت بهداشت؛

زارع‌نژاد: تا موضع ایلنا تغییر نکند، وضعیت همین است!

asdasd
کد خبر : ۲۸۱۱۱۳

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت حضور خبرنگار خبرگزاری کار ایران (ایلنا) در برنامه‌های خبری این وزارتخانه را منوط به تغییر نظر این خبرگزاری نسبت به طرحِ واگذاریِ مدیریت منابع درمانی سازمان تامین اجتماعی به وزارت بهداشت اعلام کرد.

خبرنگار ایلنا حدود پنج ماه است که به برنامه‌های خبری وزارت بهداشت دعوت نمی‌شود، زمانی که علت این برخورد را از روابط عمومی این وزارتخانه جویا شدیم، علاوه بر اینکه در این پیگیری متوجه رتبه‌بندی خبرگزاری‌ها در وزارت بهداشت شدیم، به این موضوع پی بردیم که دلیل اصلی عدم دعوت خبرنگار خبرگزاری ایلنا به برنامه‌های این وزارتخانه؛ موضع این خبرگزاری نسبت به طرحِ واگذاری مدیریت منابع درمانی سازمان تامین اجتماعی به وزارت بهداشت است، چراکه پاسخی که در نهایت رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت به ما داد؛ این بود که تا زمانی که نظرتان را درباره این طرح تغییر ندهید، وضعیت همین است!

چرا ایلنا به برنامه‌های خبری وزارت بهداشت دعوت نمی‌شود؟

البته پیش از اینکه رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت به صراحت علت عدم دعوت خبرنگار خبرگزاری ایلنا به برنامه‌های خبری وزارت بهداشت را اعلام کند، کارمندان روابط عمومی این وزارتخانه در پاسخ به پیگیری‌های این خبرگزاری عنوان کردند؛ اسم و شماره خبرنگار در سامانه پیامکی دعوت به برنامه‌ها ثبت نشده و با برطرف‌شدن این موضوع دعوت‌ها انجام خواهد شد، اما با این وجود همچنان خبرنگار ایلنا در برنامه‌های وزارت بهداشت جایی نداشت.

پیگیری دوباره این موضوع سبب شد از سوی روابط عمومی وزارت بهداشت، این پاسخ مطرح شود که خبرگزاری‌ها در وزارت بهداشت رتبه‌بندی شده‌اند و دعوت به برنامه‌ها با توجه به این موضوع انجام می‌شود! همچنین این پاسخ را شنیدیم که طبق برنامه؛ تعداد محدودی خبرنگار به برنامه‌ها دعوت می‌شوند، از این رو هنوز نوبت به خبرگزاری ایلنا نرسیده است.

با آغاز هفته سلامت در نیمه دوم اردیبهشت این انتظار می‌رفت که رتبه‌بندی‌ها و بهانه‌ها به کنار برود و خبرگزاری ایلنا نیز مانند دیگر خبرگزاری‌ها به برنامه‌های هفته سلامت دعوت شود، اما وقتی در این هفته نیز خبری از دعوت خبرگزاری ایلنا نشد، تصمیم بر این گرفتیم که این موضوع را به صورت جدی‌تری پیگیری کنیم.

نظرتان را تغییر دهید!

عباس زارع‌نژاد (رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت) در پاسخ به گلایه خبرنگار ایلنا درباره عدم دعوت این خبرگزاری به برنامه‌های خبری این وزارتخانه، گفت: «خبر‌هایی که خبرگزاری ایلنا درباره وزارت بهداشت منتشر می‌کند، دور از واقعیت است.»

وی افزود: «به طور مثال شما در بحث‌های بیمه کارگری ورود پیدا کرده‌اید و این موضوع سبب تقابل جامعه کارگری با وزارت بهداشت شده است.»

این موضع‌گیری از سوی رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت به طرحِ واگذاری مدیریت منابع درمانی سازمان تامین اجتماعی به وزارت بهداشت برمی‌گردد که در حقیقت انتقاد اصلی خبرگزاری ایلنا را شامل می‌شود، چراکه سازمان تامین اجتماعی برخلاف تصور عامه مردم و تعدادی از مسئولان عالی‌رتبه، یک نهاد دولتی نیست، بلکه سرمایه‌اش به کارگران تعلق دارد که طی 60 سال گذشته جمع شده است. از همین رو این موضوع از سوی سرویس کارگری این خبرگزاری که دفاع از حقوق کارگران را انجام می‌دهد، مورد بررسی قرار گرفته است.

زارع‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا که چرا مباحث مطرح شده در بخش  کارگری، موجب عدم دعوت خبرنگار حوزه سلامت این خبرگزاری به برنامه‌های وزارت بهداشت شده است، گفت: «شما در مباحث درمان کارگران مدعی هستید؛ این موضوع حق‌الناس است. ما هیچ‌گونه مطالبه‌ای بابت انتقال درمان از تامین اجتماعی به وزارت بهداشت نداریم. هم خبرگزاری ایلنا و هم روز‌نامه کاروکارگر همیشه این موضوع را عنوان می‌کنند.»

وی همچنین با انتقاد از راهپیمایی روز‌ جهانی کارگر گفت: «در این راهپیمایی نیز انتقاداتی نسبت به وزارت بهداشت مطرح شده است.»

اظهارات زارع‌نژاد در حالی مطرح می‌شود که مکانیزم مالی سازمان تامین اجتماعی بین‌النسلی است، به این ترتیب که کارگرانِ امروز از امکانات درمانی و  بیمارستان‌هایی که با حق بیمه نسل قبلی جامعه کارگری ساخته شده‌اند، استفاده می‌کنند و خود با حق بیمه‌ای که امروز می‌پردازند، امکانات درمانی نسل بعدی جامعه کارگری را فراهم می‌کنند.

طبیعی است که موضع اصولی ایلنا در شرایطی که دولت قصد تصاحب این سرمایه بین‌النسلی را دارد، دفاع از ماهیت غیردولتی سازمانی است که قرار بوده تنها به سرمایه‌گذارانش خدمات ارائه کند.

اما در مقابل زارع‌نژاد اصرار دارد که «شما باید بپذیرید که وزارت بهداشت هیچ ادعایی روی مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی ندارد و ما به عنوان یک مجموعه دولتی هیچ‌گاه ادعایی درباره انتقال بحث درمان کارگران به وزارت بهداشت نداریم. شما باید این اصل را بپذیرید. اگر نپذیرید برای ما حاشیه درست می‌شود.»

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت گفت: «ایراداتی در مباحث بیمه‌ای وجود دارد، اما عده‌ای شما را جلو می‌اندازند و با عملکرد شما این مشکلات دیده نمی‌شود، به عبارتی این موضوع باعث می‌شود که ما ضایع‌کننده حقوق کارگران شناخته شویم.»

وی افزود: «بحث تجمیع صندوق‌های بیمه مطرح است، اما اینکه این تجمیع چگونه صورت بگیرد، به ما ربطی ندارد. این موضوع را مجلس تصویب کرده‌است و دولت آن را انجام ‌می‌دهد. اینکه تامین اجتماعی حق‌وحسابی به تشکل‌های کارگری بدهد و بگوید که شما به جان وزارت بهداشت بیافتید و بگویید اینها دارند، درمان شما را مشکل‌دار می‌کنند، درست نیست.»

وزیر هم پاسخ من را به شما خواهد داد

زارع‌نژاد همچنین اذعان کرد: «اگر شما بیایید اینجا و موضوع تجمیع بیمه‌ها را با وزیر هم مطرح می‌کنید، اگرچه ایشان پاسخگوی شما خواهد بود، اما همین جواب را که من به شما دادم، خواهند داد.»

وی در ادامه با اشاره به برخی مطالب منتشره در خبرگزاری ایلنا که با انتقادهایی نسبت به نحوه اجرای طرح تحول سلامت همراه بوده، تصریح کرد: «شما می‌گویید که طرح تحول سلامت بسته‌ای داشته که اجرا نشده. ما این انتقاد را قبول داریم، اما شما عنوان می‌کنید که وزارت بهداشت خواستار  تصاحب تامین اجتماعی است.»

قطعا با عمومی‌شدن امکانات تامین اجتماعی احتمالا برخی محدودیت‌های دولت در طرح تحول نظام سلامت برطرف خواهد شد، اما انتقاد اصولی که ایلنا تریبونِ طرحش بوده، این است که دولت حق ندارد، از جیبِ کارگران؛ وظیفه‌ای که قانون اساسی برایش تعیین کرده است (تامین درمان رایگان برای مردم) را انجام دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز