خبرگزاری کار ایران

قائم مقام معاونت نظارت نظام پزشکی در گفت‌وگو با ایلنا:

کیفیت خدمات درمانی در بیمارستان‌های دولتی زیر استانداردهای جهانی است

asdasd
کد خبر : ۲۸۲۵۳۵

قائم مقام معاونت نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی کیفیت خدمات درمانی در بیمارستان‌های دولتی را زیر استانداردهای جهانی عنوان کرد.

حجت الله مقیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره تشخیص متفاوت پزشکان و سردرگمی بیماران به این دلیل گفت: اختلاف نظر در تشخیص مساله‌ای عادی در کل دنیا است و مختص ایران نیست.

قائم مقام معاونت نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی در این باره افزود: به طور مثال تشخیص پزشکان ایرانی در مورد جداسازی دوخواهری که از ناحیه سر به همدیگر چسبیده بودند؛ این بود که این کار میسر نیست، اما پزشکان مالزی عنوان کردند که این کار شدنی است و بعد از عمل هر دو خواهر فوت کردند.

مقیمی تاکید کرد: اختلاف نظر در تشخیص علل بسیار زیادی  همچون تفاوت بدن انسان دارد. ضمن اینکه در هیچ کتاب پزشکی نمی‌توان نوع درمان بیمار را به یک شکل دید و ما درمان‌های متفاوتی برای بیمار داریم.

وی با اشاره به اینکه مشاوره پزشکی برای رفع همین ابهامات است، گفت: اگر در بحث جراحی تشخیص بسیار متفاوتی وجود دارد، راهکارش این است که بیمار با پزشک داخلی همان رشته مشورت کند.به طور مثال فرد مشکل گوارش دارد و پزشک تشخیص داده که باید بخشی از روده برداشته شود. بهتر است؛ در این شرایط بیمار با یک متخصص گوارش هم مشورت کند.

وی همچنین درباره عدم حضور پزشک در برخی بیمارستان‌ها نیز گفت: این موضوع صحت ندارد. در بیمارستان دولتی در تمام مدت روز حداقل رزیدنت همان رشته و متخصصین سال آخر حضور دارند. ضمن اینکه با اجرای طرح تحول سلامت  در تمام بیمارستان‌ها پزشک متخصص اورژانس یا پزشک داخلی نیز حضور دارد.

قائم مقام معاونت نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی گفت: همچنین یک متخصص و یک استاد دانشگاه هم به صورت آنکال حضور دارند که به رزیدنت مشورت می‌دهد.

وی درباره اینکه قطع ارتباط مالی بین پزشک و بیمار تا چه اندازه می‌تواند به افزایش کیفیت خدمات کمک کند، گفت: این موضوع کیفیت خدمات در بخش دولتی را افزایش می‌دهد. الان کیفیت خدمات در بخش دولتی پایین است.

وی گفت: البته عنوان می‌شود که ارتباط مالی بین بیمار و پزشک قطع است، اما مساله این است که بیمار به مطب پزشک مراجعه می‌کند و همین برای بیمار هزینه دارد. وقتی ارتباط کاملا قطع شود، کیفیت خدمات افزایش می‌یابد.

قائم مقام معاونت نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی افزود: در این حالت برای پزشکی که در بخش خصوصی، دولتی و یا خیریه کار می‌کند، بیمار برایش تفاوتی نمی‌کند. ضمن اینکه بیمار نیز خدمات یکسانی از این مراکز دریافت می‌کند. وقتی ارتباط مالی قطع شد؛ پزشک تنها به کیفیت خدماتی که ارائه می‌دهد، فکر می‌کند و خدماتش صادقانه خواهد بود.

وی درباره اینکه آیا این موضوع سبب می‌شود که مراجعه بیمار به بخش دولتی افزایش یابد، گفت: الان بخش دولتی ما سر ریز است و جای خالی ندارد.اگر یک بیمار تصادفی داشته باشید، باید به ده بیمارستان زنگ بزنید تا جای خالی پیدا کنید.

قائم مقام معاونت نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی خاطرنشان کرد: با قطع شدن ارتباط مالی بیمار و پزشک، بیمارستان‌های خصوصی نیز با قیمت مناسب مریض بیشتری را پوشش می‌دهند و عدالت تعرفه‌ای هم رعایت می‌شود. در این حالت تخت‌های بیمارستان‌‌های خصوصی نیز پر می‌شود و دیگر نیاز نیست که بیمارستان خصوصی 80 درصد هزینه‌های خود را از بیمار تامین کند.

قائم مقام معاونت نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی درباره سهم بخش خصوصی در درمان افراد، گفت: پزشکان بخش خصوصی همان پزشکان بخش دولتی هستند، پزشکی صرفا در بخش دولتی خدمت می‌کند، پزشکی است که مدت طرح دو ساله خود را در بخش دولتی می‌گذراند.

وی افزود: راهی جز این نداریم که سهم بخش خصوصی را در درمان لحاظ کنیم. الان اساتید بزرگ دانشگاه‌های علوم پزشکی در بخش خصوصی فعال هستند. ما نمی‌توانیم در بخش دولتی از این افراد تقدیر کنیم و در بخش خصوصی به آنها تهمت بزنیم.

مقیمی همچنین درباره تاثیر بخش خصوصی برای افزایش کیفیت خدمت به بیماران گفت: وزارت بهداشت مشکلی در افزایش کیفیت خدمات در بخش دولتی ندارد و نیاز به بخش خصوصی هم ندارد. به طور مثال بیمارستان محب، بیمارستانی صد در صد دولتی است که به شکل خصوصی اداره می‌شود.

وی گفت: نظام پزشکی اصراری ندارد که بیماران را به سمت بیمارستان‌های خصوصی بکشاند. ما می‌خواهیم سطح بهداشت مردم افزایش پیدا کند و کیفیت خدمات به سطح استاندارد دنیا برسد، چرا که الان زیر استاندارد‌های دنیا است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز