خبرگزاری کار ایران

سرپرست هیأت کاوش خبر داد:

کشف شبکه آبرسانی شهر زیر زمینی نوش‌آباد

asdasd
کد خبر : ۲۸۲۸۹۸

چهارمین فصل کاوش در شهر زیر زمینی نوش آباد با کشف ساختار آبرسانی قرون میانه اسلامی ،پله های دست کند و ظروف سفالی همراه بود.

به گزارش ایلنا،  زهرا ساروخانی سرپرست هیأت چهارمین فصل کاوش در شهر زیرزمینی نوش آباد تصریح کرد: مستندات تاریخی و میراث فرهنگی برجای مانده و بررسی های باستان شناسی انجام شده در شهر نوش آباد بیانگر اهمیت آن شهر در قرون اولیه و میانه اسلامی است.

وی مهمترین اهداف فصل چهارم کاوش در نوش آباد را، نجات بخشی، مرمت و احیای اثر، به دست آوردن اطلاعات علمی باستان شناختی، شناسایی محدوده عرصه و حریم، ارایه راهکارهای حفاظتی شهر نوش آباد و... اعلام کرد.

ساروخانی با اشاره به معماری منحصر به فرد شهر زیر زمینی نوش آباد تصریح کرد که یکی از شاهکارهای دستکند شهرتاریخی نوش آباد، علاوه بر شهر زیرزمینی نحوه آبرسانی به خانه های مسکونی در دوران قبل از صفویه است.

به گفته وی کانال های آبرسانی، شهر زیرزمینی، پایاب، قنات و دستکندهای آن مجموعه منحصر به فردی را بوجود آورده که امکان ثبت جهانی دارد.

سرپرست هیأت چهارمین فصل کاوش در شهر زیرزمینی نوش آباد گفت: دراین فصل ازکاوش مجموعه بی نظیری ازساختار آبرسانی شهری مربوط به قرون میانه اسلامی کشف شد  شواهد بدست آمده در کاوش های باستان شناسی این فصل، نشان می دهد تعداد طبقات این شهر چهار طبقه بوده که به وسیله چاه های عمودی به یکدیگر متصل می شدند ولی کاربری آن معلوم نیست.

وی در توصیف عناصر و جزییات معماری دست کند نوش آباد گفت : این مجموعه از اتاق های کوچک با کاربری آبریزگاه، ورودی اصلی، چاه های موقت ایجاد شده در سقف فضاها، چاه های ارتباطی، چاه های قنات، چاه های تهویه تشکیل شده است که هر کدام کارآیی خاصی داشته اند.

ساروخانی کارگاه های مورد کاوش در این فصل را شامل کارگاه مسجد جامع، آب انبار مرکزی، شیخ آباد و پایاب درازه  اعلام کرد که در هر کدام از کارگاه ها مواد فرهنگی یافت شده است.

سرپرست پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی نوش آباد یافته های باستان شناسی در این فصل از کاوش در بخش سفال را شامل سفالینه های بدون لعاب، سفالینه با پوشش گلی و سفالینه های لعاب دار دانست .

این باستان شناس بااشاره به جایگاه شهر کاشان درتولید سفال اظهار داشت: این امر باعث شد پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی نوش آباد تهیه بانک اطلاعاتی سفال اسلامی از مجموعه به دست آمده را مورد توجه قرار دهد تا به مراکز مطالعات سفال دوران اسلامی تبدیل شود.

ساروخانی از دیگر کشفیات این کاوش را پله های دستکند در بخش آب انبار مرکزی اعلام کرد که بعد از ساخت آجر چینی شده  اند

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز