خبرگزاری کار ایران

اتمام حجت وزیر کشور در همایش معاونان استانداری‌ها:

بدون تعارف با متخلف برخورد می‌کنیم/ کسی که با بیت‌المال بازی کند را رها نمی‌کنم

وزیر کشور تاکید کرد: در صورتی که به هر تخلفی که برسیم، با هر فردی که در آن تخلف شرکت داشته، بدون تعارف برخورد می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالرضا رحمانی‌فضلی در همایش معاونان هماهنگی امور عمرانی استانداری‌های سراسر کشور گفت: در سال 94 از نظر منابع مالی و بودجه عمومی وضع مناسبی نداشتیم دلیل این مساله این است که میزان صادرات نفت به شدت پایین بود تا الان شاید به جرات بتوان گفت که تنها 50 درصد از بودجه سه ماهه اول حاصل شده است. هنوز بودجه عمرانی و سرمایه‌گذاری برای استان‌ها نیز ابلاغ نشده است.

وی افزود: دلیل اصلی این مساله،  تحریم‌ها و فشارهایی است که به کشور وارد می‌شود ما در سال قبل 6 ماه با نرخ بالاتر نفت را می‌فروختیم و با تلاش زیاد، دولت توانست بودجه را تامین کند البته تلاش دولت بر این است که در بخش بودجه‌های هزینه‌ای صرفه‌جویی انجام شود.

وزیر کشور گفت: آنچه که مربوط به معاونان عمرانی می‌شود، این است که منابع با نظارت مناسب و رعایت صرفه و صلاح هزینه‌ها انجام شود. موضوع بهره‌وری را نیز باید مورد توجه قرار دهید. اگر یک یا دو درصد بهره وری افزایش یابد، کاهش منابع را جبران می‌کند.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: تقویت سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه و همچنین کمک به حل مشکلات مسیر سرمایه‌گذاری و تولید، باید مورد توجه قرار بگیرد. باید از سرمایه‌های موجود صیانت شود و مسیر تولید هموار و موانع آن رفع شود.

وی با اشاره به اینکه قانون رفع موانع تولید ابلاغ شده است، گفت: رییس جمهور درخواست کرده که در این باره گزارشی دریافت کند. این قانون پیرو فرمایشات رهبری برای تقویت موضوع اقتصاد مقاومتی تدوین شد. یکی از مسائلی که دولت تاکید داشت و خیلی سریع آن را پیگیری کرد، بحث رفع موانع تولید بود.

وی افزود: باید در استان‌ها نیز این موضوع مورد توجه قرار گیرد تا شاهد استفاده از ظرفیت حداکثری سرمایه‌گذاری‌ها باشیم و باید بتوانیم با منابع موجود حداکثر بهره‌وری و توانمندی را داشته باشیم.

رحمانی‌فضلی با اشاره به اینکه امید مردم در شرایط کنونی به دولت است، افزود: مردم توقع دارند و این توقع به حق است. ما نیز باید با انگیزه فرا اداری و ساختاری و با انگیزه دینی و الهی در شرایط فعلی این موضوع را پیش ببریم.

وی با اشاره به روند مثبت مذاکرات هسته‌ای تاکید کرد: حجم مخالفت‌ها با این مسیر را در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای شاهد هستیم. از این رو باید تلاش کنیم امور داخلی در حوزه سیاسی با ثبات و آرامش پیش برود؛ چراکه بحث انتخابات را در پیش داریم. باید امنیت پایدار و تضمین‌شده داشته باشیم با نزدیک شدن به فضای انتخابات قطعا این مساله تقویت می‌شود .

وزیرکشور همچنین تاکید کرد: موضوع وحدت و انسجام ملی در حوزه سیاست داخلی و افزایش توان اقتصادی و رضایت‌مندی مردم در حوزه سیاست اقتصادی باید مورد توجه قرار بگیرد .

وی گفت: این مسائل در مذاکرات و مواجه شدن با دشمن موثر است. باید با قدرت و صلابت و همراه با رضایت‌مندی مردم کشور را اداره کنیم و توان ایران را به دنیا نشان دهیم.

رحمانی‌فضلی با تاکید بر اینکه اثر سیاسی ، اجتماعی و امنیتی طرح‌ها باید در نظر گرفته شود، گفت: فعالیت‌ها در عرصه بین‌الملل از این موضوع تاثیر می‌پذیرد. همه این مسائل تکه‌های پازلی هستند که در کنار هم قدرت کشور را به دنیا نشان می‌دهند.

وی با اشاره به مساله حاشیه شهرها گفت: حدود یکسال و نیم است که این موضوع را به صورت جدی پیگیری می‌کنیم. البته خسارت‌های زیاد، انباشت مطالبات و کمبودها در حاشیه شهرها باعث شده که هرچه بیشتر به این مناطق برسیم در رضایتمندی مردم و امیدبخشی به مردم موفق‌تر خواهیم بود.

رحمانی‌فضلی گفت: باید به حاشیه شهرها پرداخته شود و فراموش نشود که این افراد هموطنان ما هستند و نباید اجازه داد فشارها موجب فراموشی این افراد شود.

وزیر کشور با تاکید بر نظارت مناسب بر حوزه عمرانی گفت: در حوزه نظارت ضعف داریم. دستگاه‌های نظارتی زیادی در کشور وجود دارد. اما باز هم ضعف در اجرا به دلیل بالا بودن هزینه‌ها ، پایین بودن کیفیت و بالا بودن قیمت‌های تمام شده وجود دارد. باید نظارت‌ها را جدی بگیریم. هرجا که هستید تلاش کنید این کار خوب انجام شود . خودنمایی و کارهای نمایشی، رابطه‌ای و رفاقتی و منفعتی درکار نباشد .

وی تاکید کرد: گزارش‌هایی به دست ما رسیده و وقتی پیگیری می‌کنیم که ببینیم چه برخوردی با متخلف می‌شود مشاهده می‌کنیم که در نهایت بعد از بروز تخلف تذکر می‌دهند و موضوع را در پرونده درج می‌کنند اما در این میان ما ضرر می‌کنیم و سرمایه‌های ما از بین می‌رود، پس باید در این باره نظارت مناسبی داشته باشیم .

وی تاکید کرد: توجه کنید که محاسبات غلط در حوزه‌های اجرایی پروژه‌ها، تخمین هزینه‌ها ، کیفیت کار و قیمت تمام شده انجام نشود. گزارش‌هایی داریم که در برخی از موارد رفاقت‌ها ، سفارش‌ها ، قدرت و ثرورت حاکم می‌شود، نباید اجازه داد که آخرتمان صرف هزینه این مسائل شود باید همه در پیشگاه خداوند پاسخگو باشیم.

رحمانی فضلی گفت: مثلا اینکه پروژه‌ای را در سازمان بهیاری‌ها انباشت کنیم و رفیقمان را بگذاریم تا برای پروژه با پیمانکاری که ما می‌گوییم قرارداد ببندد، درست نیست. همین جا اعلام می‌کنم که این کار حرام مطلق است و اگر موردی ببینم در عزل آن افراد کوتاهی نمی‌کنم.

وی با اشاره به اینکه در حالی بازرسی هستیم، گفت: در صورتی که به هر تخلفی که برسیم، با هر فردی که در آن تخلف شرکت داشته، بدون تعارف برخورد می‌شود. بحث فساد در سیستم مالی و اداری موضوعی است که همه با آن درگیر هستند و همه درباره آن حرف می‌زنند .

وزیر کشور گفت: خود ما هم بارها و بارها درباره مقابله با فساد حرف زده‌ایم ولی وقتی سیستم ما را نگاه می‌کنند می‌بینند که رفیق حاکم شده است. صندوق قرض‌الحسنه فلان درست می‌کنیم و به فرماندار شهردار می‌گوییم که 100 میلیون تومان به حساب صندوق بریزید. غلط کرده‌اید که چنین کاری می‌کنید. چه کسی گفته شهردار و فرماندار باید به حساب صندوق قرض‌الحسنه پول بریزند. شما اگر معاون استاندار نبودید امکان چنین کاری را داشتید؟ من در این باره تذکر می‌دهم.

 وی تاکید کرد: من کسی را که با بیت‌المال بازی کند رها نکرده و بیچاره‌اش می‌کنم. او را به قوه قضاییه می‌فرستم و باید تا ریال آخر پول را پس بدهد. باید با فساد مبارزه کرد و از بازرسی‌ها بیشتر استفاده شود. نباید فساد در جمهوری اسلامی و وزارت کشور دولت آقای روحانی رخ بدهد. من سربسته گفتم و کسانی که دور میز نشسته‌اند می‌دانند، چه می‌گویم.

وی گفت: کسانی که به اسم صندوق خیریه از شهرداری و فرمانداری پول می‌گیرند، کسانی که در تغییر کاربری‌ها شماره حساب می‌دهند که به این حساب پول بریزید، توجه کنند. خواهش من این است که نظارت‌ها و جلوگیری از فساد دقیق، با قدرت و قاطعیت اجرا شود .

وزیر کشور با اشاره به مباحث شهرداری‌ها گفت: ما حامی شهرداری‌ها هستیم. در وهله اول باید کمک کنیم تا شهرداری‌ها در ایفای نقش‌شان مفید و موثر باشند. این به معنای نادیده گرفتن عملکرد شهرداری‌ها نیست. برخی‌ها در استان می‌گویند که ما نقشی نداریم و شورای شهر همه کاره است؛ این غلط است. ما نقش داریم و تاثیرگذار هستیم.

رحمانی‌فضلی با اشاره به اینکه نباید مناسبات نادرست با شهرداری‌ها برقرار شود، گفت: نباید برای جشن‌ها ، پرداخت‌ها و ماشین‌آلات یا استخدام نیرو از شهرداری کمک بگیریم و بعد دچار لکنت زبان شویم. با شهرداری‌ها حول محور قوانین با رویکرد حمایتی اما دقیق کار انجام شود، هرجا ضعف و اشکالی دیدید، تذکر بدهید.

رحمانی‌فضلی گفت: فرمانداری‌ها موظف هستند بر تمام مقررات و قوانین مصوب شوراها از مرحله تصویب تا اجرا نظارت کنند.

وزیر کشور با اشاره به اینکه شما در کمیسیون ماده 100 نماینده دارید، گفت: من تا الان یک گزارش جمع آوری شده از این کمیسیون نداشته‌ام باید گزارشی تهیه شود که در آنجا چه اقداماتی صورت می‌گیرد. اینکه این افراد حقوق بگیرند کافی نیست، باید نظارت شود که عملکردشان چه جور است.

وی خاطرنشان کرد: من هر روز می‌بینم که تصورات و تغیییرات کاربری غیرمجاز در حال انجام است. اخیرا گزارشی داشتم که استانداری یک منطقه زمینی را گرفته و با آن تابلویی را با عنوان مسکن وزارت کشور نصب کرده است. پیگیری کردیم و دیدیم کمیسیون ماده 5 این دستوررا داده است؛ چرا به این مسائل نظارت نمی‌شود؟ نباید این اتفاقات رخ بدهد. در زمان دکتر روحانی یک متر زمین خلاف مقررات و قوانین نباید تصرف یا تغییر کاربری داده شود. باید گزارش‌های دقیق در این باره تهیه شود.

وزیر کشور گفت: کشوری با آرمان‌های انقلابی نباید این گونه باشد که هر وقت کار به دستمان می‌افتد، اهل رفیق‌بازی و گذشت شویم. باید جلوی این اوضاع گرفته شود، مگر رنگ خون ما سرخ‌تر از بقیه است که  استثناء قائل شویم.

وی تاکید کرد: احترام شهرداران به شورای شهر باید حفظ شود در برخی موارد شورای شهر، شهرداری را عزل می‌کند ما مسیر طولانی را طی می‌کنیم تا یک شهردار انتخاب شود و بعد اکثریت قاطع به آن رای می‌دهد. بعد شش ماه که از شهردار بودن فرد می‌گذرد اعلام می‌کنند که وی صلاحیت ندارد و باید عوض شود. بررسی که می‌کنیم، می‌بینیم که پشت پرده چیزی دیگری است و آقای شهردار خرده فرمایش‌های برخی از افراد را اجرایی نکرده است. اگر شهرداری در یک جایی آغاز به کار کند و شش ماه بعد عزل شود، کدام آدم عاقل حاضر می‌شود که شهرداری را برعهده بگیرد.

وزیر کشور تاکید کرد: شما باید حامی اعتبار ، آبرو ، شخصیت و سابقه شهردار و شوراها باشید. شوراها نهادهایی برآمده از بطن انقلاب هستند اما قانون بر همه چیز حاکم است باید به این موضوع دقت شود .

وی خطاب به معاونان امور عمرانی گفت: وقتی می‌شنوید شهرداری عزل شده خونسردانه رفتار نکنید باید مسائل بررسی شود و باید دید چرا و به چه دلیل شهردار عزل شده است.

رحمانی‌فضلی با اشاره به بحث دهیاری‌ها گفت: یکی از مصیبت‌هایی که در کشور با آن مواجه هستیم، بحث حاشیه‌نشینی و تخلیه روستاهاست. یکی از دلایل اصلی این مساله، ضعف خدمات به روستاهاست. مدیریت روستایی در کل اشکالات و ایرادات زیادی دارد .

وی گفت: بنده که در دیوان محاسبات بودم پرونده‌های زیادی در این زمینه داشتم که استانداری پول به دهیاری می‌داد و بعد می‌گفت بخشی از آن را به حساب استانداری بازگردان. نباید یک ریال از روستاها بازگردد. اگر متوجه شوم، با استاندار برخورد می‌کنم. در این باره اتمام حجت کردم. برای ما رسیدگی به این مساله کاری آسان است و تنها لازم است آدرسی بفرستید. دهیاری ها باید تقویت شود و درکارها مشارکت داشته باشند .

رحمانی فضلی گفت: در واگذاری پروژه‌ها نیز همه مسائل قانونی باید رعایت شود. این‌ها حق‌الناس است باید خوشحال باشیم که می‌توانیم مشکلات روستاها و شهرها را حل کنیم. باید تلاش کنیم تا آرمان‌های امام و مقام معظم رهبری و شهدا محقق شود.

کد خبر : ۲۸۳۰۰۱