خبرگزاری کار ایران

معاون سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور در گفت‌وگو با ایلنا:

سازمان حفاظت محیط زیست برای حریق مناطق حفاظت شده باید پاسخگو باشد

asdasd
کد خبر : ۲۸۳۲۳۵

معاون امور جنگل‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ارتباط با سوءمدیریت‌ها در پیشگیری و اطفاء حریق منابع طبیعی کشور با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست باید در این باره پاسخگو باشد، گفت: علت اصلی این سوءمدیریت‌ها، عدم تدوین طرح مشخص برای هر کدام از مناطق حفاظت شده است که سازمان حفاظت محیط زیست هرچه سریعتر باید آن را به ما ارائه دهد.

بهزاد انگورج در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با متولی اصلی اطفاء حریق در مراتع و جنگل‌های کشور گفت: بی‌تردید هر دستگاهی که مدیریت مناطق را  دارد، باید در زمینه حفاظت از این مناطق جوابگو باشد و مساله اطفا حریق هم بر عهده همان دستگاه است. برای نمونه اگر سازمان حفاظت محیط زیست مدیریت مناطق حفاظت شده را بر عهده گرفته،  خود باید در این زمینه پاسخگو باشد.

وی در ارتباط با این مساله که گفته شده برای در اختیار گرفتن بالگرد آب‌پاش و وسایل اطفاء حریق اداره منابع طبیعی باید با عقد تفاهم با دستگاه‌ها این وسایل را مهیا کند، اظهار کرد: سازمان مراتع و جنگل‌ها چرا باید از اعتبارات خودش استفاده کند و هلی‌کوپتر بگیرد تا دستگاه‌های  دیگر از آن استفاده کنند؟ 14/2 میلیون هکتار جنگل در کشور وجود دارد که برخی از آنها در اختیار  ارتش، برخی در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست، برخی در اختیار وزارت نفت و... است که همه این دستگاه‌ها باید به ما در ارتباط با حفاظت از این مناطق پاسخ دهند.

انگورج افزود: زمانی  که ما عین عرصه و اعیان را تحویل دستگاهی دادیم، باید عین همان عرصه و اعیان را به ما تحویل دهند، این مالک نیست که باید در این زمینه پاسخگو باشد بلکه مستاجرین و پیمانکاران  نیز باید در زمینه آسیب‌های وارد شده توضیح دهند.

معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: این مشکلات همه ناشی از سوءمدیریت‌هایی است که به دلیل نبود طرح، تحویل و تحول مناطق حفاظت شده ایجاد می‌شود،  زیرا اگر این طرح‌ها وجود داشتند، ما از دستگاهی که مدیریت منطقه را بر عهده دارد، برنامه مشخصی برای پیشگیری از حریق می‌خواستیم و بر اجرای این برنامه نیز نظارت می‌کردیم. در چنین شرایطی دستگاه‌های نظارتی همچون سازمان بازرسی، وزارت اطلاعات و... به راحتی می‌توانستند، تشخیص دهند که مشکلات به وجود آمده ناشی از عملکرد مجری یا ناظر است.

وی با بیان اینکه مناطق حفاظت شده کشور از جمله پارک ملی گلستان طرح تصویب‌ شده ندارند، گفت:تا زمانی که سازمان حفاظت محیط زیست، طرح مناطق حفاظت شده را به ما تحویل ندهد، مدیریت این مناطق «الله بختکی» است.

انگورج در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود، منابع طبیعی دچار آتش‌سوزی در ایلام، در منطقه حفاظت شده نبوده و وظیفه اطفاء حریق بر گردن سازمان مراتع و جنگل‌ها است، گفت: این گونه نیست و بخشی از این مناطق حفاظت شده بوده و تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار داشته است؛ اگر چنین نیست؛ سازمان حفاظت محیط زیست کتبا برای ما بنویسد که هیچ منطقه تحت مدیریتی در آنجا ندارد.

 

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز