خبرگزاری کار ایران

مصطفی معین :

شاخص های مختلف فقر در دولت مهرورزی افزایش داشته است

asdasd
کد خبر : ۲۸۳۳۱۴

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: حکومتها موظف به رعایت حقوق کودکان هستند و باید پاسخگوی این امر باشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مصطفی معین در همایش پیشتازان عدالت و حقوق ایرانیان برای حمایت موثر از کودکان کار و خیابان گفت: کودکان در سن رشد هستند از این رو نسبت به آسیبهای اجتماعی در معرض خطرات بیشتری قرار دارند.

وی ادامه داد: کودکی از نظر زیستی دوره متمایز از سایر سالهای زندگی است و آسیب پذیر ترین گروه سنی را شامل می شود. از این رو نباید دوران رشد و نمو کودکان با مشکلات همراه باشد چرا که این مسئله آسیبهای اجتماعی در آینده را افزایش می دهد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطر نشان کرد: حکومتها موظف به رعایت حقوق کودکان هستند و باید پاسخگوی این امر باشند.

وی با اشاره به عوامل بروز آسیبهای اجتماعی گفت: باید به این نکته توجه داشت که شرایط اجتماعی، سیاسی،  زیست محیطی و هر مسئله دیگر در بروز آسیبهای اجتماعی تاثیر گذار است.

وی گفت: شاخص آسیب پذیری ایران در سالهای 89 تا 90 نشان می دهد که ایران در این سالها در مرحله خطر قرار داشت و توانسته است در طی دو سال اخیر به مرحله هشدار برسد چرا که امنیت و رفاه جامعه شرایط بهتری پیدا کرده است.

معین خاطر نشان کرد: در دو صده گذشته علیرغم پیشرفت علم نابرابری ها در جامعه بیشتر شده و تفاوت در آمد قشر بالای جامعه نسبت به قشر پایین جامعه چندین برابر شده است و این تبعیض در حال افزایش است.

این فعال سیاسی تاکید کرد: زیربنای آسیبهای اجتماعی در جامعه فقر فرهنگی، سیاسی،‌اجتماعی و اقتصادی است و با تبعیض و بی عدالتی رابطه همسویه دارد آسیبهای اجتماعی در نهایت سرمایه های اجتماعی و اعتماد را در جامعه کم می کند و موجب از هم گسیختگی جامعه می شود.

وی تاکید کرد: در این فرآیند تنها دولت و ملت نیست که نسبت به یکدیگر بی اعتماد می شود بلکه مردم نیز نسبت به یکدیگر سوء‌ظن پیدا می کنند بروز این بی اعتمادی آسیبهای اجتماعی را چندین برابر خواهد کرد.

وی درباره رابطه کودکان کار و  فقر گفت: 50 درصد کودکان درجهان در فقر شدید به سر می برند که تاثیر بلند مدتی در رشد اجتماعی کشورها و توسعه آنها خواهد داشت. طبق آمار سی درصد کودکان از حداقل استانداردهای زندگی بی بهره هستند که پیامد این مسئله مرگ غیر قابل پیشگیری بهره گیری، استثمار و سوء‌استفاده جنسی از کودکان خواهد بود.

معین تاکید کرد: شاخصهای مختلف فقر در شهرها و روستاها در دولت مهرورزی افزایش داشته است.

وی تاکید کرد: فقر بین کودکان کار و خیابان در دنیا افزایش یافته و این کودکان تبدیل به برده های جنسی در جامعه شده اند و در معرض بیماری ایدز و کودک آزاری قرار دارند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره علل افزایش آمار کودکان کار و خیابان گفت: فقر اقتصادی خانواده، نارضایتی شرایط خانواده، طلاق،‌مهاجرت به شهرهای بزرگ، عدم توسعه متوازن اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی و عدم رعایت حقوق شهروندی موجب شده است آمار این کودکان افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه در کشورهای در حال توسعه از هر 6 کودک یک کودک کار می کند گفت: براساس این ٱمار در ایران حداقل دو میلیون کودک کار وجود دارد.

وی تاکید کرد: در ایران کودکان کار در معرض حداکثر خطر از لحاظ جسمی و روحی قرار دارند ازدواج کودکان دختر زیر 13 سال شایع است و در استان خوزستان دربین عشایر و اقلیت های قومی و مذهبی بیشتر است.

وی افزود: پیوستن ایران به کنواسیون حقوق کودک مشروط است و در بسیاری موارد، مواد کنوانسیون  رعایت نمی شود.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز