خبرگزاری کار ایران

جهانگیری:

منابع آبی کشور وضعیت بسیار نگران‌کننده‌ای دارند/ دشت‌ها در حال نشست هستند

asdasd
کد خبر : ۲۸۳۹۸۶

معاون اول رئیس‌جمهور کمبود آب را چالشی بزرگ برای کشور عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسحاق جهانگیری در کنگره پرسش مهر پانزدهم با اشاره به اینکه  کمبود آب، چالش بزرگ کشور است، اظهار داشت: اینکه این پرسش به درون خانواده‌ها کشیده شده و خانواده‌ها اقدام به پاسخ به این سوال کرده‌اند، بسیار پسندیده است، چراکه بعضی منابع آبی کشور ما بسیار نگران‌کننده هستند و بخش وسیعی از کشور آثار ناگوار این کمبود را لمس می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه هم آثار مستقیم کمبود آب و هم آثار غیرمستقیم آن از لحاظ مسائل زیست محیطی، توسعه پایدار  کشور را تهدید می‌کند، گفت:  باید بدانیم کمبود آب مساله اصلی ایران است و دشت‌ها در حال نشست هستند و ریزگردها کشور را تهدید می‌کند.

معاون اول رئیس‌جمهور در واکنش به منتقدان صحبت های رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه مشکل آب خوردن مردم به تحریم‌ها مربوط است، گفت: اینها تصور می‌کنند؛ آب چیز ساده‌ای است و در واکنش به صحبت رئیس‌جمهور شروع به کنایه و لطمه‌زدن می‌کنند، اما باید بدانید که برای تامین آب شرب یک شهر مهم، ده‌ها کار علمی و صنعتی باید انجام شود. به طور مثال در تهران ده‌ها تصفیه‌خانه ایجاد شده، ده‌ها تونل زده شده تا آب شرب مطمئن به دست مردم برسد، اما به محض اینکه کمبود احساس می‌شود، هم در کیفیت و هم در کمیت آن دغدغه پیدا می‌کنیم. در شهری مثل اصفهان 5 تونل حفر شده که برخی از آنها 23 سال است که بر روی آنها کار انجام می‌شود تا بخشی از آب کارون برای آب شرب اصفهان منتقل شود.

جهانگیری با اشاره به اینکه تنها راه تامین آب بخشی از شرق کشور از دریای عمان و خلیج فارس است، عنوان کرد: مثال دیگر اینکه در یک بازدید از مشهد متوجه شدیم که بیش از 150 کیلومتر لوله باید  ایجاد می‌شد تا آب شرب مشهد تامین شود. سال گذشته بیش از 6600 روستا آب شرب نداشتند و با تانکر آب می‌رساندیم و در حال حاضر مشکل کیفیت آب به گونه‌ای است که یا باید از آب برخی مناطق نیترات‌زدایی کنیم یا فلزات آن را جداسازی کنیم.

وی با بیان اینکه در سال 92 ذخیره برخی کالاهای اساسی در حد چند روز بود، خاطرنشان کرد: در خاطرم هست که در یکی از استان‌ها ذخیره گندم بسیار کاهش یافته بود و ما با زحمت بسیار  و از طریق کشتی به آن استان که در نزدیکی چابهار بود، گندم رساندیم تا مردم با کمبود مواجه نشوند. این در حالی است که درحال حاضر 200 روز محصول گندم ذخیره داریم و به گونه‌ای کشور را مجهز کرده‌ایم که هیچ دغدغه‌ای نداریم و در عین حال نیز در حال گفت‌وگو هستیم و علاقه‌مند هستیم که تحریم‌ها را که دست و پای توسعه کشور را بسته، برداریم و امیدوارم با حمایت کاملی که رهبر معظم انقلاب از دولت داشته است، انشاله به نتیجه خواهیم رسید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز