خبرگزاری کار ایران

عضو انجمن سرطان در گفت‌وگو با ایلنا:

50 درصد هزینه‌های درمان بیماران سرطانی از جیب پرداخت می‌شود/ رایگان شدن داروها شعار است

asdasd
کد خبر : ۲۸۴۱۰۲

عضو هیات مدیره انجمن سرطان ایران گفت: بر اساس برآورد ما بیماران سرطانی، 50 درصد از هزینه‌های درمانشان را از جیب پرداخت می‌کنند.

پیام آزاده در گفت‌وگو با ایلنا، درباره وضعیت بیماران سرطانی گفت: وضعیت کل بیماران سرطانی و شواهد نشان می‌دهد؛ شیوع سرطان در کشور به صد هزار نفر رسیده‌ است. البته آمار دقیق امسال هنوز مشخص نیست.

وی درباره هزینه درمان بیماران سرطانی نیز گفت: ممکن است؛ یک بیمار با 200 هزار تومان درمان شود و یک بیمار 500 میلیون تومان هزینه‌ درمانش باشد، اما به صورت میانگین هر بیمار سرطانی بسته به نوع درمانی که دارند، به طور متوسط حدود 20 میلیون تومان برای درمان خود باید هزینه کند. این رقمی‌ است که وزارت بهداشت آن را اعلام کرده است.

آزاده تاکید کرد: بیشترین آمار ابتلا به سرطان مربوط به سرطان پوست است که با یک عمل ساده رفع می‌شود. در بیمارستان‌های دولتی نیز هزینه چندانی ندارد. این در حالی است که یک بیمار مبتلا به سرطان سینه ممکن است؛ 100 میلیون تومان برای درمان خود هزینه کند.

دبیر انجمن سرطان درباره اینکه چه مقدار از هزینه‌های درمان سرطان از جیب مردم تامین می‌شود، گفت: برآورد ما در تحقیقات میدانی نشان از این دارد که بیمار برای درمان، 50 درصد از هزینه‌هایش را از جیب پرداخت می‌کند.

وی کفت: هدف دولت با توجه به طرح تحول سلامت و یارانه‌ای که پرداخت می‌کند، این است که این رقم را به 10 درصد برساند، اما تا رسیدن به آن وعده فاصله داریم. البته پیش از این 70درصد هزینه‌های بیماران سرطانی از جیب بیمار پرداخت می‌شد.

آزاده درباره دارو‌های بیماران سرطانی و رایگان شدن دارو‌ها گفت: دارو‌های بیماران سرطانی رایگان نیست. این شعار وزارتخانه است، اما واقعیت این نیست. من به طور متوسط در روز 100بیمار سرطانی می‌بینم. هیچ یک از داروهای بیمار سرطانی رایگان نیست.

وی درباره طولانی‌بودن انتظار بیماران سرطانی برای عمل‌های جراحی افزود: درست است؛ بیماران در نوبت عمل می‌مانند، اما با ایجاد مراکز سرطان می‌توان این مسئله را رفع کرد.

آزاده با اشاره به اینکه تاکنون به قوانین مربوط به مبارزه با سرطان توجه نکرده‌ایم، تاکید کرد: باید بپذیریم که ما نسبت به این بیماری عقب هستیم، سرطان مانند آنفولانزا نیست که با واکسن بتوان با آن مبارزه کرد. با افزایش سن جمعیت در آینده با آمار بیشتری از بیماران سرطانی مواجه هستیم، اما برای آن تاکنون فکری نکرده‌ایم.

دبیر انجمن سرطان با تاکید بر لزوم ایجاد مراکز جامع سرطان، گفت: من خودم 6 ماه است که مسوول راه‌اندازی اولین مرکز جامع سرطان در ایران هستم و تمام ارگان‌های غیر دولتی به من کمک می‌کنند، اما مرکز جامع سرطان زیر ساخت‌هایی لازم دارد که چندین سال طول می‌کشد.

وی افزود: در تلاش هستیم که با کمک دولت و برخی نهاد‌ها مانند ستاد اجرای فرمان امام و بانک‌های خصوصی همچون بانک پاسارگاد مراکز درمان سرطان ایجاد کنیم.دولت برای این کار نیازمند کمک زیادی است.

آزاده خاطرنشان کرد: ما با وزارتخانه‌های دولتی در حد تسهیل‌کردن کار در ارتباط هستیم و در شرایط کنونی بودجه‌ای از آنها دریافت نمی‌کنیم.

وی افزود: البته این که عنوان می‌شود، در سال‌های آینده با سونامی سرطان مواجه هستیم حرف درستی نیست. سونامی حادثه‌ای غیرقابل کنترل و غیرقابل پیش بینی است، در حالی که می‌توان برنامه مناسبی برای سرطان از پیشگیری تا درمان انجام داد.

دبیر انجمن سرطان با اشاره به اینکه آمار مبتلایان به سرطان رو به رشد است، افزود: الان  برای خدمت‌رسانی به بیماران سرطانی مشکل داریم، از این رو باید برای آینده برنامه‌ریزی مناسب داشته باشیم.

آزاده خاطرنشان کرد: ما در سال 91 طبق آمار 85 هزار بیمار سرطانی داشتیم و در سال1409 طبق بررسی‌ها 155 هزار بیمار سرطانی خواهیم داشت و با یک افزایش دو برابری مواجه خواهیم شد.

وی با تاکید بر اینکه بار سرطان خیلی بالا است، گفت: در سال 2008 هزینه سالانه سرطان یک و نیم درصد تولید ناخالص جهانی بود و این آمار در سال 2010 به 2 درصد رسیده است. در این آمار هزینه‌های ناشی از سرطان بر خانواده و مراقبت بیمار لحاظ نشده است. هزینه‌ سرطان 19 درصد بیشتر از بیماری‌های قلب و عروق است، در حالی که نیمی از علل بروز سرطان در کشور‌ها قابل پیشگیری هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز