خبرگزاری کار ایران

تشریح اقدامات ستاد مقابله با ریزگردها

asdasd
کد خبر : ۲۸۴۱۷۳

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست اهم فعالیت ها و اقدامات ستاد مقابله با پدیده ریزگردها تشریح و تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست برای مهار ریزگرد ها برنامه دارد.

به  گزارش ایلنا، ضیاء الدین شعاعی در تشریح اقدامات صورت گرفته از سوی ستاد مقابله با ریزگردها گفت: همه مردم بزرگوار به خصوص مسئولین در جریان هستند که دولت تدبیر و امید شعار اصلی خود را محیط زیست قرار داد و مصوبه اولین جلسه دولت در مورد تشکیل کمیته احیای دریاچه ارومیه و احیای شورای عالی محیط زیست گواه بر این موضوع است.

وی با تاکید بر اینکه شورای عالی محیط زیست در اولین جلسه خود در آبان ماه سال 1392 مصوب نمود تا  " ستاد مقابله با پدیده گردوغبار " در سازمان محیط زیست شکل گیرد که این ستاد عملا کار خود را در بهمن ماه همان سال آغاز کرد، افزود: وظیفه اصلی ستاد ایجاد هماهنگی بین دستگاهی جهت تدوین برنامه جامع مقابله با این پدیده و کاهش خسارات و اثرات آن بر زتدگی مردم بوده است.

وی تصریح کرد: این ستاد با تلاشی گسترده  اقدام به ایجاد ساختار لازم و تشکیل کمیته راهبردی با مشارکت 12 وزارت خانه و سازمان نمود، که  حاصل این تلاشها، تهیه برنامه های اولیه دستگاهها بود که در بهمن ماه سال گذشته منجر به تصویب بودجه 5700 میلیارد ریالی در دولت شد که در صورت تامین اعتبار مصوب برنامه های اجرایی آن در دستگاههای مرتبط آماده شده است.

شعاعی جمع آوری کلیه اطلاعات موجود در کشور در سطح دانشگاهها ، مراکز تحقیقاتی و دستگاههای اجرایی و شروع تدوین سند ملی منشاء از دیگر اقدامات جدی ستاد بوده که در آینده می تواند موجب هدایت بهتر برنامه های اجرایی کشور می شود، عنوان کرد و گفت: تعامل با سازمان هواشناسی و کمک به تصویب طرح در دولت به منظور ارتقاء سیستم پایش و پیش بینی در کشور از دیگر اقدامات اساسی صورت گرفته است که پس از تامین اعتبار اجرایی می شود.

 مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار تشکیل کمیته های استانی به منظور تعریف طرحهای مستقل برای هر استان با محوریت استانداران ،تشکیل ستاد مدیریت بحران استانها از جمله اقدام های اساسی ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار برشمرد و افزود:  تاکنون در چندین استان برنامه عمل استانی آماده شده است که پس از تامین اعتبار اجرایی می شود.

 وی افزود: استانهای سیستان و بلوچستان، کرمان،  اصفهان ، خوزستان ، یزد ، هرمزگان، بوشهر ،ایلام و خوزستان از استانهای الویت دار در این زمینه هستند.

 شعاعی تصریح کرد: تعامل با زیرمجموعه های وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی جهت انجام تکالیف قانونی در زمان بروز بحران که منجر به صدور دستورات موثری در کمک به مردم و درمان آنها شده است، از دیگر فعالیت ­های ستاد بوده است.

 وی با بیان اینکه تشکیل سایت اطلاع رسانی و درج نکات ایمنی به منظور کاهش آسیب پذیری مردم  از دیگر اقدامات مفید در اولین ماه های تشکیل ستاد مقابله با ریزگرد ها  بوده است، اظهار داشت:با توجه به تاثیر پذیری شدید کشور از گردوغبار حاصل از فعالیت منشاءهای خارجی ، تعامل جدی با کشورهای منطقه از ابتدای تشکیل ستاد آغاز شد که حاصل آن امضای 4 توافق بین دولی افزون بر 10 توافق قبلی بوده است که متاسفانه به دلیل عدم تمایل برخی از کشورها در همکاری با ایران و عدم امنیت در برخی دیگر، تاکنون موفقیت موثری حاصل نشده است.

 برگزاری کنفرانس علمی منطقه­ای گرد و غبار در سال آینده

 شعاعی با اشاره به امکان استفاده از جامعه علمی و تحقیقاتی این کشور ها جهت آگاهی رسانی به دولت­های منطقه و آگاهی از برنامه­های دولت­ها، گفت: اجرای یک کنفرانس علمی منطقه­ای در دستور کار قرار گرفته که با همکاری چند دانشگاه داخلی در اوایل سال 1395 برگزار می شود.

 تشکیل کمیته بررسی و گواهی تثبیت کننده‌های  خاک

 وی توجه به صنعت و نوآوری های ارائه شده توسط خبرگان کشور در زمینه تثبیت کانون ها از جمله سیاست های این ستاد عنوان کرد، گفت: در حال حاضر برای اولین بار کمیته " بررسی و گواهی تثبیت کننده های  خاک" به منظور پاسخگویی به جامعه پژوهشی و صنعتی کشور با مشارکت سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری کشور، سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی کشور و موسسه تحقیقات جنگل و مرتع و پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری شکل گرفته است.

 شعاعی ادامه داد : در کنار این فعالیت ها ، ستاد پاسخگوی پیشنهادات واصله در مورد ارائه طرحهای پژوهشی در زمینه  شناسایی و مدیریت کانون ها، مکانیزم وقوع  و انتشار، اتر گذاری بر  تولید و سلامت  بوده که متناسب با اعتبارات موجود، در کمیته علمی و فنی ستاد بررسی و پیگیری شده است.

 وی به یکی دیگر از اقدامات اساسی ستاد مقابله با پدیده ریزگرد ها اشاره کرد و گفت: تعامل سازمان حفاظت محیط زیست با وزارت نیرو و نفت جهت رها سازی حقابه تالاب­ها  و تسهیل در آبگیری آن­ها  بوده که نقش مؤثری در کنترل گرد و غبار داخلی در برخی مناطق داشته است. آبگیری حوضه های 1و2و3 هورالعظیم به گواهی متخصصان ، تاثیر به سزایی در تثبیت منطقه آبگیری سدها، افزایش رطوبت منطقه و کاهش شدت گردوغبار داشته است.

 شعاعی خاطر نشان کرد: مشارکت در جلسات ستاد مدیریت بحران کشور که مساله را از دید مدیریت بحران کنترل و ارائه راهکارهای تسکینی و مقطعی از دیگر فعالیت های مستمر ستاد به منظور مدیریت ریسک و بحران در شرایط خاص است که لازم می­داند از تلاش درخور تحسین وزارت کشور و ستاد مدیریت بحران تشکر شد.

 وی ادامه داد : علاوه بر این اقدامات، تلاشهای متعددد دیگری در هماهنگی بین دستگاهی شامل تشکیل جلسات مستمر کمیته راهبردی ستاد، کمیته علمی- تحقیقاتی و شرکت در جلسات کمیسیون­های دولت و کمیته های برنامه ریزی دستگاهها  در طول یکسال گذشته انجام شده است. 

 شعاعی تصریح کرد: گرچه این میزان تلاش برای حل بحرانی به وسعت میلیون هکتار در کشور اقناع کننده نیست،  ولی با توجه به محدودیت های شدید موجود در کشور شاید  پاسخ قانع کننده­ای برای این بزرگوار در مقابل این ادعا که "کاری انجام نشده و برنامه ای وجود ندارد " است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز