خبرگزاری کار ایران

معاون آموزشی وزارت علوم اعلام کرد:

توقف پذیرش دانشجویان به صورت متمرکز/ افزایش 15 تا 20 درصدی شهریه موسسات دولتی

asdasd
کد خبر : ۲۸۴۲۲۶

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: پیشنهاد کرده‌ایم؛ شهریه موسسات دولتی 15 تا حداکثر 20 درصد افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجتبی شریعتی‌نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم در نشست خبری که امروز در ساختمان وزارت علوم برگزار شد، از ابلاغ آیین‌نامه پذیرش دانشجویان دکتری به دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: این آیین‌نامه در راستای سیاست تفویض اختیار وزارتخانه به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است که بر این اساس از سال آینده پذیرش دانشجویان دکتری مستقیماً توسط دانشگاه‌ها و البته با برگزاری یک امتحان عمومی توسط سازمان سنجش صورت می‌گیرد.

پذیرش دانشجویان دکتری توسط دانشگاه‌ها

وی افزود: بعد از برگزاری امتحان، رشته پذیرش به دانشگاه‌های مجری واگذار می‌شود که اجرای این طرح چند ویژگی دارد که عبارت است از مسیر پذیرش دانشجویان دکتری که کاملاً شفاف تعیین شده و با توجه به رتبه‌ای که دانشجو در امتحان عمومی کسب می‌کند به دانشگاه‌ها اعلام می‌شود و دانشگاه براساس رتبه کل یک کف را برای خود مشخص می‌کند که هم انعکاس عمومی پیدا می‌کند و هم به ما اعلام می‌شود.

شریعتی ادامه داد: براساس این طرح متقاضیان می‌دانند که به کدام دانشگاه‌ها می‌توانند، مراجعه کنند و وزارت علوم ناظر بر این روند خواهد بود. همچنین براساس این آیین‌نامه دانشگاه‌های مجری ارزش‌گذاری می‌شوند و این باور در نظام دانشگاهی القا می‌شود که این دانشگاه‌ها به بلوغ لازم رسیده‌اند.

معاون آموزشی وزارت علوم به ویژگی دیگر پذیرش دانشجویان توسط دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: مدت اعتبار امتحان عمومی سازمان سنجش حدود 2 سال پیش‌بینی شده و ویژگی دیگر این روش این است که با استانداردهای جهانی هماهنگ است.

شریعتی با تاکید بر اینکه قرار نیست؛ تصمیم‌گیری موردی توسط دانشگاه‌ها انجام شود، تصریح کرد: یک شورای سیاست‌گذاری متشکل از اعضای حقوقی و حقیقی شامل چند تن از روسای بزرگ دانشگاه‌ها باید به جمع‌بندی جامعی برای پذیرش دانشجویان برسند.

شریعتی ادامه داد: ویژگی بعدی این است که در بحث پذیرش دانشجویان، دانشگاه‌های مجری کاملاً پاسخگو خواهند بود و وزارت علوم نیز به طور کامل بر روند پذیرش‌ها نظارت خواهند داشت.

وی همچنین اضافه کرد: شیوه‌نامه پذیرش دانشجویان توسط دانشگاه‌ها در حال حاضر تدوین شده و ظرف یکی دو ماه آینده به دانشگاه‌های کشور ابلاغ می‌شود.

بازنگری 585 برنامه آموزشی در وزارت علوم

شریعتی با اشاره به بازنگری برنامه‌های آموزشی قدیمی گفت: ما در حال حاضر بیش از دو هزار برنامه آموزشی در کشور داریم که از این تعداد 585 مورد از این برنامه‌ها دارای قدمت بالای 10 سال  و بعضی از آنها تا 35 سال هستند. این 585 برنامه تا پایان شهریور 94 بازنگری خواهند شد که 210 مورد مربوط به رشته علوم انسانی و 375 مورد به سایر رشته‌ها مربوط می‌شود که بازنگری این 375 برنامه را نیز به دانشگاه‌ها واگذار کرده‌ایم.

شریعتی ادامه داد: بخشنامه‌ای را ماه‌های گذشته به 10 دانشگاه گروه یک ابلاغ کرده‌ایم که آنها مجاز هستند، برنامه‌های قدیمی خود را بازنگری کنند که در این مسیر ممکن است؛ برنامه‌ها متفاوت باشد، اما اشکالی ندارد و سایر دانشگاه‌ها موظف هستند به یکی از این 10 دانشگاه اقتباس کنند.

اقبال بین‌المللی در عرصه آموزش در دوره پس از تحریم

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به گشودن عرصه فعالیت دانشگاه‌ها در حوزه بین‌الملل گفت: آیین‌نامه‌ای به زودی به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود که بر این اساس دانشگاه‌های واجد شرایط می‌توانند؛ مستقیماً نسبت به پذیرش دانشجو و اساتید خارجی و تدوین برنامه‌های مشترک بین دانشگاهی راساً اقدام کنند. همچنین برای افزایش دانشجویان خارجی در دانشگاه‌ها تسهیلاتی پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: در دوره پساتحریم اگر مذاکرات به خوبی رقم بخورد، اقبال بین‌المللی در عرصه آموزش کشور بیشتر می‌شود.

تا اطلاع ثانوی پذیرش دانشجویان به صورت متمرکز متوقف شد

شریعتی با اشاره به پردیس‌های خودگردان و بین‌المللی گفت: فلسفه وجودی تاسیس این پردیس‌ها این بود که از خروج جوانان به خارج از کشور جلوگیری شود، دانشجویان ایرانی خارج از کشور به داخل ترغیب شوند که هیچ‌کدام از این اهداف محقق نشده است. به همین دلیل تا اطلاع ثانوی پذیرش دانشجویان به صورت متمرکز از طریق آزمون متوقف می‌شود تا انشاالله سیاست‌های جدید پردیس‌ها مورد بازنگری قرار گیرد.

سطح‌بندی موسسات دولتی و غیر دولتی

شریعتی با اشاره به اینکه در مجموع 143 موسسه دولتی داریم و بالغ بر 60 مورد آنها نیاز به بازنگری دارند، اظهار داشت: این دسته از موسسات از استانداردهای داخل کشور نیز خیلی عقب هستند و به همین دلیل طرح ساماندهی موسسات را در دست داریم و گزارش خوبی در این راستا تهیه شده تا سطح این موسسات به سطح قابل قبولی ارتقا یابد.

وی در ارتباط با سطح‌بندی موسسات دولتی گفت: طرحی را شروع کردیم و امیدواریم تا آخر شهریور به نتیجه برسد. این ساماندهی در دل طرح کلانی به نام آمایش آموزش عالی گنجانده شده که مورد نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی است. بر این اساس 270 موسسه دولتی در 4 سطح، سطح‌بندی می‌شود که البته یک سطح‌بندی آزمایشی شش ماه تا یک ساله است.  

شریعتی درباره هماهنگی و همکاری با وزارت بهداشت گفت: یکسری رشته‌های دانشگاهی مانند مدیریت بیمارستانی وجود دارد که برای ارائه آن بین وزارت بهداشت و وزارت علوم اختلاف نظر وجود دارد که البته در راستای این سیاست یک کمیته 7 نفره (کمیته رسیدگی به روند ارائه دوره‌های تحصیلی بین پزشکی و غیرپزشکی) تشکیل شده است.

توسعه فعالیت آموزش عالی در مناطق محروم

وی با بیان اینکه برخی از دانشگاه‌های مادر در مناطق محروم هستند که نیاز به رسیدگی دارند، گفت: این دانشگاه‌ها مانند خراسان شمالی و جنوبی، کردستان و کهکیلویه و بویراحمد باید مورد توجه ویژه قرار گیرند.

شریعتی با تاکید بر توجه وزارت علوم به قانونمداری گفت: باید بدانیم که تابع قانون بودن به معنای محدودیت، حذف‌شدن و جلوگیری از استقلال نیست، بلکه به معنای یکپارچه‌سازی برنامه‌های آموزش عالی است.

وی ادامه داد: در حوزه دانشگاه آزاد تمامی رشته‌محل‌هایی که بدون هماهنگی با شورای گسترش ایجاد شده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند و تعداد قابل توجهی تایید و تعدادی نیز برای رفع نقص به دانشگاه‌ها ارجاع داده شده است.

ظرفیت برخی از موسسات غیر دولتی به صفر رسید

معاون آموزشی وزارت علوم از صفر شدن ظرفیت برخی از موسسات و مراکز غیردولتی خبر داد و گفت: به برخی از مراکزی که کیفیت لازم را نداشتند و خارج از روابط عمل کرده بودند، هشدار جدی و تذکر داده شد و پذیرش برخی به صفر رسید.

شریعتی همچنین از بازتعریف کمیته‌های برنامه‌ریزی وزارت علوم خبر داد و تصریح کرد: تقریباً نزدیک به 80 کمیته تخصصی در رشته‌ها و گروه‌های مختلف تعریف کردیم. در این کمیته برای نزدیک به 350 نفر از اساتید مراکز دانشگاهی حکم صادر شده است و در حوزه علوم انسانی تعدادی نیز توسط شورای تحول انتخاب شده‌اند که در مجموع 500 نفر از اساتید فرهیخته درگیر کمیته‌های برنامه‌ریزی آموزش عالی می‌شوند.

وی به تشریح ماموریت کمیته برنامه‌ریزی وزارت علوم پرداخت و گفت: رصد کردن علم و فناوری، شناسایی چالش‌های آموزش، ضرورت دستیابی به راهکارهای اثریابی در جامعه، تلاش برای ارتقای سطح کارآفرینی دانش‌آموختگان، تنوع‌بخشی از مدارج تحصیلی، توسعه زمینه‌های بین‌رشته‌ای، تعریف اردوهای جدید برنامه درسی، تعریف دوره‌های مشترک خارج از کشور، بومی‌سازی رشته‌ها و کارآموزی آن از ماموریت و اهداف این کمیته به شمار می‌رود.

شریعتی با اشاره به سیاست تفویض اختیار به دانشگاه‌ها گفت: در ماه‌های اخیر چندین برنامه به خود دانشگاه‌ها واگذار شده و اخیراً نیز زمانبندی ترم‌ها را به خود دانشگاه‌ها واگذار کردیم که از مهرماه سال جاری انجام می‌شود.

اخذ شهریه توسط موسسات غیردولتی قانونمند می‌شود

شریعتی با اشاره به عدم یکپارچگی شهریه در موسسات غیردولتی ادامه داد: آیین‌نامه‌ای در خصوص شهریه تدوین شده که ظرف 10 روز آینده به موسسات غیردولتی ابلاغ می‌شود. همچنین کنترل کمی این موسسات از دیگر سیاست‌های ما به شمار می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه برنامه‌ای تحت عنوان ادغام یا تجمیع نداریم، گفت: ما به دنبال ساماندهی موسسات هستیم.

وی به ارائه مجوز مقاطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه اشاره کرد و گفت: در دانشگاه فرهنگیان مجوزهایی را برای مقاطع ارشد و کارشناسی و همچنین در دانشگاه پیام نور در دوره تحصیلات تکمیلی صادر کرده‌ایم.

شناسایی هزار و 420 رشته محل‌های دارای نقص دانشگاه آزاد

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه حدود دو هزار و 220 پرونده از رشته محل‌های دانشگاه آزاد را بررسی کرده‌ایم، گفت: 800 مورد از این پرونده‌ها در دوره دکتری و کارشناسی ارشد دارای مجوز تشخیص داده شد و بقیه موارد که نقص داشته‌اند، به دانشگاه آزاد واگذار کردیم. براساس ابلاغیه شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار بود، این بررسی‌ها تا آخر اردیبهشت بررسی شود.

شریعتی با بیان این مطلب که ما نمی گوییم، این هزار و 420 پرونده فاقد مجوز هستند، گفت: این پرونده‌ها نقص دارند و به لحاظ شاخص‌هایی که تعریف شده دانشگاه‌ها باید به رفع نقص آنها اقدام کنند.

نباید از عنوان صندلی خالی در دانشگاه‌ها استفاده شود

شریعتی با اشاره به اینکه قائل به این نیستیم که از عنوان صندلی خالی استفاده کنیم، گفت: ما بر این باور هستیم که دانشگاه‌ها متناسب پذیرش دانشجو نکردند و چون به صورت مازاد دانشجو پذیرفتند با این معضل روبرو شده‌ایم.

وی ادامه داد: براساس اطلاعات مرکز آمار جمعیت متقاضی ورود به دانشگاه‌ها که در سن 18 تا 22 سال هستند تا پایان برنامه ششم هفت میلیون و 700 هزار نفر پیش بینی شده است، و تا الان 70 درصد پیش‌بینی پوشش داده شده است و این نشان می‌دهد که یا پیش‌بینی برنامه ششم غلط است که بعید است و یا اینکه ما خیلی پر گاز حرکت کرده‌ایم.

وی به تعداد زیاد فارغ التحصیلان مهندسی در ایران اشاره کرد و گفت: بیشترین فارغ‌التحصیلان مهندسی در دنیا متعلق به کشور روسیه، آمریکا و پس از آن ایران است و در ردیف چهارم کشور ژاپن قرار دارد که با وجود 2 برابر بودن جمعیت ما تعداد بیشتری فارغ‌التحصیل مهندس داریم.

افزایش 15 تا 20 درصدی شهریه موسسات دولتی

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه پیشنهاد کرده‌ایم؛ شهریه موسسات دولتی 15 تا حداکثر 20 درصد افزایش یابد، گفت: البته در موسسات دولتی شهریه نهایی باید به تصویب هیات امنا برسد.

رایزنی با وزارت اطلاعات برای رفع موانع پذیرش اساتید خارجی

وی همچنین درباره موانع قانونی جذب اساتید و دانشجویان خارجی گفت: قرار نیست؛ استادان خارجی که به کشور می‌آیند، حتماً به زبان ایرانی صحبت کنند مگر در موارد خاص. آنچه که ما در آیین‌نامه پیش‌بینی کرده‌ایم؛ این است که برای دوره‌های کارشناسی برای دانشجویان خارجی دوره را انگلیسی برگزار کنیم. همچنین برای دوره‌های ارشد و دکتری که آیین‌نامه آن در دست تدوین نهایی است، پیش‌بینی شده که دانشگاه‌ها می‌توانند؛ نسبت به ارائه دوره‌ها به زبان انگلیسی اقدام کنند، البته در شرایطی که همه دانشجویان کلاس خارجی باشند.

وی خاطرنشان کرد: با وزارت اطلاعات در ارتباط با موارد قانونی هماهنگی‌هایی صورت گرفته و آنها نیز نظر مثبتی دارند و بر این باور هستند که باید در عرصه بین‌المللی اقدامات لازم صورت گیرد.

شریعتی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره آخرین وضعیت ادغام دانشگاه علوم اقتصادی با دانشگاه خوارزمی و اعتراض دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی به این روند و همچنین نگرانی از پایین آمدن کیفیت تدریس در دانشگاه گفت: به رئیس دانشگاه خوارزمی اعلام کردم که حتماً می‌بایست کیفیت آموزشی لازم را برای این دانشگاه احراز کند. بنابراین به لحاظ اجرا مشکلی وجود ندارد.

وی افزود: به دلیل وقفه زمانی و به دلیل اعتراضات دانشجویان امتحانات آنها دیرتر برگزار می‌شود و با این روند مشکل جدی نخواهیم داشت.

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به اینکه دانشجویان علوم اقتصادی در صورت موافقت مبدا و مقصد و کسب رتبه لازم می‌توانند به دانشگاه دیگر انتقال یابند، گفت: دانشگاه‌های مقصد ممکن است؛ به راحتی نپذیرند، اما من در جلسه‌ای که با نمایندگان این دانشجویان داشتم وعده دادم که در این قسمت به آنها کمک کنم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز