خبرگزاری کار ایران

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:

75 مدرسه یک نفره در کشور داریم/ محدود و محصور قوانین بالادستی هستیم

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از وجود 75 مدرسه یک نفره در کشور خبرداد و گفت:13 هزار و 113 مدرسه زیر 15 نفر نیز داریم که عمدتا در مناطق مرزی قرار داردو227 هزار نفر در مقطع ابتدایی در این کلاس ها مشغول به تحصیل هستند .

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد دیمه‌ور معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در نشست هم اندیشی عدالت اجتماعی و آموزش کودکان پناهنده در ایران با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران مردم افغانستان را به چشم برادر نگاه می‌کند عنوان کرد: سال گذشته 361 هزار و 571 نفر از اتباع افغان در مدارس کشور مشغول به تحصیل بوده‌اند که در هر کلاس درس میانگین 20 دانش آموز و برای این جمعیت 18 هزار معلم و کلاس درس و سه هزار مدرسه نیاز بود .

وی ادامه داد: در این راستا 27 میلیارد تومان هزینه معلمانی ‌شده که در این مدارس فعالیت می‌کردند.

معاون ابتدایی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش 99درصد از اعتبارات خود را به پرسنل خود می‌دهد و یک درصد این اعتبارات مربوط به سایر هزینه‌ها است که 80 درصد از یک درصد نیز صرف هزینه پرسنل می‌شود.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش کارهای خوبی انجام داده اما منکر نقدها نیستیم و می‌توان این موضوع را در فضای تعامل پیش برد.

دیمه‌ور اظهار کرد: در جمهوری اسلامی ایران حدود 75 مدرسه یک نفره وجود دارد و 13 هزار و 113 مدرسه زیر 15 نفر نیز داریم که عمدتا در مناطق مرزی قرار داردو227 هزار نفر در مقطع ابتدایی در این کلاس ها مشغول به تحصیل هستند .

وی با بیان اینکه هزینه‌ها و تمهیدات چنین کلاسهایی قابل توجه است بیان کرد: آموزش و پرورش محدود و محصور قوانین بالادستی است و مصوبه هیات وزیران مربوط به سال 83 در خصوص آموزش اتباع افغان محدودیت هایی را ایجاد می کند که دولت باید آن را اصلاح کند زیرا تا زمانی که مصوبه به قوت خود باقی است آموزش و پرورش نمی‌تواند خارج از آن عمل کند.

معاون ابتدایی آموزش و پرورش ادامه داد: دراین مصوبه پذیرش دانش آموزان افغان در مراکز پیش دانشگاهی و فنی و حرفه‌ای ممنوع است .

وی عنوان کرد : با همکاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، وزارت بهداشت و وزارت کشور سامانه‌ای طراحی شده تا دانش آموزان افغان ثبت نام شوند و برای عملیاتی شدن فرمایشات مقام معظم رهبری باید در وهله اول مصوبه اصلاح شود.

دیمه ور تاکید کرد: در جهت مناسب سازی برنامه درسی دانش آموزان اقداماتی در دست انجام است .

وی در پایان با اشاره به کودکان ایرانی فاقد شناسنامه گفت در اطراف زابل روستاهایی وجود دارد که ساکنان آن فاقد شناسنامه هستند و این موضوع مخصوص کودکان افغان نیست.اما امسال 400 هزار نفر از این کودکان در مدرسه ایمان ثبت نام شدند و برنامه درسی در مورد شان اجرا می شود.

در پایان نشست هم اندیشی عدالت اجتماعی و آموزش کودکان پناهنده در ایران، واعظ مهدوی معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نیز پیشنهاد داد هیات پنج نفری متشکل از نمایندگان نهادهای مختلف ایجاد شود تا عملیاتی شدن دستور مقام معظم رهبری را پیگیری کرده و در مجلس موضوع را دنبال و تبدیل به قانون کنند.

وی همچنین پیشنهاد کرد به هر میزانی که نهادهای بین‌المللی در این راستا کمک کردند، سازمان مدیریت نیز هزینه‌ای را برای پرداخت شهریه دانش آموزان افغان در نظر بگیرد.

کد خبر : ۲۸۴۶۰۸