خبرگزاری کار ایران

با تعیین ضرب الاجل زمانی ۳ ماهه؛

معادن شن وماسه درجنوب غرب پایتخت تعیین‌تکلیف می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۲۸۴۸۲۰

شهردار منطقه 18تهران درنشستی با حضورعیسی فرهادی فرماندار تهران، جمعی از مدیران استانی و شهری با آلاینده خواندن فعالیت‌های معادن شن وماسه در این منطقه، خواستار توقف فوری فعالیت این معادن شد.

به گزارش ایلنا، شهردار منطقه 18 در سخنان خود با اشاره به این نکته که معدن خیلج فارس و معادن شن و ماسه درجنوب غرب پایتخت باعث آلودگی شدید و تخریب محیط زیست این منطقه شده‌اند، افزود: خوشبختانه فعالیت معدن خلیج فارس پس از گذشت سال‌هاعملاً به پایان رسیده است، به همین دلیل شهرداری دست به کارشدتا این معدن تعطیل شود. در حال حاضر تقریباً 80 درصد کار انجام شده و به امیدخدا تا یک ماه آینده این 100 هکتار معدن خلیج فارس به طور کامل تعطیل خواهد شد.

وی در ادامه افزود: یکی از منابع ایجاد گردوغبار در شهر تهران همین معادن موجود در منطقه هستند چرا که در مسیر بادها قرار دارند.تردد کامیون‌ها نیز در این منطقه آلودگی زیادی را برای شهروندان ما به همراه داشته است، به همین خاطر مدیریت شهری تلاش می‌کند تا جلوی فعالیت‌های این معادن هر چه سریع‌تر گرفته شود.

وحید نوروزی همچنین در این جلسه گفت: البته تصمیماتی را برای جلوگیری از فعالیت این معادن در دستور کارخود قرار داده‌ایم، به طور مثال با همکاری پلیس درصددهستیم که جلوی کامیون‌هایی که برای معدن خلیج فارس نخاله حمل می‌کنند تا دوباره بازیافت شود را بگیریم و اجازه تردد به آنهادر محله خلیج فارس را ندهیم.متأسفانه این میان، بعضی از افراد هستند که وقتی متوجه شدند عزم شهرداری منطقه برای تعطیلی این معادن جدی است،اقدام به کارشکنی کرده‌اند، به طور مثال در چندین نقطه ورودی بوستان مادر نخاله خالی کردند.

شهردار منطقه 18 گفت: این معادن بیش از 50‌سال سابقه فعالیت دارند و به اندازه کافی از این زمین‌ها استفاده کرده‌اند وحالا نوبت به این رسیده که این اراضی استراحت کند. مدیران شرکت فربت هم درخواست وقت کردندو چندین جلسه با مدیران این معدن داشته‌ایم و به نتایجی هم رسیده‌ایم،اما هنوز با شرکت شن و ما به توافق نرسیده‌ایم.

اما علی‌محمد شاعری، رئیس ستاد محیط ‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران که در این جلسه حضور داشت نیز گفت: اگر وزارت صنایع یاسازمان محیط زیست و فرمانداری، هم سو وبا یکدیگر حرکت کنند سرانجام به نتیجه خوبی خواهیم رسید. نکته‌ای که در این میان باید به آن توجه شود این است که برای اشتغال ۱۰۰ نفر نباید جامعه رو به خطر انداخت، چرا که بحث به وجود آمدن آلودگی ریزگردها از فعالیت‌های معدنی، امری واضح است.

  در ادامه معینی، مسئول نظارت برمعادن استان تهران نیز با بیان این نکته که هرگونه اقدام و صدور مجوز برای طرح‌های عمرانی طبق قانون صورت می‌گیرد، افزود: این معادن که سال‌ها ازفعالیت آنها می‌گذرد در گذشته مجوزهای فعالیتشان را از دفتر فنی استانداری گرفته‌اند. از زمانیکه نظارت‌ها بر عهده سازمان صنایع و معادن گذاشته شده، هیچ گونه مجوزی برای این معادن صادر نشده است.

همچنین بازگیر، رئیس اداره محیط زیست استان تهران نیز طی سخنانی اظهارداشت: فعالیتهای این معادن به رودخانه کن آسیب جدی وارد کرده است. سازمان محیط زیست راهکاری برای پایان دادن به مشکل معادن شن و ماسه اندیشیده است.

نماینده سازمان پیشگیری ومدیریت بحران شهرداری تهران هم با اشاره به تخریب گسترده محیط زیستی این معادن گفت: در بازدیدهایی که ازمعدن خلیج فارس داشتیم متاسفانه شاهد وجود یک گسل در این منطقه بودیم. از طرفی با انجام کارهای پژوهشی مشخص شده است که در ضلع شرقی رودخانه کن به خاطر حفاری‌های زیادی که انجام شده است، احتمال رانش زمین وجوددارد. متأسفانه بستررودخانه حدوداً 30 متربالاتر از سطح معدن است و همانطور که شهردارمنطقه گفتند با وقوع یک سیل، حفره ای که عمق آن به حدود 150 مترمی‌رسد تبدیل به یک دریاچه خواهد شد.

گفتنی است: در پایان این نشست، عیسی فرهادی فرماندار تهران با جمع بندی کلیه نظرات حاضرین گفت: اینکه این معادن باید تعطیل شوند همه می‌دانند و در این زمینه باید همه ارگانها دست به دست هم بدهند تا کار به سرانجام برسد. به امید خداتا  3ماه آینده همه ارگان‌هابه خصوص محیط زیست باید تمام تلاش خود را انجام دهند تا با همکاری دیگر سازمانها به خصوص وزارت صنایع و معادن این موضوع تعیین تکلیف و پایان بگیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز