خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی در گفت‌و گو با ایلنا:

ابتلای بیش از 4 درصد کودکان خیابانی تهران به ایدز/ کودکان خیابانی گرفتار خشونت جنسی‌اند

asdasd
کد خبر : ۲۸۵۲۲۴

رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور از ابتلای بیش از 4 درصد کودکان خیابانی تهران به ایدز خبر داد.

مجید رضازاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره الگوی پیشگیری از ایدز در میان نوجوانان گفت: بر اساس نتایجی که در ارزیابی‌ها به‌دست آمده است؛ کودکان خیابانی به شدت در معرض خطر ابتلا به ایدز قرار دارند. به همین دلیل سازمان بهزیستی بر پیشگیری از ایدز در میان کودکان خیابانی متمرکز شده و اقدام به تدوین الگوی پیشگیری از ایدز در میان کودکان خیابانی کرده است.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی به عنوان ارگانی که متولی کودکان خیابانی در کشور است، علاوه بر خدماتی حمایتی، اقامتی و...که به این گروه از کودکان ارائه می‌دهد، قصد دارد؛ این خدمت را نیز به طور مستقیم به این کودکان ارائه دهد.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری افزود: اگرچه تدوین و اجرای این برنامه برعهده سازمان بهزیستی است، اما از آنجا که یونیسف از نهادهای وابسته به سازمان ملل است و در حوزه کودک و نوجوان فعالیت می‌کند، قرار است؛ در بخشی از برنامه از جمله مسائل فنی و طرح مداخلات  با سازمان بهزیستی همکاری کند.

رضازاده تصریح کرد: براساس مطالعه‌ای که در سطح شهر تهران صورت گرفته، برآورده شده است که نزدیک به 4 تا 4.5 درصد کودکان خیابانی به این بیماری مبتلا هستند.

وی مطالعات دیگر در این خصوص را ضروری دانست و افزود: زیرا این مطالعه صرفا در سطح شهر تهران بوده و ضروری است، در سایر استان‌های کشور نیز مطالعات دیگری انجام شود تا آمار ابتلا به ایدز در میان این کودکان مشخص شود. هرچند که همین مطالعه نیز برای سازمان بهزیستی هشداری بوده تا  نسبت به پیشگیری از ایدز در میان این گروه از کودکان اقدام کند.

 

رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی درباره اقدامات مورد نظر در این طرح بیان کرد: مهم‌ترین اقدام سازمان برای پیشگیری از ایدز مربوط به آموزش است. یعنی افزایش دانش کودکان نسبت به بیماری HIV ، شناخت رفتارهای پرخطر و پیشگیری از انجام چنین رفتارهایی، در گام بعدی باید مشخص شود که در صورت انجام رفتارهای پرخطر چه اقداماتی باید صورت گیرد و در مرحله آخر ضروری است، مشخص شود که در صورت ابتلا به ایدز باید چه خدماتی ارائه شود و همچنین باید اقدامات حمایتی ضروری در این حوزه پیش‌بینی شود.

کودکان خیابانی در معرض رفتارهای جنسی ناایمن

وی با تاکید براینکه برای تدوین و اجرای این برنامه ضروری است از سازمان‌های مردم نهاد کمک گرفته شود، ادامه داد: بنا است؛ در این برنامه کودکان مبتلا را شناسایی کرده و آزمایش‌های ضروری را انجام دهیم و همچنین انجام غربالگری در خصوص ابتلا به ایدز کودکان خیابانی و توزیع اقلام بهداشتی برای پیشگیری از ایدز نیز از دیگر موضوعات مورد نظر در این طرح است.

وی ادامه داد: افزایش دسترسی به کودکان خیابانی و ارائه خدمات سیار به آنان نیز از موضوعاتی است که در این برنامه مورد توجه قرار خواهد گرفت.

رضازاده درباره علل افزایش خطر ابتلا به ایدز در میان کودکان خیابانی توضیح داد: مصرف مواد اعتیادآور و رفتارهای جنسی ناایمن دو عاملی هستند که زمینه ابتلا به ایدز را افزایش می‌دهند. کودکان خیابانی بر اساس ارزیابی‌ها و نیز به این دلیل که در خیابان‌ها کمتر تحت محافظت قرار دارند، در معرض این عوامل هستند؛ یعنی گرایش به مواد در میان آنان بیش از سایر کودکان است. همچنین این کودکان بعضا تحت سوءاستفاده‌ و خشونت جنسی بوده و در نتیجه در معرض رفتارهای جنسی ناایمن هستند.

وی خاطرنشان کرد: مصرف مواد اعتیادآور نه تنها از طریق تزریق بلکه از طریق کاهش توان فرد برای مقابله با رفتارهای پرخطر جنسی نیز می‌تواند، زمینه ابتلا به ایدز را فراهم کند.

برنامه پیشگیری از ایدز در تهران اجرا می‌شود

رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی در پایان با بیان اینکه اجرای این طرح ابتدا به صورت آزمایشی در چند استان کشور اجرا شده و بعد کشوری خواهد شد، اظهار کرد:  این برنامه طی سال جاری به طور قطع در تهران انجام شده و در صورت امکان،  اجرای آن را به استان‌های فارس و خراسان رضوی گسترش خواهیم داد. همچنین باید ارزیابی‌های لازم در سایر استان‌ها انجام شده و مشخص شود، در کدام استان‌ها شیوع ابتلا به ایدز یا احتمال ابتلا به ایدز در میان کودکان خیابانی بیشتر است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز