خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

درختان باغ محله ستارخان، چگونه سلاخی شدند؟ +عکس

باغ 3 هکتاری در مرکز شهر تهران، واقع در محله موسوم به «برق آلستوم» به دلیل ممانعت از آبیاری درختانش خشک شده است و باید در آینده‌ای نه چندان دور منتظر باشیم که به جای درختان انار این باغ آپارتمانهای سر به فلک کشیده‌ای سر از زمین برآرند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «اینجا تا 3 – 4 سال پیش باغ سرسبزی دارای درخت توت، انجیر و  انار بود، اما به تدریج آب دادن به آن را قطع کردند تا خشک شود و در نهایت به پاتوقی برای معتادان و بزهکاران تبدیل شد.»

«این باغ که قبلا از آن توت می‌خریدیم، اکنون به پارکینگ تبدیل شده‌است.» این بهترین تعریف از ماجرای از بین رفتن باغِ محله ستارخان است که یکی از اهالی محله، آن را تعریف می‌کند.

اطراف این باغ 3 هکتاری را ساختمان‌های نوساز فرا گرفته که به احتمال زیاد نیز این باغ روزی چنین وضعیتی پیدا خواهد کرد.

می‌گویند؛ اولین ساختمان 8 طبقه را که در مجاور این باغ ساختند، آبیاری‌ها هم دیگر کم کم قطع کردند و حالا به قول رحمت الله حافظی، رئیس کمیسیون خدمات شهری، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران «درختان این باغ ایستاده مرده‌اند و این باغ به قتلگاه آنها تبدیل شده‌است.»

5

شهرداری نمره قبولی نمی‌گیرد

حافظی انگشت اتهامش را در این باره به متولی حفظ باغات و فضای سبز شهر تهران یعنی شهرداری می‌گیرد و می‌گوید: «شهرداری یک مجموعه و نهاد خدماتی‌است. در دو الی سه  سال گذشته آقای شهردار مدعی بودند که شهرداری به یک نهاد فرهنگی – اجتماعی تبدیل شده است، زمانی می‌توانیم، این ادعا را بپذیریم که شهرداری وظایف خدماتی خودش را به خوبی ارائه کند تا رضایت مردم حاصل شود.»

وی با بیان اینکه قطعا ده‌ها و صدها نمونه از این باغ خشک شده  را در شهر تهران پیدا خواهیم کرد، اظهار می‌کند: «شهرداری نمره قبولی نخواهد گرفت، زیرا طبق قانون موظف است که اگر باغی مالک خصوصی دارد و در تامین آب و آبیاری آن تعلل می‌کند و یا توان آن را ندارد؛ شهرداری موظف به آبیاری آن باغ است، اما شاهدیم که این وظیفه قانونی شهرداری انجام نشده‌ است.

این تعلل از سوی شهرداری، پذیرفته نیست. انتظار داریم که شهرداری به جای آنکه به دنبال تراکم‌فروشی باشد و یا به دنبال این باشد که درختان خشک شوند تا قطعات باغ را تفکیک کند و به فروش برساند، برای صیانت  از باغات و صیانت از فضای سبز برنامه‌های جدی را ارائه کند.

زمین‌های اطراف که اکنون آپارتمان شده‌اند، همه جزیی از این مجموعه بودند، اگر دو سال دیگر دوباره به این محل بیاییم، احتمالا این بخش‌ها هم تفکیک و به ساختمان تبدیل شده‌اند.»

باغ خشکیده خیابان ستارخان

حفظ درختان لازمه داشتن آسمان آبی و زمین پاک است

او تاکید می‌کند: «شهردار تهران، کارنامه خوبی در مورد صیانت از باغات ندارد. ده‌ها و صدها میلیون تومان هزینه می‌کنیم و در خیابان‌ها بنر می زنیم که «آسمان آبی، زمین پاک» اما به اصطلاح با حلوا، حلوا کردن دهان شیرین نمی‌شود؛ یکی از زیرساخت‌های داشتن هوای پاک حفظ همین درختان است که متاسفانه می‌بینیم، خشک شده‌اند.»

  گوشه و اطراف باغ پر از زباله است، به جای انار این باغ پر از پسماند شهری شده و آسایش مردم منطقه را مختل کرده است.

حافظی می‌افزاید: «اگر بگوییم؛ شهردار تهران 600 کیلومتر مربع را نمی‌تواند؛ نظارت کند حرف درستی است، اما شهردارهای منطقه و ناحیه که می‌توانند این وضعیت را رصد کنند.»

شهردار ناحیه هر روز چندین بار از این ناحیه عبور می‌کند، آیا این وضعیت را ندیده است؟ مگر آنکه تعمدی چنین وضعیتی رخ داده باشد.»

فضای سیاسی شورا مانع از رسیدگی به کوتاهی‌های شهرداری‌ست

حافظی تصریح می‌کند: «امیدواریم، در این دوسال باقی‌مانده از مجموعه شهرداری آقایان کوتاهی‌های ده سال اخیرشان را جبران کنند  و گر نه تاکنون که کارنامه قابل قبولی از آنها ندیده‌ایم.»

وی بر این باور است« متاسفانه در شورا نیز فضای مناسبی برای رصدکردن  این موضوعات نیست، زیرا دسته‌بندی‌های سیاسی در شورا سبب ایجاد طرفداری از ایشان می‌شود و نتیجه‌ای را حاصل نمی‌کند.»

حافظی تاکید می‌کند: «وقتی شهردار از جناحی سیاسی انتخاب می‌شود، حاصلش همین است، امیدواریم در دوره‌های بعد شهردار را از میان نیروهای باتجربه اجرایی انتخاب کنند تا گروه‌های سیاسی بی‌دلیل از وی حمایت نکنند؛ بلکه همه گروه‌ها از وی مطالبه کنند، زیرا این رویه در اداره شهر پاسخگو نیست.»

5 هزار هکتار از باغات تهران نابود شدند

باغ پسیان، باغ دامپزشکی و ده‌ها باغ دیگر در تهران هر روز جلو چشممان از بین رفتند تا به جای آنها برج‌ها و آپارتمان‌های سر به فلک کشیده رشد کنند.

آنقدر این اتفاقات تکرار شد تا خودمان هم نفهمیدیم که 5 هزار هکتار از باغات تهران به سرنوشت باغ محله الستوم ستارخان دچار شدند. این آمار را محمد حقاتی رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران می‌ گوید و توضیح می‌دهد: « این باغ را که در ناحیه 2 منطقه 2 قرار دارد، از طریق گزارش‌های مردمی پیدا کردیم. 90 درصد درختان باغ  که در سنین 70 تا 80 سال بودند از بین رفتند، اما برخی هنو زنده هستند.

باغ خشکیده خیابان ستارخان

این زمین اکنون بایر و بلااستفاده است و ظاهرا کسی ادعای مالکیت آن را ندارد؛ بنابراین  این وظیفه شهرداری‌ست که این زمین‌ها را از طریق مراجع قضایی تملک و به عنوان فضای سبز استفاده کند.»

وی ادامه می‌دهد: «شهرداری موظف به صیانت از باغات است و اگر زمین بایری باشد، باید دیوارکشی کند. اجازه ورود افراد و ریختن زباله را ندهد. بنابراین در این قسمت شهرداری قصور کرده است.»

به گفته حقانی بر اساس مصوبه‌ای در سال 83 اگر کمیسیون ماده 7 تشخیص دهد که این منطقه باغ است، صاحب آن به دلیل عدم آبیاری باید مورد پیگیری قانونی قرار بگیرد و شهرداری آن را تملک کند.

گزارش: آیسان زرفام

کد خبر : ۲۸۶۰۱۵