خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد؛

افزایش پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی/الکترونیکی شدن کارت‌های دانشجویی از مهرماه

معاون آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر از بازنگری آیین نامه‌های آموزشی این دانشگاه خبرداد و گفت: این بازنگری‌ها از آیین نامه‌های دوره کارشناسی این دانشگاه آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس سروش معاون آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در نشست خبری ارائه برنامه‌های دانشگاه با اشاره به اینکه دانشگاه صنعتی امیرکبیر نخستین دانشگاهی است که موضوع بازنگری برنامه ها و مقررات آموزشی را در دستور کار خود قرار داده است، اظهار داشت: با تعامل صورت گرفته میان وزارت علوم در حال حاضر بازنگری برنامه‌ها و مقررات آموزشی مقطع کارشناسی آغاز شده و امیدواریم تا پایان امسال به نتیجه برسد.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت پذیرش دانشجوی دوره‌های کارشناسی این دانشگاه افزایش می‌یابد، گفت: در گذشته ظرفیت پذیرش دانشجویان کارشناسی این دانشگاه کاهش یافته بود که برنامه داریم این میزان را افزایش دهیم، زیرا دانشگاهی می‌تواند؛ قوی باشد که دانشجوی کارشناسی قوی داشته باشد. کیفیت دانشجویان کارشناسی و جدیدالورود دانشگاه تاثیر مستقیمی بر کیفیت دوره‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه دانشگاه صنعتی امیرکبیر حدود 14 هزار و 500 دانشجو دارد، تصریح کرد: از این میزان حدود 47 درصد دانشجویان در مقطع کارشناسی و 53 درصد دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می‌کنند.

معاون آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: هزار و 650 دانشجوی این دانشگاه در مقطع دکتری، 5 هزار و 50 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و 5 هزار و 500 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می‌کنند. در حال حاضر این دانشگاه دارای 525 عضو هیات علمی در مرتبه‌های علمی مختلف است.

کیفیت اولویت پذیرش دانشجو در پردیس دانشگاه

وی با بیان اینکه در پذیرش دانشجویان در پردیس این دانشگاه کیفیت اولویت است، گفت: با پذیرش دانشجو در پردیس این دانشگاه موافق هستیم اما موضوع کیفیت را به شدت دنبال می‌کنیم.

معاون آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: دانشجویان ورودی پردیس این دانشگاه باید 85 درصد نمره دانشجویان ورودی به دوره‌های روزانه این دانشگاه را کسب کرده باشند تا براین اساس فاصله زیادی میان دانشجویان عادی دانشگاه با دانشجویان ورودی پردیس نباشد.

افزایش پذیرش دانشجو در دانشگاه صنعتی امیرکبیر

سروش با بیان اینکه دانشگاه صنعتی امیرکبیر جزء دانشگاه های برتر کشور است، تاکید کرد: برنامه داریم تعداد دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه را افزایش دهیم که برای این موضوع باید زیرساخت های لازم فراهم شود.

وی با بیان اینکه درحال حاضر 100 دانشجوی غیر ایرانی در این دانشگاه تحصیل می‌کنند، گفت: برنامه داریم تا سال 1404 تعداد این دانشجویان را به هزار نفر افزایش دهیم.

معاون آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیشتر دانشجویان غیرایرانی این دانشگاه از کشورهای عراق، سوریه، اردن و لبنان هستند که نیمی از این دانشجویان در مقطع کارشناسی و مابقی در مقاطع تحصیلات تکمیلی فعالیت می‌کنند.

سروش تاکید کرد: برای دانشجویان غیرایرانی کلاس‌های آموزش زبان فارسی برگزار می‌شود، اما سمت و سوی کلاس‌های درسی این دانشجویان عمدتا بر پایه زبان انگلیسی است.

وی جذب دانشجویان استعدادهای درخشان و رسیدن رتبه دانشگاه صنعتی امیرکبیر به 100 دانشگاه برتر جهان را از دیگر برنامه‌های این دانشگاه عنوان کرد.

معاون آموزشی دانشگاه امیرکبیر در پاسخ به این سوال که آیا در مدیریت دانشگاه با پردیس موافق هستید یا خیر، گفت: موافق هستیم، البته مشروط. یعنی در عین اینکه دانشجویان را در پردیس‌ها به منظور تامین کسری بودجه دانشگاه جذب می‌کنیم باید کیفیت آنها را نیز تحت نظر داشته باشیم.

صراف شیرازی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه امیرکبیر که در این نشست حضور داشت، با اشاره به اینکه خدمات دانشجویی شامل سه بخش می‌شود، گفت: این خدمات شامل خدمات رفاهی، اسکان و خوابگاهی، غذاخوری و سلف سرویس است.

ساخت خوابگاه نزدیک به خطوط بی آر تی و مترو

وی ادامه داد: در زمینه خدمات خوابگاهی از آنجایی که دانشگاه امیرکبیر در مرکز شهر قرار گرفته و شاید تنها دانشگاهی باشیم که دسترسی به زمین‌های ارزان قیمت نداریم و  در ساخت و سازها با مشکل مواجه هستیم؛ از این رو بنا داریم مجتمع‌های خوابگاهی را در جایی نزدیک به خطوط مترو و بی آر تی احداث کنیم که در این راستا اقداماتی هم صورت گرفته است.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه امیرکبیر تصریح کرد: در حال حاضر 4 هزار و 400 دانشجو در 22 خوابگاه داریم  و پراکندگی بسیار بالای این خوابگاه‌ها در اطراف دانشگاه برای ما مطلوب نیست.

وی اضافه کرد: تمامی دستگاه‌ها باید این موضوع را درک کنند که نباید دانشگاه‌هایی که نخبه‌پرور هستند را با سایر دانشگاه‌ها به یک چشم دید. دانشگاه امیرکبیر جزو سه دانشگاه فنی و مهندسی کشور است و به گفته مقام معظم رهبری مادر دانشگاه‌های صنعتی محسوب می‌شود. بنابراین تخصیص بودجه یکسان به این گونه دانشگاه‌ها از انصاف و  عدالت به دور است.

تکریم نخبگان راهکار پیشگیری از خروج آن ها از کشور

صراف یکی از راه‌های پیشگیری از خروج نخبگان را تکریم افراد نخبه اعلام کرد و گفت:  ما باید کسانی را که ممتاز هستند و امکان گیرندگی بیشتری نسبت به سایرین دارند را قدر بدانیم و اجازه ندهیم که آنها غمگین باشند. باید کاری کنیم که فرزندان این آب و خاک به سه نتیجه برسند و آن اینکه بدانند اسلام برترین دین است، آب و خاک ایران بهترین نقطه جهان است و پلی‌تکنیک تهران برترین دانشگاه خاورمیانه محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه امیرکبیر 70 هزار ظرفیت خوابگاه متاهلی دارد، اظهارداشت: برای این دسته از دانشجویان درصدد ایجاد خوابگاه خودگردان هستیم که بر اساس آن خود دانشجویان با صاحبان ملک قرارداد امضا کنند  و ما نیز کار معرفی دانشجویان و نظارت بر رعایت و ضوابط را بر عهده داشته باشیم. دانشگاه اصل ودیعه این خوابگاه‌ها را می‌پردازد و دانشجویان تنها هزینه اجرای آن را پرداخت خواهند کرد. در تلاش هستیم که این طرح در مهر ماه سال جاری به نتیجه برسد.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه امیرکبیر درباره خوابگاه‌های دانشجویان خارجی نیز گفت:  این دانشجویان مجتمع جداگانه‌ای ندارند اما طبقات خاصی از مجتمع های خوابگاهی را به آنها اختصاص داده‌ایم در بین این دسته از دانشجویان دو تفکر وجود دارد که برخی تمایل دارند با دانشجویان ایرانی در یک خوابگاه باشند و برخی دیگر می‌گویند که باید مجتمع جداگانه‌ای به آنها اختصاص داده شود.

 الکترونیکی شدن کارت‌های دانشجویی از مهرماه

صراف از افتتاح اولین فروشگاه ارگانیک در دانشگاه و الکترونیکی شدن کارت‌های دانشجویی تمام دانشجویان دکتری از اول مهر سال جاری خبر داد و گفت: در این رابطه با یک شرکت قرارداد بسته‌ایم و مقدمات کار در حال انجام است.

وی با تاکید بر اینکه با برون‌سپاری خوابگاه های دانشجویی به هیچ وقت موافق نیستیم، خاطرنشان کرد: خوابگاه‌های خودگردان یا نیمه خودگران در شان دانشجویان ما نیست و برنامه‌ای هم برای برون‌سپاری خوابگاه‌ها نداریم.

ارجاع چند دانشجو به کمیته انضباطی به دلیل تقلب

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه امیرکبیر در پاسخ به این سوال که از سال گذشته تاکنون چند نفر از دانشجویان به کمیته انضباطی ارجاع داده شدند، گفت: آمار دقیقی در این باره ندارم اما دانشجویان باید بدانند که دانشگاه محیط مقدسی است و سعی ما بر این است که شرایط به گونه‌ای شود که هیچ دانشجویی به کمیته انضباطی راه نیابد چرا که اگر این اتفاق بیفتد در ابتدا باید به خودمان شلاق بزنیم. البته چند دانشجو را به دلیل تقلب در امتحانات تنبیه کردیم و به کمیته انضباطی ارجاع دادیم.

صراف با بیان اینکه در تعداد مقالات دانشگاه صنعتی امیرکبیر در بین دانشگاه های صنعتی در رتبه نخست قرار دارد، گفت: در زمینه پژوهشی و فناوری نیز جز سه دانشگاه برتر ایران هستیم و از سال گذشته تاکنون 10 الی 15 درصد به ظرفیت ورودی های مقطع کارشناسی اضافه شده است؛ چرا که معتقدیم دانشگاه قوی حتما باید بدنه کارشناسی خوبی داشته باشد. این افزایش ظرفیت به این دلیل است که ظرف 4 ،5 سال گذشته ورودی های کارشناسی ما کمتر شده بود.

رشد ناموزون تحصیلات تکمیلی در دانشگاه

کتابچی مدیر کل آموزش دانشگاه امیر کبیر در این نشست، گفت: ما قائل به این هستیم که بدنه دانشگاه باید دانشجویان کارشناسی باشند چرا که دانشجویی که در دوره کارشناسی ضعیف باشد در دوره کارشناسی ارشد قوی عمل نخواهد کرد. در چند سال گذشته تحصیلات تکمیلی ما رشد ناموزونی را تجربه کرد و این رشد ناموزون به ما ضربه زد ما به هر اندازه که توجه بیشتری به کارشناسی داشته باشیم، ورودی بهتری برای مقطع ارشد تا دکترا خواهیم داشت.

مالک نادری مدیر کل انجمن ها علمی و المپیاد دانشگاه امیر کبیر ادامه داد: این دانشگاه تنها دانشگاهی است که دارای این انجمن است چرا که ما معتقدیم دانشگاه علاوه بر توجه به مسائل آموزشی باید به مسائل غیر آموزشی که در شکل‌گیری شخصیت دانشجویان موثر است، اهمیت دهد.

وی ادامه داد: دانشجویان با انتخابات وارد این انجمن می‌شوند و با کمترین حقوق ومزایا بیشترین کارایی را ایجاد می‌کنند در این دفتر شامل دو بخش امور فوق‌برنامه و مرکز امور المپیادها است. طی سه سال خیر 780 برنامه آموزشی برگزار شده است دانشگاه امیرکبیر مسابقات مختلفی اعم از مسابقه ملی ایده پردازی اندروید، مسابقات سازه‌های لحیم‌کاری، مسابقات هوا و فضا، مسابقات جام رباتیک و مسابقات  موشک‌های آبی را برگزار می‌کند.

مدیرکل انجمن‌های علمی و المپیادهای دانشگاه امیرکبیر با اشاره به اینکه هزینه شرکت دانشجویان و دانش‌آموزان در مسابقات جهانی توسط دانشگاه امیرکبیر تامین می‌شودگفت: اکثر دانشکده‌های ما نشریه چاپ می‌کنند که در کشور نیز جزو نشریات برتر هستند. بازدیدهای دوره‌ای نیز از دیگر وظایف این انجمن به شمار می‌رود که ما سالیانه 100 بازدید از صنایع برای دانشجویان داریم.

کد خبر : ۲۸۹۹۴۴