خبرگزاری کار ایران

رییس دانشگاه امیرکبیر در گفت‌وگو با ایلنا:

کاهش شتاب رشد علمی در کشور از دولت دهم آغاز شد/ برای کار علمی باید با دنیا در ارتباط باشیم

asdasd
کد خبر : ۲۹۰۰۶۴

رییس دانشگاه امیرکبیر با اشاره به اینکه کاهش شتاب رشد علمی در کشور از دولت دهم آغاز شد، انجام کار علمی را منوط به ارتباط سازنده با دنیا می‌داند.

سید احمد معتمدی رییس دانشگاه امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره کاهش شتاب رشد علمی در کشور و تاکیدات مقام معظم رهبری بر جهش یافتن آن، اظهار داشت: براساس تحلیلی که در دانشگاه امیرکبیر انجام دادیم، آمارها نشان داد که این کاهش شتاب از سال 90-91 شروع شده است بطوریکه به تدریج منحنی‌ها از این سال‌ها کاهش یافته است.

وی افزود: کاهش شتاب علمی، صرفا به مقالات مربوط نیست و به طور مثال در قراردادهای صنعتی‌مان کاهش خیلی زیادی داشتیم و از دولت دهم در خیلی از فعالیت‌های علمی دچار مشکل شده‌ایم.

رییس دانشگاه امیرکبیر اضافه کرد: آمار ما در دانشگاه امیرکبیر نشان می‌دهد که شتاب علمی در دولت نهم و در دولت های قبل از آن هم خوب بوده، اما از سال 90-91 با کاهش مواجه می‌شود.

معتمدی خاطرنشان کرد: از عوامل دیگر می‌توان به بحث افزایش نرخ ارز  اشاره کرد که سه برابر شدن نرخ ارز به یکباره باعث شد؛ فرصت مطالعاتی و سفرهای علمی قطع شود و  سفرهای دانشجویان دکتری که برای فرصت مطالعاتی می‌رفتند به حداقل برسد.

رییس دانشگاه امیرکبیر با بیان این مطلب که برای کار علمی باید با دنیا در ارتباط باشیم، گفت: از طرف دیگر هم در سالیان اخیر  شاهد کاهش بودجه دانشگاه‌ها بودیم و این مساله باعث کاهش رشد شد. به یاد دارم در مقطعی با رییس پیشین دانشگاه صحبت می‌کردم و بر این عقیده بود که مقصر رییس و یا مدیریت دانشگاه نیست؛ او می‌گفت که تنها 60 درصد بودجه جاری ما را داده‌اند که این 60 درصد صرفا برای پرداخت حقوق هزینه می‌شود و عملا با این بودجه‌ها نمی‌شود؛ پژوهش انجام داد.

معتمدی همچنین از بازنگری برنامه‌های دانشگاه امیرکبیر به منظور افزایش رشد شتاب علمی خبر داد و گفت: برنامه ما این است که از سال 95 با اجرای برنامه‌های هدفمند شاهد افزایش رشد شاخص‌ها باشیم.

رییس دانشگاه امیرکبیر اضافه کرد: برنامه‌های دانشگاه امیرکبیر شامل برنامه‌های آموزشی، پژوهشی و دانشجویی است. البته شاید به نظر نیاید که مسایل دانشجویی-رفاهی ربطی به این مسایل و کاهش رشد داشته باشد، ولی تاثیرگذاری این موارد یک واقعیت است؛ وقتی ما 10 دانشجو را در یک اتاق قرار می‌دهیم، طبیعی است که بر روی کیفیت آموزشی هم اثرگذار است.

معتمدی بیان کرد: از سوی دیگر برای اساتید مشوق هایی در نظر گرفته‌ایم و بنا داریم؛ پیش‌بینی اعتباراتی فرصت مطالعاتی را دوباره زنده کنیم و برای سفرهای علمی مجددا سرمایه‌گذاری کنیم. برنامه‌های دانشگاه امیرکبیر در قالب 6 برنامه اصلی است و در زیرمجموعه‌اش بالای 60 برنامه وجود دارد که عموما برنامه‌های اجرایی و راهبردی است و هدفگذاری صرف نیست.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در حال حاضر دانشجویان دکتری وقتی فارغ‌التحصیل می‌شوند، ما به آنها کمک خواهیم کرد که تولید مقاله داشته باشند و هزینه‌اش را پرداخت می‌کنیم؛ چرا که دانشجو به آن نقطه که می‌رسد؛ موقع بلوغ کارشان است و چون  ارتباطشان با دانشگاه قطع می‌شود؛ تولید علم نمی‌کنند، در صورتی که تا چند سال می‌توانند با دانشگاه مرتبط باشند.

رییس دانشگاه امیرکبیر همچنین آسیب‌شناسی مسایل دانشگاه‌ها و برنامه‌ریزی و طراحی برنامه‌های اجرایی متناسب با هر دانشگاه را به عنوان راهکار شتاب رشد علمی در کشور عنوان کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز