خبرگزاری کار ایران

دبیر شورای ارتقای آگاهی عمومی معاونت پیشگیری از وقوع جرم:

پروتکل تخصصی طلاق نقطه عطفی در علوم رفتاری است

دبیر شورای ارتقای آگاهی عمومی معاونت پیشگیری از وقوع جرم گفت: بر اساس پروتکل تخصصی طلاق، مداخله هوشمندانه و با رعایت اصول حرفه ای در موضوع طلاق صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا مهدی جعفری، در مراسم رونمایی از کتاب راهنمای فنی و اجرایی مراکز مشاوره طلاق گفت: جامعه روانشناسی به رغم خدمات شایسته خود از طرف افرادی که شناخت کافی از روانشناسان و خدمات آنان ندارند، مورد بی‌مهری واقع شده و گاهی به عنوان تسهیل‌گران فرایند طلاق معرفی می‌شوند.

وی ادامه داد: تاکنون در حوزه اقدامات روانشناختی کارهای جسته و گریخته‌ای انجام شده اما حقیقتا در کشور مدل و متد واحد اجرایی نداشتیم  و این ضعفی است که در حوزه علوم رفتاری کشور با آن مواجه هستند اما در حال حاضر با انجام کاری مشترک هر کدام از حوزه ها بر اساس نیازهای خود به دنبال تدوین پروتکل هستند.

دبیر شورای ارتقای آگاهی عمومی با اشاره به طرح مراکز مشاوره طلاق گفت: ضروری بود این طرح  علمی، بومی، قابل سنجش و اجرا باشد به نحوی که زمینه‌های فرهنگی و عقیدتی مردم مورد توجه قرار گرفته و با توجه به امکانات تمام استان‌ها قابل اجرا باشد و بر اساس این طرح بنا شد مهمترین عوامل طلاق در تمامی استان‌ها مورد توجه قرار گیرد.

 جعفری اظهار کرد: از سال 90 معاونت پیشگیری از وقوع جرم به دنبال طراحی و تدوین طرحی درباره مداخله در فرایند طلاق بود تا معاونان پیشگیری در تمامی استان‌ها آن را انجام دهند که سرانجام این طرح در تعدادی از استان‌ها به صورت پایلوت انجام شد.

وی با بیان اینکه عوامل مختلفی از قبیل مشکلات روانی، اعتیاد، نبود مهارت های زندگی و ارتباطی و غیره در شکل‌گیری طلاق نقش دارد گفت:  بر اساس پروتکل تخصصی طلاق پس از آنکه زوجین از طرف دادگاه به مراکز مشاوره طلاق مراجعه می‌کنند ابتدا علت درخواست طلاق‌شان مشخص شده و سپس از مشاوره تخصصی در این خصوص بهره می‌گیرند.

دبیر شورای ارتقای آگاهی عمومی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال اگر در بررسی علت درخواست طلاق به اعتیاد برسیم مشاور و مراجعین می‌دانند که با چه چیز مواجه هستند و چند جلسه با چه اهدافی و چه خروجی در انتظار است.

وی تاکید کرد: با کمک سازمان بهزیستی می‌توانیم مشخص کنیم که هزینه فرایند مشاوره طلاق چه میزان است و تا چه میزان می‌توانیم تقاضای بودجه، نیرو و امکانات کنیم چرا که سازمان بهزیستی در این زمینه نیاز به تقویت دارد.

جعفری با اشاره به اینکه در تدوین این پروتکل کاری میان بخشی و منسجم انجام شده است اظهار کرد: این مداخله هوشمندانه، هدفمندانه و با رعایت اصول حرفه‌ای انجام می‌شود و قرار است در شش کارگاه دو روزه به مشاورانی که از هر استان می‌آیند آموزش دهیم تا نماینده هر استان این کارگاه‌ها را در استان خود برگزار کند.

وی با تاکید بر اینکه مدلی که در استان تهران اجرا می‌شود در سایر شهرها نیز اجرا می‌شود بیان کرد: پروتکل تخصصی طلاق به اعتقاد بسیاری از دوستان کاری خاص و نقطه عطفی در علوم رفتاری است.

کد خبر : ۲۹۰۶۳۳