خبرگزاری کار ایران

واکنش انجمن داروسازان کرمانشاه به ادعای مجله خبری 20:30

کد خبر : ۲۹۰۹۲۲

به دنبال تهیه و پخش گزارشی با عنوان «داروغه‌هایی که در قالب دارخانه مردم را به اسم مالیات سرکیسه می‌کنند» از مجله خبری «بیست و سی» سازمان صدا و سیما در روزهای اخیر، انجمن داروسازان کرمانشاه در نامه‌ای سرگشاده خطاب به «محمد سرافراز» رئیس سازمان صدا و سیما اعتراض خود را اعلام کرد.

به گزارش ایلنا، در این متن این نامه آمده است: اخذ مالیات بر ارزش افزوده از مکمل های دارویی طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی و مطابق بخشنامه ابلاغى سازمان غذا و دارو صورت مى گیرد و داروخانه ها پیش تر در هنگام خرید این مکمل ها از شرکت های پخش، مبلغ مالیات بر ارزش افزوده را علاوه بر بهای مکمل دارویى مربوطه به آن شرکت ها پرداخت نموده اند.

متاسفانه در برنامه مجله خبری اخبار ساعت ۱۹ روز چهارشنبه مورخه ۱۰ تیرماه سال‌جاری، خبری با عنوان موهن «داروغه‌هایی که در قالب داروخانه مردم را به اسم مالیات بر ارزش افزوده سرکیسه می‌کنند» روی آنتن رفت و پس از آن بر روی خروجی برخی سایت‌های خبری قرار گرفت. خبر مذکور گذشته از کذب محض و اهانت آمیز بودن در تضاد شدید با اصول حرفه‌ای و اخلاقی در کار خبر رسانی بوده که توجه شما را به نکاتی از آن جلب می نماییم:

1- اخذ مالیات بر ارزش افزوده از مکمل های دارویی مطابق بخشنامه ابلاغى سازمان غذا و دارو صورت مى گیرد و داروخانه ها پیش تر در هنگام خرید این مکمل ها از شرکت های پخش، مبلغ مالیات بر ارزش افزوده را علاوه بر بهای مکمل دارویى مربوطه به آن شرکت ها پرداخت نموده‌اند. به عبارت دیگر داروخانه‌ها در این مورد صرفاً مجری قانون مصوب مجلس مبنی بر اخذ مالیات بر ارزش افزوده از این دسته فرآورده‌ها که کالا محسوب می‌شوند، هستند.

۲ - آیا مطابق ابتدایی ترین اصول حرفه ای خبرنگاری، وظیفه آن سازمان تولید و کسب اخبار و اطلاعات صحیح، دقیق و بهنگام از منابع معتبر خبری و آنگاه اقدام به انتشار آن نیست؟ و آیا تهیه‌کنندگان خبر مذکور هیچ‌گونه استعلامی از سازمان دار و غذا در خصوص قانونی یا غیر قانونی بودن دریافت مالیات بر ارزش افزوده از مکمل‌های دارویی و غذایی اخذ کرده‌اند؟ آیا خبرنگاران آن سازمان اطلاع ندارند که داروخانه‌ها به عنوان یکی از مهمترین ارکان نظام سلامت کشور همانند سایر بخش های درمانی تنها مجری دستورالعمل‌های صادره از جانب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده و هیچگاه امکان انجام اموری خارج از چارچوب ابلاغیه‌های صادره از وزارت متبوع و سازمان غذا و دارو را ندارند؟

- ۳آیا اصول حرفه‌ای ایجاب نمی‌کرد که به جای پخش کردن صدا و تصور چند نسخه پیچ و پرسنل داروخانه با عنایت به اینکه این افراد لزوما" اطلاع دقیقی از قوانین و بخشنامه ها و ضمناً وظیفه ای در قبال اجرای دستورالعمل‌های ابلاغی ندارند، از روابط عمومی سازمان غذا و دارو و یا از داروسازان مسئول داروخانه ها پرسش به عمل می آمد تا مستندات لازم در این مورد به خبرنگاران محترم ارائه گردد؟

 - ۴آیا استفاده از تعابیری سخیف همانند «داروغه» و «سرکیسه کردن مردم» در یک بخش خبری پر بیننده و نسبت دادن چنین الفاظ مشمئز کننده و موهنی به داروسازان به‌عنوان در دسترس‌ترین طیف در کادر درمانی که شبانه روز در خدمت مردم و نظام سلامت می باشند نسبتی با وظایف قانونی رسانه، اخلاق حرفه‌ای و از آن بالاتر عنوان «دانشگاه سراسری» دارد؟

 - ۵داروسازان به‌عنوان طیفی از نخبگان کشور و در دسترس ترین قشر جامعه پزشکى که خدمت در نظام سلامت را به‌عنوان حرفه خود برگزیده اند، علیرغم مشکلات فراوان موجود از جمله پایین بودن فرهنگ مصرف دارو در جامعه، کاستی‌های قانونی، مشکلات بیمه‌ای، کمبودهای دارویی ناشی از تحریم‌های ظالمانه و مشکلات بسیار دیگر، همواره خدمت صادقانه و بر مبنای اصول اخلاقی، قانونی و شرافت حرفه‌ای را سرلوحه کار خود قرار داده و قطعا انتشار چنین اخبار کذبى، ذره‌ای تردید در انجام وظیفه خدمت به بیماران بر مبنای سوگندی که یاد کرده اند در میان آنان ایجاد نخواهد کرد

در قسمت دیگری از نامه عنوان شده که با توجه به مستندات قابل ارائه اخبار پخش شده در بخش خبری مذکور کاملاً کذب و متضمن توهین و افترا بوده و مجدّانه خواستار اصلاح و انعکاس تکذیبیه خبر در همان بخش خبری و عذر خواهی برنامه سازان مذکور از داروسازان کشور می‌باشد.

ضمناً با توجه به تداوم معنی دار و اصرار برنامه های مختلف صدا و سیما در هتک حیثیت جامعه پزشکی، در صورت تکرار چنین مواردی این انجمن اقامه دعوا در مراجع قضایى علیه تهیه‌کنندگان، خبرنگاران و مجریان به اتهام توهین و افتراء و نشر اخبار کذب و تشویش اذهان عمومی به قصد اضرار به غیر را حق خود و قابل پیگیری مستند می داند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز