خبرگزاری کار ایران

/پایان حصر ایران؛ آغاز فصل امید/

تبادل استاد و دانشجو ارمغان لغو تحریم‌ها/ رفع موانع ورود تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی به کشور

رییس دانشگاه فردوسی گفت: با لغو تحریم‌ها می‌توانیم؛ تجهیزات علمی خریداری کنیم و این موضوع به انجام تحقیقات روزآمد در دانشگاه‌ کمک خواهد کرد.

محمد کافی رییس دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره شرایط دانشگاه‌ها در دوره پساتحریم، گفت: به طور حتم در فضای تعامل با دنیا به ویژه از نوع دیپلماسی علمی، لغو تحریم‌ها می‌تواند؛ نقش‌های بسیار فراوانی در  شکوفایی علمی کشور داشته باشد.

وی به مشکل تجهیزات در دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: ما در ابعاد مختلف تجهیزاتی از جمله در تهیه دستگاه‌های آزمایشگاهی و مواد شیمیایی با مشکل مواجه هستیم و به دلیل تحریم‌ها این تجهیزات به ما داده نمی‌شد.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه به دلیل وجود مشکلات این چنینی در نتیجه  نمی‌توانیم تحقیقات روزآمد انجام دهیم، خاطرنشان کرد: با لغو تحریم‌ها می‌توانیم تجهیزات علمی خریداری کنیم و این موضوع به انجام تحقیقات روزآمد به ما کمک خواهد کرد.

کافی با تاکید بر اینکه با لغو تحریم‌ها افق آینده را بسیار روشن می‌بینم و این شرایط در شکوفایی و بالندگی علمی کشور تاثیرگذار خواهد بود، گفت: از طرفی دیگر تبادلات و تعاملات علمی گسترده‌تری انجام می‌شود و محدودیت‌هایی که در چاپ مقالات و تبادل استاد و دانشجو نیز داشتیم، برطرف خواهد شد.

وی همچنین درباره برنامه دانشگاه فردوسی مشهد در دوران پساتحریم نیز گفت: در حال حاضر سعی کردیم از  کشورهایی که روابط حسنه و خوبی داریم، دانشجو بپذیریم و به آنها خدمات ارائه بدهیم که دانشجویان عراقی، افغانی، لبنانی، سوری در این دانشگاه بسیار فراوان هستند.

کافی ادامه داد: برنامه ما این است که با لغو تحریم‌ها، حلقه ارتباط با دانشگاه‌های کشور را گسترده‌تر کنیم و با کشورهای پبشرفته‌تر از نظر علمی هم در اروپا و هم با دانشگاه‌های آمریکایی ارتباطاتی برقرار کنیم.

وی بیان کرد: ما ضمن اینکه عزت ملت و کشورمان مدنظرمان هست، از تعامل و ارتباطات علمی می‌توان دستاوردهای بسیار بزرگی نصیب کشورمان کرد و دانشگاه‌ها در این زمینه محور اصلی این ارتباط هستند.

کد خبر : ۲۹۱۲۳۶