خبرگزاری کار ایران

در جلسه شورای شهر تهران مطرح شد؛

ساخت وساز بی‌رویه و فروش زمین‌های حاشیه رودخانه از علل وقوع حادثه سیل

asdasd
کد خبر : ۲۹۱۷۴۰

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران گفت: حسب شواهد و قرائن ساخت و سازهای بی‌رویه و فروش زمین‌های حاشیه رودخانه یکی از علل حوادث اخیر بوده که در محل خود جای بررسی و تامل دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رحمت‌الله حافظی در تذکر پیش از دستور خود در جلسه امروز شورای شهر تهران با توجه به بارندگی اخیر و حادثه سیل در برخی از نقاط شمال غرب شهر تهران  و استان البرز اظهار کرد:  وجودآمارهای ضد و نقیض از میزان تلفات و خسارات از سوی منابع مختلف  از 12 تا 60 نفر مفقود ، 8 تا 12 کشته، 200 تا 3 هزار نفر روستایی در محاصره سیل و 5 تا 60 خودروی گرفتار سیلاب بیانگر این واقعیت است که سازمان مدیریت بحران کشور هنوز نتوانسته‌است به یک تقسیم کار دقیق و مبتنی بر نظام مشخص بین اعضای سازمان  و برای ارزیابی سریع حادثه دست یابد.

وی ادامه داد: کارگروه‌های این سازمان فاقد برنامه هستند؛ در حالی که انتظار می‌رود جایگاهی برای تصمیمات راهبردی  و راهگشا باشد و ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف نیز باید از مهمترین دستاوردهای این کارگروه باشد، ولی حوادث مکرر گذشته موید خلاف این موضوع است.

رئیس کمیسیون سلامت با اشاره به اینکه سازمان‌های هواشناسی، صدا و سیما،‌ مدیریت بحران، پلیس و سایر سازمان‌های ذیربط می‌توانند در کنار هم یک سیستم هشدار سریع را در مخاطرات قابل پیش‌بینی شکل دهند، تاکید کرد: متاسفانه این بخش‌ها جزایری و پراکنده هستند و تاکنون نتوانسته‌اند؛ متحد و واحد عمل کنند.

وی افزود: پس از این حادثه شب‌بیدای مسئولان را شاهد بودیم ولی دریغ از وحدت فرماندهی و هماهنگی. وظیفه اصلی سازمان مدیریت بحران ایجاد این هماهنگی است که متاسفانه ضعف در این حوزه در تمامی بحران‌های چند سال اخیر مشاهده می‌شود.

 به گفته حافظی یکی از دلایل نقش بسیار ضعیف سیستم مدیریت بحران کشور، نداشتن رویکردهای مبتنی بر جامعه در مدیریت بحران از قبیل سامانه هشدار عمومی است. برای جامعه ما هنوز سطوح هشدار و آماده‌باش به طور رسمی تعریف نشده است و آموزش‌های لازم به مردم ارائه نشده است و سیستم‌های لازم برای این که هشدار به سمع افرادی که در معرض خطر هستند، برسد وجود ندارد.

حافظی با بیان اینکه یکی دیگر از نقاط ضعف حاکم بر این سازمان اعمال مصلحت در انتخاب مسئولان و متولیان آن است که این مصلحت اندیشی باعث دور شدن افراد علمی و خبره از جایگاه مسئولیت شده است، گفت: شاهد هستیم که افراد سیاسی جایگزین افراد علمی و خبره شده‌اند، از این روز قدم اول در باز کردن گره‌های پاسخ به بحران مسئولیت‌پذیری است که اگر عذرخواهی و عزل مسئولان مقصر در این حادثه را شاهد نباشیم، این گام برداشته نخواهد شد و در روزها ماه‌ها و سال‌های آتی همچنان شاهد تکرار چنین حوادثی خواهیم بود.

رئیس کمیسیون سلامت همچنین تصریح کرد: طی روز گذشته مردم بیمارستان به بیمارستان  به دنبال عزیزان‌شان بودند و این نیز بحرانی به دنبال بحران اول که هیچ سازمان یا نهادی مسئولیت پاسخگویی به مردم را بر عهده نداشت، بود. باورنکردنی ترین زجرها و استرس‌ها را مصدومین، مفقودین و خانواده‌های آنها متحمل شدند و لذا ضروری است که در اسرع وقت جلسات ترمیم ساختارها شکل گرفته و عذرخواهی از مردم تا درمان مصدومان، دفن اجساد و پیگیری امور بیمه‌ای در مورد صدمات و خسارات وارده صورت پذیرد.

وی با اشاره به اینکه متولیان دستگاه‌های ذیربط به خصوص سازمان مدیریت بحران باید پاسخگو باشد، اظهار کرد: ما نیازمند ارتقای سطح فرهنگ ایمنی در جامعه هستیم و این ارتقای فرهنگ اول باید از مدیران جامعه شروع شود و متعاقب آن و در بعد مردمی نیز باید از مهدکودک‌ها، مدارس،‌ دانشگاه‌ها و منازل آموزش‌ها صورت گیرد.

حافظی ادامه داد:  اگر مروری بر اتفاقات 50 سال گذشته داشته باشیم؛ می‌بینیم که ما به بروز فجایع عادت کرده‌ایم و به دنبال آن تب داغ بحث‌های انتقادی، جر و بحث و مناظره و دوباره سکوت و آرامش تا فاجعه بعدی. موج سینوسی این تب و لرزها هشداری است؛ برای مدیریت  بحران کشور که در زمان آرامش به  فکر مدیریت قبل از بحران باشند.

رئیس کمیسیون سلامت گفت: نکته آخر این که حسب شواهد و قرائن ساخت و سازهای بی رویه و فروش زمین‌های حاشیه رودخانه یکی از علل حوادث اخیر بوده که در محل خود جای بررسی و تامل دارد.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز