خبرگزاری کار ایران

معاون سازمان حفاظت محیط زیست:

محیط زیست در اولویت برنامه ششم توسعه قرار دارد

asdasd
کد خبر : ۲۹۱۸۴۹

معاون حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برنامه ششم توسعه، برنامه‌ای جامع نگر با اولویت محیط زیست است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد مجابی در هم‌اندیشی سازمان های مردم‌نهاد محیط زیست گفت: همه بخش‌های جامعه باید در برنامه ششم توسعه نظر دهند. از مهم‌ترین و اثربخش‌ترین ویژگی برنامه ها این است؛ به نحوی تنظیم شود که قدرت اصلاح وضع موجود را داشته باشد و کلیه بحران های مهم را مورد بررسی و برنامه‌ریزی قرار دهد.

وی افزود: اصل پنجاه قانون اساسی عنوان می‌کند که حفاظت از محیط زیست وظیفه همگان است. با این وجود این سوال به وجود می‌آید که با توجه به شرایط محیط زیست کنونی چطور با توجه به چنین اصلی وضعیت محیط زیست ایران در این سطح بحرانی قرار گرفته است؟

معاون سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: دولت یازدهم حفاظت از محیط زیست را مسئولیت خود می‌داند و به همین جهت از جمله اولین اقدامات آن تشکیل کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه، احیای شورای عالی محیط زیست و تشکیل شورای عالی آب بود. حتی دکتر روحانی اولین رئیس جمهوری است که در آغاز دولتش در برنامه‌ای که به مجلس ارائه کردد فصل مجزایی را به محیط‌زیست اختصاص داد و در روز اهدای جایزه ملی محیط زیست دولت خود را دولت محیط زیست نامید.

مجابی تصریح کرد: یکی از بهترین شاخص‌ها برای سنجش پایبندی دولت به تعهداتش در حوزه محیط زیست این است که به رغم شرایط انقباضی حاکم بر بودجه میزان اعتبارات سازمان حفاظت محیط زیست را از 95 میلیارد تومان در سال 92 به 108 میلیارد تومان در سال 94 رساند. هرچند که همچنان این بودجه کفاف نیازهای سازمان برای مقابله با بحران‌هایی چون گردوغبار، آتش‌سوزی جنگل‌ها، خشک شدن تالاب‌ها، مدیریت 10 درصد از عرصه سرزمینی تحت عنوان مناطق چهارگانه حفاظت شده را نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه کشور ما از نظر فرهنگ الگوی مصرف به انرژی و منابع پایه از وضعیت خوبی برخوردار نیست گفت: کشور ما رتبه ششم در مصرف انرژی در میان کشورهای دنیا را دارد و در مصرف آب هم وضعیت فاجعه‌بار است. برای حل این مسائل زیست محیطی نیاز به اقدامات زیربنایی داریم که یکی از آنها سیاست‌گذاری‌های دولت در این حوزه است.

مجابی با اشاره به تاکید رهبری بر حل تهدیدات محیط زیستی گفت: ایشان فرمودند که برای مقابله با این شرایط باید سند ملی محیط زیست تهیه شود و همه دستگاه‌ها نیز همکاری کنند. همچنین کلیه برنامه‌های توسعه کشور باید پیوست زیست‌محیطی داشته باشد.

مجابی در پایان تصریح کرد: رویکرد تدوین سند برنامه ششم توسعه تدوین یک برنامه جامع‌نگر با اولویت محیط زیست است و سازمان حفاظت محیط زیست نیز جزو 3 دستگاه اولی است که برای تدوین این برنامه مشارکت می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز