خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهانی بهداشت با اشاره به تحریم دارویی ایران:

برای تامین داروی بیماران ایرانی هرکاری انجام می‌دهیم

رئیس سازمان جهانی بهداشت درباره تحریم دارویی ایران از سوی قدرت‌های جهانی گفت: سلامتی حق همه است و هیچ فردی نباید در دسترسی به دارو مشکل داشته باشد. ما هر کاری که در حیطه وظایف‌مان است انجام می‌دهیم تا از بیماران ایرانی برای دسترسی به دارو محافظت کنیم.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، مارگارت چان رئیس سازمان جهانی بهداشت در نشست خبری اهداف توسعه پایدار با تمرکز بر پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر درباره تعامل سازمان بهداشت جهانی برای اجرای بهتر طرح تحول سلامت در ایران گفت:دولت توجه زیادی به بهبود وضعیت سلامت مردم به ویژه در روستاها از طریق آموزش مسائل بهداشتی و ابتدایی داشته و برنامه طرح تحول سلامت الگوی خوبی برای بسیاری از کشورها است.

وی افزود: تجربه ما این است که هر دولتی که برنامه اصلاحاتی در حوزه سلامت را اجرا می‌کند باید تعهد سیاسی برای اجرای آن برنامه نیز را داشته باشد که خوشبختانه در ایران این تعهد وجود دارد. البته تنها تعهد سیاسی کافی نیست و باید منابع لازم نیز به این موضوع اختصاص پیدا کند. ما در دوره‌های مختلف اجرای این برنامه را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم و از تعهد دولت‌ها برای اجرای این برنامه استقبال می‌کنیم.

رئیس سازمان جهانی بهداشت درباره نقاط قوت و ضعف طرح تحول سلامت ایران اظهار کرد: شما به دنبال رقابت هستید و همه می‌خواهند بدانند که عملکرد شما چگونه بوده است. به صورت کلی 149 کشور عضو سازمان بهداشت هستند و ایران در منطقه خاورمیانه قرار دارد که 22 کشور عضو آن است. ایران در زمینه طرح تحول سلامت تلاش زیادی داشته و براساس دستاوردهای شما و با در نظر گرفتن منابعی که در اختیار داشته‌اید، توانسته‌اید امید به زندگی را افزایش دهید. سلامت کودکان و روستاها بهبود چشمگیری داشته است در نتیجه می‌توان عنوان کرد که عملکرد ایران خوب بوده اما من رتبه خاصی دراین باره در نظرم نیست.

چان درباره اقدامات سازمان جهانی بهداشت برای رفع مشکلات دارویی ایران که بر اثر تحریم دارو رخ داده است نیز بیان کرد: برخی دیگر از کشورها نیز در زمینه دارو تحریم بودند و مشکلات مشابهی داشتند. WHO تاکید دارد که سلامتی حق مردم است و دارو یک محصول جهانی است و هیچ مرد یا زنی در هیچ کجای دنیا نباید مشکلی برای دسترسی به دارو داشته باشد. ما هر کاری که در حیطه وظایف‌مان است انجام می دهیم تا از بیماران ایرانی برای دسترسی به دارو حمایت کنیم.

وی تاکید کرد: ایران در زمینه علوم و تحقیق عالی عمل کرده است. تولید محلی و ملی شما در تولید دارو نقطه قوت شما است و دولت باید از این موضوع استفاده کند و در حوزه تحقیقات دارویی و تولید داروهای ضروری بیشتر تلاش کند.

رئیس سازمان جهانی بهداشت همچنین درباره اقداماتی که ایران باید در ادامه اجرای طرح تحول سلامت انجام دهد گفت: در هر بخش اصلاحات مربوط به سلامت باید به این نکته توجه کنیم که چه چیزی برای مردم بهتر است و بر اساس آن برنامه ریزی کنیم.

وی تاکید کرد: دولت ایران یک سری مسائل مهم مانند کاهش هزینه‌های جیب مردم در درمان، اختصاص منابع بیشتر برای پوشش بیمه‌ای و خدمات درمانی را انجام داده است. این مسائل نشان می‌دهد که در سطح فردی و خانوادگی هیچ فردی وجود ندارد که به خاطر هزینه درمان به فقر بیافتد. در 18 ماه گذشته دولت ایران اقدامات خوبی داشته و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد البته شما به بودجه نیاز دارید.

وی تاکید کرد: وزیر بهداشت در زمینه اجرای مناسب طرح تحول سلامت و در مدیریت بیمارستان‌ها بسیار متعهد است و تلاش می کند که اجرای مناسبی داشته باشند. این قدم مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

چان ادامه داد: اما باید توجه داشت که در زمینه سلامت باید چند نکته را مورد توجه قرار دهیم چرا که سلامت وظیفه هر فرد است و دولت به تنهایی نمی‌تواند تمام نیاز مربوط به سلامت مردم را تامین کند بلکه هر فردی باید برای سلامت خود تلاش کند. از این رو باید دخانیات و مشروبات الکلی مصرف نکند و فعالیت‌های ورزشی داشته باشد. همچنین لازم است سبک زندگی سالمی را مورد توجه قرار دهد.

وی تاکید کرد: برای داشتن سبک زندگی سالم تغییرات رفتاری مهم است. این مسئله باید به جامعه تزریق شود و یکی از وظایف دولت است.

رئیس سازمان جهانی بهداشت در تشریح هدف اصلی سفر خود به ایران نیز گفت: به عنوان مدیر کل سازمان جهانی بهداشت بخشی از وظایف من سفر به نقاط مختلف دنیا برای شناسایی چالش‌ها و پیشرفت کشورها در حوزه سلامت است. WHO تلاش می‌کند با کشورهای مختلف ارتباط داشته باشد.

وی افزود: هدف اصلی من از سفر به ایران این بود که پیشرفت‌های ایران در سی سال گذشته در حوزه سلامت را ببینم و چالش‌های ایران را شناسایی کنم تا بتوانیم تلاش کنیم روند پیشرفت‌ها تداوم داشته باشد.

چان تاکید کرد: در اسناد دیدم که دولت در زمینه سلامت در مسیر درستی حرکت کرده است. برنامه تحول سلامت  برنامه خوبی است و آنچه مرا تحت تاثیر قرار داد این است که دولت درک درستی از سیاست منسجم وزارتخانه های مرتبط با سلامت دارد در این زمینه توجه به فقر نیز مهم است.

وی خاطرنشان کرد: مسئولین شما در تلاش هستند تا  به بیماری‌های غیرواگیر نیز توجه کنند. طبق آمار 74 درصد از مرگ و میرهای ایران ناشی از بیماری‌های غیرواگیر چون سرطان، دیابت، بیماری‌های قلبی و ریوی است. می‌توان از این بیماری‌ها جلوگیری کرد و دولت به دنبال ترویج زندگی سالم به مردم است. در این زمینه تامین منابع مالی و ساختار بهداشتی اهمیت زیادی دارد و دولت در زمینه آموزش اقدامات خوبی انجام داده است.

رئیس سازمان جهانی بهداشت درباره سند پیش‌گیری از بیماری‌های غیرواگیر که با حضور رئیس جمهور رونمایی خواهد شد نیز گفت: این سند برنامه خوبی است اما مهمترین نکته اجرای مناسب این برنامه است. سند پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در حقیقت یک نقشه راه است  و در این موضوع اجرا اهمیت زیادی دارد. ما در دو سال آینده، اجرای این برنامه از سوی ایران را ارزیابی می‌کنیم.

وی درباره نظر سازمان بهداشت جهانی در خصوص فجایع انسانی در سوریه و یمن و کمک ایران به این کشورها نیز گفت: در خاورمیانه سه کشور دچار چالش و بحران هستند. از دولت ایران تشکر می‌کنم که از یمن سوریه و عراق حمایت کردند. فکر می‌کنم همبستگی با مردم این مناطق کار خوبی است و whO یکی از سازمان‌هایی بود که تحت نظارت سازمان ملل اقداماتی را برای کمک به این مردم انجام داد و همچنان در حال تلاش هستیم تا مردم این کشورها به بهداشت و سلامت دسترسی داشته باشند. ما نقش بیطرفانه‌ای داریم. نژاد و رنگ برای ما مهم نیست. درخواست ما این است که طرف‌های درگیر در این مناطق به سلامت مردم توجه داشته باشند.

کد خبر : ۲۹۲۱۱۳