خبرگزاری کار ایران

سخنگوی‌ هیئت رئیسه مجلس:

قاطعیت بیشتر در برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر، به نفع کشور است

asdasd
کد خبر : ۲۹۲۴۸۶

سخنگوی‌ هیئت رئیسه مجلس با اشاره به اینکه ممانعت از ترانزیت مواد مخدر به کشوهای اروپایی سبب رسوب این مواد در کشور شده و اروپائیان هیچگونه همکاری در این زمینه ندارند، گفت: باید در سیاست خارجی مبارزه با مواد مخدر تجدید نظر شود و مشارکت اروپاییان در این امر بیشتر شود.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر عبدالرضا مصری اظهارداشت: در موضوع مبارزه با مواد مخدر دو مساله قاچاقچی و معتاد باید از هم تفکیک شوند. در رابطه با سوداگر و قاچاقچی مبارزه جدی و قاطع باید انجام شود و هرچه این قاطعیت بیشتر شود به نفع کشور است.

وی افزود: کسانی که معتاد شده‌اند توطئه دشمن در مورد آنها اثر کرده و این افراد به نابودی کشیده شده‌اند. مبارزه با اعتیاد افراد نیاز به اقدامات وسیع اجتماعی دارد.

نماینده مردم کرمانشاه با اشاره به اینکه باید در مورد اقدامات پیشین مبارزه با مواد مخدر تجدید نظر اساسی انجام گیرد، بیان داشت: امروز موفق‌ترین و مهمترین اقدام برای ترک اعتیاد استفاده از سازمان‌های مردم نهاد فعال است که کارنامه درخشانی در این رابطه دارند. تشکل‌های مختلف معتادان بهبودیافته و حین ترک همچون تولدی دوباره و معتادان گمنام از جمله نمونه‌های موفق در این زمینه به شمار می‌رود.

مصری ادامه داد: این تشکل‌ها تاکنون درخواست بودجه نداشته‌اند و فقط درخواست همکاری دارند. افرادی که 10 تا 15 سال است که عاری از اعتیاد شده فقط از دولتمردان خواسته‌اند تا مکان و فضایی را به آنها اختصاص دهند تا بتوانند برای کمک به ترک معتادان کلاس‌های انتقال تجربه و آموزش ارائه دهند ولی متاسفانه حمایت لازم از این افراد صورت نمی‌گیرد.

وی گفت: البته برخی از مسئولان این مساله را درک کرده و به خوبی همکاری می‌کنند که این مساله سبب بازگشت معتاد به مسیر زندگی می‌شود. وقتی بتوانیم یک معتاد را به چرخه زندگی سالم باز گردانیم، موفق به خشکاندن یک سرشاخه مواد مخدر شده ‌ایم چراکه این معتاد برای تامین هزینه‌های زندگی نیاز به فروش پیدا کرده و در آینده احتمال دارد خود به توزیع کننده و فروشنده بزرگ تبدیل شود.

این نماینده مجلس خواستار هرچه بیشتر و بهتر شدن مساعدت با انجمن‌های مردم نهاد شد و عنوان داشت: کشور ما به شدت با قاچاقچیان مبارزه می‌کند و به خاطر کور کردن خط ترانزیت مواد تلاش‌های زیادی انجام می‌دهد ولی کشورهای دیگر و جامعه بین‌المللی کمک چندانی ندارند. این درحالی انجام می‌شود که ما جلوی ورود مواد مخدر به کشور آنها را می‌گیریم ولی آنها مانع از ورود علم به ایران می‌شوند.

سخنگوی ‌هیئت رئیسه مجلس با تاکید بر لزوم تجدید نظر سیاسی در زمینه تلاش‌های وافر ایران در ممانعت از ترانزیت مواد به سایر کشورها تصریح کرد: بیش از 30 سال است که در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر در منطقه و جهان قرار داریم. با قاچاقچی مبارزه کرده که مواد از کشور ما عبور نکند و به کشورهای اروپایی برسد. قرار نیست که ما خود را فدای آنها و جوانان مملکت را دو دسته تقدیم کنیم تا در مقابل شلیک گلوله سوداگر قرار گیرد ولی آنها نه تنها همکاری نکرده بلکه ما را در این مبارزه مواخذه ‌کنند.

مصری با اشاره به اینکه کاهش آسیب فقط از طریق مبارزه نیست، افزود: ارائه سرنگ رایگان به معتادان تزریقی مانع از افزایش ایدز و هپاتیت در کشور می‌شود چرا که در صورت استفاده سرنگ مشترک دیگر بحث مواد مخدر در میان نیست و با مشکلاتی با تحمیل هزینه سنگین به دلیل افزایش برخی بیماری‌‌هاهاها مواجه می‌شویم.

سخنگوی ‌هیئت رئیسه مجلس اظهار داشت: ارائه سرنگ یک‌بار مصرف برای معتادان شناخته شده اثرات مثبت آن در تمام دنیا ثابت شده است. البته ما هم در این زمینه عقب نمانده‌ایم ولی باید اقدامات بیشتری انجام گیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مهمترین مشکل ما در موضوع مواد مخدر روانگردان‌ها و مواد شیمیایی است، تصریح کرد: دسترسی به مواد به راحتی انجام می‌شود. متاسفانه امروزه با یک تماس طی 10 تا 15 دقیقه مواد مخدر به ویژه صنعتی به صورت گسترده در اختیار فرد مصرف کننده قرار می‌گیرد. ممکن است بتوان تصور کرد شب معتاد گرسنه بخوابد ولی بدون مواد هرگز امکان پذیر نیست.

مصری در پایان خاطر نشان کرد: معضلات مربوط به مواد مخدر جدی است و راهکارهای درست همچون مبارزه و پیشگیری اجتماعی را می‌طلبد. باید توجه داشت؛ با بگیر و ببند نمی‌توان به نتیجه موثر، ماندگار و مطلوب دست یافت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز