خبرگزاری کار ایران

ابتکار اعلام کرد:

تخریب سالانه 2867 هکتار از جنگل‌های شمال ایران

asdasd
کد خبر : ۲۹۲۸۳۸

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پیامی به حرکت اجتماعی «جنگل رمز حیات» در روز 8 مرداد برای حفاظت از جنگل های کشور با اشاره به اینکه برای مقابله با تخریب و آتش سوزی جنگل ها نیازمند حرکت و پویشی اجتماعی هستیم، از مردم خواست به پویش اجتماعی حفاظت از جنگل‌ها بپیوندند.

به گزارش ایلنا، در پیام معصومه ابتکار به پویش اجتماعی برای حفظ جنگل ها چنین آمده است:

بررسی عکس های هوایی دوره 50 ساله 1334 تا 1386 توسط سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور نشان می دهد که به طور متوسط سالانه 2867 هکتار از جنگل های شمال ایران تخریب شده است. این رویه ادامه پیدا کند تا پنجاه سال آینده در بسیاری از نقاط شمال ایران آثاری از جنگل های بازمانده از دوران سوم زمین شناسی نخواهیم داشت.

علاوه بر ضرورت اتخاذ سیاست ها و برنامه ریزی های مناسب در دستگاههای دولتی که در این زمینه نقش مهمی دارند، اصلاح رفتارهای نادرست ناشی از عدم آگاهی و آموزش نیز اهمیت حیاتی داشته، چرا که ناآگاهی شهروندان، تیشه‌ای است که متاسفانه به جان جنگل های کشور افتاده است. مثلا آمارها نشان می دهد که آتش سوزی در جنگل ها حدود 95 درصد ریشه در خطای انسانی دارد. نه فقط روشن کردن آتش برای گرم شدن یا پخت و پز بلکه پرتاب ته سیگاری از درون اتومبیل یا جا گذاشتن شیشه نوشابه ای که در اثر تابش خورشید جنگلی را به آتش کشیده است. گاه البته فاجعه عمیق تر است. مانند اختلافات خانوادگی بین دو نفر از اهالی دو روستای منطقه «دَروَن کُفره» سیروان که به قتل می رسد و قاتل خرمن او را نیز به آتش می کشد و این آتش به جنگل سرایت می کند.

برای مقابله با چنین وضعیتی بی شک نیازمند حرکت و پویشی اجتماعی هستیم. به این منظور و با هدف جریان سازی ممکن با توجه به شروع موج سفرهای تابستانی، روز پنجشنبه هشتم مرداد ماه طی برنامه های ویژه ای صورت پذیرد.

این روز نمادین، نظر به نقش جنگل ها در تامین آب، هوا و امنیت غذایی، عنوان «جنگل رمز حیات» و شعار «نگذاریم بمیرد جنگل، که جهان خواهد مرد» را دارد. اما این حرکت بی تردید بدون یاری رسانه های ارتباط جمعی  موفق نخواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز