خبرگزاری کار ایران

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان در گفت‌وگو با ایلنا:

بیماری «یون» در هیچ یک از دام‌های گلستان دیده نشده‌است/انتقال برخی گوزن‌ها به دیگر استان‌هابرای تکثیر در اسارت

asdasd
کد خبر : ۲۹۲۹۹۸

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان ضمن اشاره به اینکه بیماری «یون» در هیچ یک از دام‌های استان گلستان مشاهده نشده است، از انتقال برخی از گوزن‌های این استان به دیگر استانها جهت تکثیر در اسارت خبر داد.

اسماعیل مهاجر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد علت  آزمایش گرفتن از گوزن‌های استان گلستان برای تشخیص بیماری «یون » گفت: علت انجام این آزمایشات انتقال برخی از این گوزن‌ها به مناطق دیگر است که همواره در چنین شرایطی از حیوانات آزمایش گرفته می‌شود تا احیانا به بیماری‌های مختلف مبتلا نباشند و سبب انتقال بیماری نشوند.

وی در مورد علت انتقال گوزن‌ها اظهار کرد: جمعیت گوزن‌ها در این منطقه زیاد شده و زیستگاه آنها نیز بسیار قدیمی است، به طوری که قدمت این زیستگاه به حدود 40 سال می‌رسد و دیگر از انتفاع خارج شده است، به همین دلیل زیستگاه‌های دیگری برای آنها در نظر گرفته‌ایم. برخی از آنها نیز به دلیل درخواست دیگر استان‌ها برای تکثیر در اسارت، پس از انجام آزمایشات و طی‌کردن مرحله قرنطینه  به استان‌های دیگر انتقال پیدا می‌کنند.

مهاجر با بیان اینکه تاکنون ابتلا به بیماری «یون» در گوزن‌های این استان مشاهده نشده‌است، افزود: علاوه بر گوزن‌ها، دیگر دام‌ها نیز چنین بیماری را تاکنون نداشته‌اند.

وی در مورد این مساله که چرا برای جلوگیری از بیماری‌های احتمالی مکمل غذایی و ویتامین برای گوزن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود، گفت: در دامداری‌ها مکمل غذایی برای دام‌های اهلی در نظر می‌گیرند، اما ما نمی‌توانیم؛ این کار را برای حیوانات غیراهلی انجام دهیم، زیرا ممکن است که مکمل‌ها با این حیوانات سازگار نباشند. البته در مواردی که دامپزشکان متوجه نیاز حیوان به ویتامین شوند به صورت تزریقی این ویتامین را به حیوان می‌رسانند.

حفاظت نوین از مناطق حفاظت‌شده گلستان از هفته آینده

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان  در مورد اطلاعات آخرین آتش‌سوزی‌ها در این استان، اظهار کرد: اخیرا آتش‌سوزی خاصی در استان نداشتیم و آخرین آتش‌سوزی‌ها به هفته‌های گذشته در منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما و پارک ملی گلستان رخ داد که عامل انسانی به صورت غیرعمد سبب بروز آن شده بود. کشاورزان معمولا گندم‌زارها را پس از برداشت آتش می‌زنند و این آتش به مناطق دیگر تسری پیدا می‌کند و مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

مهاجر ادامه داد: ما به صورت شبانه‌روزی آتش‌بان، اتومبیل آتش‌بانی و 2 مامور را در مناطق مرتفع پارک مستقر کرده‌ایم تا به محض مشاهده دود، اقدام کنند. تجهیزات انفرادی ما شامل کوله‌پشتی، آب‌پاش، آتش‌کوب  و... نیز تامین  و اتومبیل‌هایمان نیز تعمیر شده‌اند، اما برخی تجهیزات مانند پایه اطفا حریق و برخی ماشین‌های ویژه اطفا حریق به دلیل عدم تامین بودجه از سوی دولت هنوز تهیه نشده است.

وی تصریح کرد: تیم پروازی صنایع هوایی وزارت دفاع نیز روز گذشته در پارک ملی گلستان مستقر شده و محیط را رصد کرده‌اند تا بتوانیم حفاظت نوین را با پهپاد انجام دهیم و از هفته دیگر نیز گشت‌های هوایی آنها شروع می‌شود.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز