خبرگزاری کار ایران

زالی:

دانشجویان پزشکی در نیمه راه دچار افسردگی می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۲۹۳۶۳۳

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: دانشجویان پزشکی در نیمه راه دچار مشکلات روحی و افسردگی می‌شوند و به آینده امیدوار نیستند، چرا که سرنوشت فارغ التحصیلان این رشته را می‌بینند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا زالی در همایش علمی فصلی انجمن پزشکان عمومی ایران افزود: چیزی که من همواره در جمع پزشکان عمومی مطرح کردم و معتقدم که به وظیفه ساختاری نظام سلامت باز می‌گردد و تاکنون هم این نقیصه رفع نشده است، عدم توجه به جایگاه رفیع پزشک عمومی در کشور است.

وی افزود: طب عمومی در کشورما به اندازه کافی نهادینه‌سازی نشده و در مسیر خلاف کشورهای توسعه یافته در حال حرکت هستیم.

زالی با اشاره به اینکه در کشورهای توسعه‌یافته که در سلامت پیشرو هستند، مسیر متفاوتی طی شده است، افزود: امروز در این کشورها طب عمومی شالوده و پایه حوزه سلامت است.

رئیس سازمان نظام پزشکی تاکید کرد: متاسفانه در کشور ما پدیده ترگمان تاسیون نهادینه شده است و باید تلاش کنیم تا از این پدیده جلوگیری شود و طب عمومی و پزشک عمومی به جایگاه اصلی خود باز گردد.

زالی افزود: یکی از روشهای رفع این موضوع بازگشت به الگوی مترقی در پزشک خانواده  و نظام ارجاع است، البته آنچه تاکنون در کشور در این باره صورت گرفته مناسب نبوده است.

وی گفت: نظرات صنفی جامعه پزشکان عمومی در بحث پزشک خانواده به خوبی استفاده نشده و در طول این مسیر نواقص مرتفع نشده است.

زالی ادامه داد: در چند سال اخیر بخش خصوصی در حوزه سلامت احساس ناامنی کرده است و باید با یک نگاه دقیق به این موضوع توجه کرد و دغدغه‌ها را شناسایی و رفع کنیم.

وی با اشاره به اینکه در دوره‌های سخت سلامت کشور، بخش خصوصی کمک زیادی کرده است، افزود: فکر می‌کنم با اعتماد واقعی به بخش خصوصی در نظام ارجاع منفعت‌های زیادی نصیب کشور می‌شود.

وی با اشاره به اینکه درباره اجرای پزشک خانواده یک مفهوم مشترک بین ذینفعان این طرح وجود ندارد، گفت: شاید لازم باشد؛ در برنامه ششم توسعه به این موضوع پرداخته شود؛ البته نه با یک نگاه ایده‌آلیستی بلکه با یک نگاه واقع بینانه.

رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به ظرفیت پزشکان عمومی گفت: این نیروها می‌توانند به عنوان یک نیروی اصلی در طرح‌های حوزه سلامت بکار گرفته شوند.

وی افزود: بحث تخصص در پزشک خانواده در مقطع فعلی صرفه اقتصادی برای کشور ندارد. این همه نیروی پزشک عمومی در کشور تربیت شده اگر به دلیل تخصص آنها را از بحث پزشک خانواده محروم کنیم، حجم زیادی از نیروهای انسانی را از دست خواهیم داد.

وی با بیان اینکه پزشکان عمومی در کشور بالاترین گروه پزشکان را به خود اختصاص می‌دهند، افزود: در این شرایط بجای مطرح کردن تخصص می‌توان از طرح‌های پودمانی استفاده کرد تا مهارتهای مختلف به پزشکان عمومی منتقل شود.

وی با تاکید بر اینکه نکته دیگری که باید با وزارت بهداشت درباره آن به یک نظر مشترک برسیم موضوع حاشیه شهرها است، افزود: حاشیه شهرها به عنوان یک فرصت در نظام سلامت مطرح هستند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به جمعیت 8 تا 12 میلیون نفری حاشیه شهرها می‌توان یک مدل جدید بازمهندسی شده از ارائه خدمات اولیه طرح شود و شایسته‌ترین فرد برای اجرای این موضوع پزشکان عمومی هستند.

وی گفت: به دلیل مشکلات اعتباری و بودجه‌ای در وزارت بهداشت ممکن است؛ این وزارتخانه از  گروههای ارزان‌تر برای این طرح استفاده کند، اما این درست نیست. بهترین مشورت در این مسیر را می‌توان از پزشکان عمومی گرفت و هزینه در این زمینه در دراز مدت به نفع نظام سلامت کشور است.

وی تاکید کرد: ما در حاشیه شهرها با مشکلات زیادی در حوزه سلامت مواجه هستیم، از این رو به نیروی کارآزموده‌تر نیاز داریم.

زالی با اشاره به مشکل معیشت پزشکان عمومی گفت: این مشکل یک شعار نیست. در نظام پزشکی، ما در مواجه روزمره با پزشکان هستیم و می‌دانیم که وضعیت معیشت پزشکان عمومی مناسب نیست.

وی تاکید کرد: پزشکان عمومی جوان بدون حمایت هستند و شرایط به گونه ای شده که پزشک عمومی باید مدت طولانی در انتظار باشد تا مطبش به یک رونق برسد، این در حالی است که نخبگان کشور به رشته پزشکی وارد می‌شوند، اما باید دید که ما بر سر این سرمایه چه می‌آوریم؟

وی گفت: دانشجویان پزشکی در نیمه راه دچار افسردگی و مشکلات روحی می‌شوند و به آینده امیدوار نیستند، چرا که سرنوشت فارغ‌التحصیلان این رشته را می‌بینند.

وی با تاکید بر اینکه باید این مشکلات با عزم جدی رفع شود نه اینکه فقط شعار آن را بدهیم، افزود: در سالهای گذشته درباره پزشکان عمومی کاری انجام نشده و پزشکان عمومی دیده نمی‌شوند. هر کسی می‌رسد؛ به پزشکان عمومی گیر می‌دهد و زورمان تنها به این گروه می‌رسد. کوتاه‌ترین دیوار در نظام سلامت پزشک عمومی است و آنچه پزشک عمومی را آزار می‌دهد؛ این است که جایگاهش در نظام سلامت مشخص نیست.

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: این اتفاق تلخی است؛ پزشک عمومی به اقناع درونی نمی‌رسد و اعتماد به نفس حرفه‌ای در وی محقق نمی‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز