خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان نظام پزشکی:

امنیت شغلی جامعه پزشکی باید تامین شود

asdasd
کد خبر : ۲۹۳۶۹۸

رئیس سازمان نظام پزشکی پزشکان عمومی را بی‌پناه‌ترین گروه در کشور عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا زالی در همایش علمی فصلی انجمن پزشکان عمومی ایران با اشاره به معیشت پزشکان عمومی گفت: برخی پزشکان عمومی برای رفع مشکلات معیشتی خود به سوپاپ‌های اطمینانی متوسل شده‌اند. ایجاد مراکز ترک اعتیاد یکی از این موارد است.

وی افزود: اگر بخش خصوصی در این حوزه فعال نمی‌شد؛ همین درمان دست و پا شکسته را هم نداشتیم، چرا که بخش دولتی توان این موضوع را ندارد.

وی تاکید کرد: افرادی با قبول سختی کار این موضوع را پذیرفتند و الان کمتر از 6 هزار پزشک عمومی در این حوزه فعال هستند.

زالی با بیان اینکه مدل درمان اعتیاد باید در این واحدها تغییر کند، افزود: مدل‌سازی خوب است، اما اگر امروز متادون را از این واحدها بگیریم و بهترین و جدیدترین روش‌های درمانی را دنبال کنیم، معتادان انگیزه‌ای برای مراجعه و درمان نخواهند داشت و این واحدها تعطیل می‌شوند.

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: حرف ما ایجاد واحدهای ترک اعتیاد توسط پزشکان  عمومی نیست، بحث ما این است که رفع نواقص این واحدها و حضور مسئولان مربوطه و پزشکان عمومی صورت بگیرد.

وی تاکید کرد: در این فاصله هر مداخله‌ای که منجر به تعطیلی این واحدها شود، 6 هزار پزشک عمومی را از کار خارج کرده و دچار بحران اشتغال می‌کند.

زالی با اشاره به تعداد پزشکان عمومی در کشور گفت: هر سال حدود 2 هزار و 500 نفر پزشک عمومی وارد دوره دستیاری می‌شوند و طبق آمار حدود 700 نفر از پزشکان عمومی به هر دلیلی از این گردونه خارج می‌شوند، سوال این است که تعداد پزشکان عمومی مورد نیاز برای کشور چقدر است؟

وی گفت: با توجه به تعداد مراجعه به پزشکان عمومی و با توجه به اینکه 50 درصد افراد جامعه به این پزشکان مراجعه نکرده و روش‌های درمانی دیگر را انتخاب می‌کنند، نیازمند 25 هزار پزشک عمومی در کشور هستیم که با بهبود شرایط شاید این آمار  به 31 هزار نفر برسد.

وی تاکید کرد: برای این موضوع نیازمند برنامه‌ریزی‌ بلندمدت هستیم. شاید مسئولان وزارت بهداشت عنوان کنند، این پزشکان باید در سطوح مختلف تربیت شوند به هر حال باید به همه جوانب امر نگاه کرد.

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: آنچه مهم است؛ این است که باید به احیای طب عمومی و جایگاه مناسب پزشک عمومی بازگردیم و شرایط کار مناسبی را برای این گروه در نظر بگیریم.

رئیس سازمان نظام پزشکیبا تاکید بر اینکه پزشکان عمومی بی‌پناه‌ترین بخش در کشور هستند، افزود: ضمن اینکه پزشک عمومی اورژانس کار سخت‌تری را عهده‌دار است و سخت‌ترین  و بی‌پناه‌ترین گروه پزشکان عمومی به حساب می‌آیند. باید برای بهبود شرایط پزشکان و امنیت شغلی آنها تلاش کنیم.

زالی با اشاره به حوادث اخیر در جامعه پزشکی گفت: این حوادث یک پیام روشن دارد، آنچه که رخ داده این است که جامعه پزشکی با دلنگرانی و تشویش خاطر  به امنیت شغلی به عنوان یک مطالبه صنفی نگاه می‌‌کند، در حالی که امنیت شغلی در جامعه پزشکی لازمه ارائه خدمت است.

وی افزود: در جایی که کمبود امکانات حاکم است و حتی زیرساخت‌های مناسب وجودندارد پزشکان فعالیت می‌کنند، گرچه همه به اجبار اعزام می‌شوند اما پزشکان عمومی به این موضوع می‌بالند.

وی تاکید کرد: همه مسائل بحث پول و مالی نیست. مشکلات جامعه پزشکی باید درک شود، امنیت شغلی جامعه پزشکی به عنوان یک مطالبه درآمده و از مسئولان سلامت کشور خواهش می‌کنم به این موضوع توجه کنند تا پزشکان که نخبگان کشور هستند، امنیت تامین شده برای کار داشته باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز