خبرگزاری کار ایران

پیرصالحی:

عمده داروهای قاچاق در بازارهای غیررسمی توزیع می‌شود

مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه عمده داروهای قاچاق در بازارهای غیر رسمی توزیع می شود، گفت: داروهایی که از مسیر رسمی خریدار نمی شوند، قابل پیگیری نیستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی پیرصالحی در حاشیه سمینار مبارزه با قاچاق دارو و داروهای تقلبی در جمع خبرنگاران، گفت: تولید داروهای داخلی به صورت کامل تحت نظارت وزارت بهداشت انجام می شود و کل شرکت هایی که داخل کشور فعالیت می کنند مجوزهای لازم از سازمان غذا و دارو دریافت کرده اند و مسئول فنی شناخته شده دارند.

وی افزود: تک تک داروهایی که تولید می شوند برگه آزمایش داشته و به صورت رندوم در ابتدا و انتهای کار توسط آزمایشگاه وزارت بهداشت تست می شوند. از این رو داروهای داخلی با در نظر گرفتن استانداردهای لازم تولید می شوند.

مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو درباره حمایت از تولید داخل گفت: محدود کردن واردات، در نظر گرفتن سود مناسب برای داروهای جدیدی که از سوی شرکت های داخلی تولید می شوند و حمایت سازمان غذا و دارو برای صادرات داروها در جهت حمایت از تولید داخل صورت می گیرد.

پیرصالحی درباره تجویز داروهای قاچاق توسط پزشکان تاکید کرد: این واقعیتی است که در همه دنیا وجود دارد اما در بازار رسمی کشور آماری از این مسئله نداریم.

وی افزود: شرکت در سمینارها و دریافت اطلاعات از سوی شرکت های تولیدکننده دارو مجاز است چرا که لازم است پزشکان اطلاعاتشان را به روز کنند اما اتفاق بدی که ممکن است در این میان رخ دهد این است که شاید پزشک امتیازات  بیشتری بخواهد و به همین دلیل دارویی که مشابه آن در داخل تولید می شود را تجویز کند.

پیرصالحی گفت: اگر این روند طبیعی باشد مشکلی وجود ندارد اما ممکن است درصد کمی از پزشکان در این مسیر تخلف کنند.

وی با اشاره به اینکه 97درصد داروها تولید داخل هستند گفت: تجویز داروهای تولید داخل از سوی پزشکان رعایت می شود مگر اینکه دارو مشابه داخلی نداشته باشد یا دارویی که برای بیمار تجویز شده تاثیر مناسبی در درمان بیمار نداشته باشد.

این مقام مسئول در سازمان غذا و دارو در مورد ورود دارو به کشور برای بیماران خاص گفت: اینگونه داروها 33 درصد بازار کشور را به خود اختصاص داده است اما ما برای بیماران خاص نیازمند ورود این داروها هستیم چرا که برخی از داروها مشابه داخلی ندارد.

وی افزود: البته سیاست های وزارت بهداشت در جهت عدم ورود داروهایی است که تولید داخلی دارد. سال گذشته توانستیم واردات یک میلیارد و 300 میلیون دلاری دارو را به میزان یک میلیارد برسانیم و این روند همچنان ادامه دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره آمار ورود داروهای قاچاق به کشور گفت: حدس و گمان هایی در این باره زده می شود اما باید در این موضوع به دو نکته توجه کرد؛ اول اینکه داروی قاچاق در سیستم رسمی کشور توزیع می شود؟ این مورد خیلی کم و به ندرت اتفاق می افتد و اگر به موردی برخورد کنیم قطعاً با آن برخورد خواهیم کرد. نکته دیگر اینکه عمده داروهای قاچاق در بازارهای غیر رسمی توزیع می شود. داروهایی که از مسیر رسمی خریدار نمی شوند قابل پیگیری نیستند.

پیرصالحی تاکید کرد: بزرگترین کار در بحث داروهای قاچاق فرهنگسازی است مردم باید بدانند که اگر دارو از سیستم رسمی تهیه شود بعید است که مشکل داشته باشد و اگر مشکلی هم ایجاد شود با اطلاع رسانی دارو از بازار جمع آوری می شود.

وی افزود: اما وقتی داروی قاچاق از مراجع غیر رسمی تهیه می شود نمی توان انتظار داشت که بتوان آن را پیگیری کرد چرا که از زمان ورود و حتی تا زمان خرید کارهای غیر قانونی انجام گرفته و راهی برای شکایت و پیگیری وجود ندارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر توافق هسته ای در ورود مواد اولیه داروها گفت: توافق انجام شده قطعاً به مراودات بانکی و تسهیل خرید دارو و مواد اولیه کمک کننده است و ما امیدواریم در این مسیر تولید داخلی نیز رونق بگیرد اما این موضوع قطعاً سبب افزایش واردات دارو نمی شود چرا که برنامه کنترل ورود دارو وجود دارد و حمایت ها در راستای حمایت از تولید داخلی صورت می گیرد اما قطعاً خرید مواد اولیه برای شرکت ها تسهیل می شود.

پیرصالحی درباره کد رهگیری دارو و استفاده از آن برای جلوگیری از قاچاق دارو گفت: کدها بر روی داروهای وارداتی ثبت می شوند اما نکته مهم این است که مردم از این کدها استفاده کنند.

وی درباره برخورد با 30 داروخانه ای که داروی تقلبی داشتند گفت: این موضوع مربوط به گذشته می شود. طی بررسی ها مشخص شد که 30 داروخانه در کشور داروی قاچاق داشتند از این رو به سیستم قضایی معرفی شدند. البته این آمار در بین 11هزار داروخانه رسمی کشور آمار ناچیزی است با این وجود تلاش می کنیم که حتی این آمار کمتر شود.

پیرصالحی درباره قاچاق دارو و داروهای سمی گفت: آمار رسمی در این باره وجود ندارد اما طبق آمار جهانی 8.5 درصد داروهای قاچاق سمی و خطرناک هستند. همه مسئله قاچاق دارو نیست ممکن است داروی تقلبی بی اثر هم باشد اما این موضوع مهم است چرا که روند درمان بیمار را دچار مشکل می کند و جان بیمار را به خطر می اندازد از این رو هر نوع داروی قاچاقی مضر است.

مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو درباره کنترل ناصرخسرو گفت: واقعیت این است که اگر امروز با همکاری نیروی انتظامی این بازار را جمع آوری کنیم به مکان دیگری منتقل می شود. مهم تر از این موضوع بحث نظارت و کنترل های مناسب است.

وی افزود: از زمانی که سیستم رسمی با کمبود دارو مواجه باشد سیستم موازی ایجاد می شود. به همین دلیل در تلاش هستیم تا کمبودهای دارویی را به حداقل برسانیم.

پیرصالحی گفت: در ناصرخسرو عمده داروهایی که مورد خرید و فروش قرار می گیرد داروهای مخدر، سقط جنین و بدنسازی است که فروش آنها در شبکه رسمی ممنوع اعلام شده است.

وی ادامه داد: تلاش برای رفع این معضل همکاری قوه قضائیه، نیروی انتظامی و وزارت بهداشت را می طلبد اما فکر نمی کنم عملاً امکان اینکه قاچاق را در هر زمینه ای به صفر برسانیم وجود داشته باشد.

وی درباره حضور دلالان دارو در مقابل داروخانه های رسمی گفت: این مورد در چند داروخانه بزرگ تهران رخ داد اما با همکاری نیروی انتظامی جلوی آن گرفته شد. بیشتر این موارد به دلیل کمبود دارو صورت می گرفت ولی امروز به دلیل اینکه کمبود دارو کاهش پیدا کرده حضور چنین افرادی نیز کم شده است.

پیرصالحی درباره کمبود داروها گفت: به طور میانگین بررسی های ما در ماه های اخیر نشان می دهد که با کمبود 30 قلم دارو به دلیل تاخیر در ورود و کمبود آن در بازار رسمی مواجه بودیم.

وی درباره کمبود داروهای ترک اعتیاد گفت: در این دارو با کمبود مواجه نیستیم اما این داروها در داروخانه ها توزیع نمی شود. داروهای ترک اعتیاد در مراکز ترک اعتیاد به دست متقاضی می رسد. اگر مرکزی با کمبود دارو مواجه بوده به این دلیل است که سهمیه کمی درخواست کرده است.

پیرصالحی درباره کمبود داروی هپاتیت C گفت: این دارو نمونه خارجی اش بسیار گران است از این رو در تلاش هستیم تا نمونه داخلی آن را تولید و وارد فهرست داروی رسمی کشور کنیم که امیدواریم تا چند ماه آینده وارد بازار رسمی کشور شود چرا که قطعاً با قیمت بالای این داروها امکان ورود آن به کشور وجود ندارد.

کد خبر : ۲۹۳۹۰۵