خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان بهزیستی کشور عنوان کرد:

تاسیس مرکز ارتقایافته ترک اعتیاد زنان/ نباید ساختار اقتصادی خانواده را متکی به مردان دانست

asdasd
کد خبر : ۲۹۴۸۰۹

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: مرکز ارتقا یافته ترک اعتیاد برای زنان را طراحی کردیم که دارای مرکزی برای نگهداری از کودکان دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، انوشیروان محسنی بندپی در اولین نشست علمی تخصصی مشاوران  امور زنان و خانواده سازمان بهزیستی کشور با تبریک روز خبرنگار گفت: در حال حاضر بخش بزرگی از جامعه خبرنگاران کشور را زنان تشکیل می‌دهند و با اطلاع‌رسانی دقیق و انعکاس دقیق اخبار در جامعه نقش آفرینی می‌کنند.

بندپی با بیان اینکه محور توسعه در هر کشوری انسان است، ادامه داد: استعدادها، نبوغ،‌ اندیشه و باور افراد جامعه شرایطی را فراهم می‌کند که ما کشوری را توسعه‌یافته، در حال توسعه و عقب‌نگه‌داشته شده تصور کنیم.

وی تاکید کرد: کشوری که از تمامی ظرفیت‌های خود بهره‌ بگیرد، در ریل توسعه قرار گرفته و در این روند می‌توانیم، شاهد بالندگی کشور باشیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه در هیچ کجای مباحث دینی ما اشاره نشده که زنان کمتر از مردان فکر و فعالیت می‌کنند، بیان کرد: مبانی انقلاب ما توصیه‌های امام راحل و مقام معظم رهبری بر آن است که نقش یک زن به عنوان یک انسان مطرح شود و باید زمینه بروز استعدادهای زنان در عرصه‌های مختلف را فراهم کنیم.

وی به وجود دو شاخص در حوزه زنان اشاره کرد و گفت: یکی شاخص توسعه انسانی زنان کشور است که آمار آن مطلوب نیست و دیگری مساله شکاف جنسیتی است که در این موضوع دو شاخص به زنان  باز می‌گردد.

بندپی ادامه داد: دستیابی به آموزش و سلامت شاخص‌هایی هستند که نقش زنان در آن چشم‌گیر است، چنانکه در خصوص دستیابی به سلامت زنان کشور ما با پیگیری و حساسیت نسبت به سلامت خود توانسته‌اند، به سطح استانداردهای جهانی در رتبه بالاتری قرار گیرند که در حال حاضر این شاخص 96 درصد است. چنانچه افزایش امید به زندگی که در میان زنان دو سال بیش از مردان است، به همین علت است.

وی عنوان کرد: در حوزه دستیابی به آموزش نیز زمانی که زنان پس از انقلاب اسلامی شرایط دستیابی به آموزش را مهیا دیدند، پیگیر این موضوع شده و به دلیل تلاش‌شان  در حال حاضر نسبت به استانداردهای جهانی در مقام بالاتری قرار دارند که این شاخص نیز حدود 94 درصد است. چنانچه که امروزه 59 درصد از پذیرفته شدگان کنکور را زنان تشکیل می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: این دو شاخص نشانگر رشد عزم و اراده و انگیزه زنان است، چنانکه امروز شاهد تغییر نگرش و در نتیجه تغییر رفتار در زنان هستیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه دو شاخص مربوط به تصمیم‌گیران کشور است  ادامه داد: فرصت مشارکت در مباحث اقتصادی  و موضوع توانمندی سیاسی زنان مباحث مهمی هستند که به رویکرد مسئولان بستگی دارد.

وی تصریح کرد: در مشارکت اقتصادی بسیاری از مسائل  به زنان بستگی ندارد، چنانکه امروزه دو سوم کار در زندگی خانوادگی بر عهده زنان است، اما زنان تنها در یک دهم درآمدها و یک صدم مالکیت‌ها مشارکت دارند.

بندپی با تاکید بر آنکه هر فرد در زمان اشتغال فورا بیمه درمانی و بیمه تامین اجتماعی می‌شود، افزود: اما بسیاری از زنان و دختران ما در اماکنی کار می‌کنند که ابزارهای قانونی لازم برای حمایت از آنها را نداریم، لذا ضروری است؛ معاونت امور زنان ریاست جمهوری گروهی را ایجاد و مشخص کند که چه ساز و کاری را می‌توانیم در خصوص بیمه اجتماعی زنان شاغل داشته باشیم.

وی اظهار کرد: مهمترین مشکل ما آن است که ساختار اقتصادی خانواده را تنها متکی به آقایان می‌دانیم، در حالی که پول و فعالیت اقتصادی برای زنان اعتماد فراهم می‌کند.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به موضوع توانمندسازی سیاسی زنان گفت: متاسفانه در دولت‌های نهم ودهم شرایطی را فراهم کردیم که از ساعت حضور پرسنل در محل کار درست استفاده نشد و کار را شبانه کردیم و به این صورت زنان را از عرصه مدیریت عقب راندیم، چرا که زنان می‌خواهند در کنار نقش‌آفرینی در خانواده به کارهای تخصصی بپردازند اما چون نمی‌توانند شب در محیط کار بمانند مدیر نمی‌شوند.

بندپی خاطرنشان کرد: باید شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم که کارها در ساعت خود انجام شود.

وی با تاکید بر آنکه مسئولیت‌پذیری زنان از مردان بیشتر است، به راه‌اندازی خط ملی اعتیاد در سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت: 80 درصد مراجعان این خط که برای مشاوره ترک اعتیاد راه‌اندازی شده است، زنان هستند که قصد دارند همسر، فرزند و همسایه خود را ترک دهند که این موضوع نشانگر احساس مسئولیت و نقش محوری و تاثیرگذار زنان در مسائل اجتماعی است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه در حوزه زنان با موانع ساختاری و توسعه‌ای مواجه هستیم  ادامه داد: همچنین در این حوزه با موانع غیرساختاری که به مسائل فیزیولوژیکی بازمی‌گردد، مواجهیم چنانکه امروز کمتر از 10 درصد معتادان جامعه را زنان تشکیل می‌دهند  و ضروری است؛ میزان مراجعه آنها به مراکز ترک اعتیاد نیز حدود 10 درصد باشد، اما به دلیل موانع فرهنگی و باورهای غلط این میزان حدود 4 تا 5 درصد است.

وی خاطرنشان کرد: برای رفع این موانع دو کار را نهادینه کردیم یکی مداخلات موثر نیروهای زن را افزایش دادیم یعنی به جای اینکه زنان به مراکز ترک اعتیاد مراجعه کنند ما به سراغ آنها می‌رویم و برای این کار نیز 10 تا 12 درصد کارشناسان زن سازمان را برای این موضوع به کار گرفته‌ایم.

بندپی ادامه داد: همچنین مرکز ارتقا یافته ترک اعتیاد برای زنان را طراحی کردیم که دارای مرکزی برای نگهداری از کودکان دارد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: این مرکز را با توجه به تجربه خود در زمینه مهدهای کودک در شرق تهران راه‌اندازی کردیم. همچنین به راه‌اندازی خانه‌های امن برای زنان و دختران خشونت‌دیده با استفاده از نگاهی علمی اقدام کردیم.

وی با یادآوری نگاه ویژه نسبت به نهادسازی مشارکت واقعی زنان در دولت اصلاحات  گفت: متاسفانه در دولت‌های دیگر  این نگاه تغییر کرد و شکل فیزیکی به خود گرفت اما در دولت تدبیر و امید دوباره این نگاه شکل گرفت و این نهاد ساماندهی شده و در حال شکل‌گیری است.

رئیس سازمان بهزیستی با تاکید بر اینکه تا کاری را به قانون تبدیل نکنیم پایدار،‌عمیق و فراگیر نخواهد بود و با آن سلیقه‌ای برخورد خواهد شد خاطرنشان کرد: در قانون برنامه ششم معاونت امور زنان ریاست جمهوری در خصوص نهادسازی توسعه مشارکت‌های سیاسی و اجتماعی زنان در جامعه هدف‌گذاری کرده است.

 

 

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز