خبرگزاری کار ایران

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

آمار مرگ و میر معتادان 5 درصد افزایش یافته است

asdasd
کد خبر : ۲۹۵۱۲۲

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد: آمار مرگ و میر معتادان در چهار ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 5 درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا جزینی در نشست خبری خود که صبح امروز برگزار شد با تبریک روز خبرنگار گفت: اثربخشی حوزه خبر را نباید نادیده گرفت و خبررسانی درست، روشن و جامع از طرف خبرنگاران به جامعه میزان این اثربخشی را افزایش می‌دهد.

وی اظهار کرد: خبرنگاری کاری سخت است و تا جایی که می‌دانم؛ 244 شهید در این حوزه داشته‌ایم و سختی این کار خود را در جبهه جنگ و اکثر سوانحی که تاکنون وجود داشته، نشان داده است و در مجموع فعالیت‌های خبرنگاری کاری خطیر بوده و ما آماده‌ایم تا بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری نقد مصلحانه و خیرخواهانه خبرنگاران را بشنویم تا منشاء خیری در فرآیند مبارزه با مواد مخدر باشد.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: در حوزه برنامه‌ریزی در برنامه پنجم توسعه 346 فعالیت داشتیم که در حال ارزیابی آنها هستیم و متناسب با نتایج آن در حال تنظیم برنامه ششم هستیم.

وی با اشاره به بند 57 برنامه‌های ابلاغی مقام معظم رهبری گفت: در این برنامه بر مبارزه همه‌جانبه با مواد مخدر و روانگردان با هدف کاهش 25 درصدی تا پایان برنامه ششم تاکید شده است.

جزینی با بیان اینکه ایران بزرگترین مراکز درمانی را در سطح منطقه دارد، اظهار کرد: پلیس ایران بنا بر اذعان سازمان ملل سیستم مقابله‌ای سرآمدی دارد و بنا به گفته این سازمان بیشترین کشفیات در حوزه مواد مخدر و روانگردان متعلق به ایران است و به عبارت دیگر ایران پرچمدار مبارزه با مواد مخدر در سطح جهان است.

جزینی اضافه کرد: در حوزه پیشگیری از اعتیاد خط ملی اعتیاد را راه‌اندازی کردیم که در سال 93، 400 هزار نفر و در چهارماهه نخست سال جاری 117 هزار و 400 نفر با این خط تماس برقرار کردند که بیانگر رشد 120 درصدی تماس با این مرکز است و آمار‌ها نشان می‌دهد؛ 82 درصد از تماس‌گیرندگان زن و 18 درصد مرد بوده‌اند.

وی ادامه داد: 78 درصد از تماس‌گیرندگان مصرف‌کننده نبوده، بلکه تقاضای ارائه راهکارهای پیشگیری داشتند، 39 درصد نیز سوال درباره ماده روانگردان شیشه داشته‌اند، همچنین از میان تماس‌گیرندگان زن 29.5 درصد همسران و 28 درصد مادران بوده‌اند.

وی با اشاره به حضور ستاد مبارزه با مواد مخدر در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی گفت: سال گذشته با دانشگاه‌های تربیت مدرس و علامه طباطبایی تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم که امسال نیز این کار را ادامه داده‌ایم. همچنین با حضور در دانشگاه فرهنگیان که به دلیل وجود معلمان در این دانشگاه این اقدام اثربخش بود، سعی کردیم در ابعاد آموزشی، پژوهشی و فرهنگی اقدام کنیم.

وی ادامه داد: طی روزهای آینده با دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه پیام نور نیز تفاهم‌نامه‌ای را در خصوص پیشگیری از اعتیاد امضا خواهیم کرد، چرا که داشتن کادر متخصص در امر پیشگیری از اعتیاد برای ما مهم است.

جزینی به ایجاد 3 هزار نمایشگاه سیار برای پیشگیری از اعتیاد ویژه دانش‌آموزان در سطح کشور اشاره کرد و گفت: در حوزه دانش‌آموزی به تهیه شیوه‌نامه آموزشی و درمان هم‌زمان برای دانش‌آموزان مصرف‌کننده پرداختیم و کارگاه آموزشی در این حوزه نیز برگزار کردیم.

جزینی اظهار کرد: سعی کردیم؛ معلمان و افراد دخیل در این موضوع را تحت عنوان تربیت کادر متخصص آموزش دهیم که تاکنون 270 نفر تحت آموزش قرار گرفته‌اند.

وی اضافه کرد: در مجموع 400 هزار در محیط‌های دانشجویی و دانش‌آموزی و 50 هزار نفر نیز در محیط‌های کاری تحت آموزش قرار گرفته‌اند، به ویژه آنکه در محیط‌های کاری به ویژه در حوزه صنعت 21 درصد مصرف‌کننده مواد هستند. همچنین در سطح محلات نیز یک میلیون نفر را در امر پیشگیری اولیه تحت آموزش قراردادیم.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در سال گذشته متون درسی ویژه‌ای را در خصوص مبارزه با مصرف مواد مخدر در کتب دانش آموزان متوسطه اول درج کردیم، افزود: امسال نیز این متون به کتب درسی دانش‌آموزان متوسطه دوم اضافه خواهد شد.

وی تاکید کرد: موضوع آموزش پیشگیرانه در کلیه سطوح دبیرستان و راهنمایی ضروری است.

جزینی خاطرنشان کرد: برنامه مشترک خانواده و مدرسه را در سال 93 اجرا کردیم که اثر خوبی داشت و قرار است؛ امسال در سراسر کشور اجرایی شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه هنوز تمرکز در اجرای دقیق پیشگیری و اعتیاد در محیط آموزشی وجود ندارد و این نقد ما بر این موضوع است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: در آموزش و پرورش ایجاد کارشناس مستقل در خصوص آسیب‌های اجتماعی و خصوصاً در عرصه اعتیاد به مواد مخدر ضروری است. در حوزه دانشجویی نیز کنترل و نظارت در خانه‌های مجردی الزام آوراست، چرا که مصرف مواد مخدر و روانگردان در چنین اماکنی وجود دارد.

وی ادامه داد: برخی خانه‌ها تحت نظارت دانشگاه‌ها هستند و همچنین خوابگاه‌های دانشجویی نیز مورد توجه قرار دارند و اگر به اماکنی که تحت نظارت سازمان‌های دولتی و وزارتخانه‌های بهداشت و علوم هستند، توجه کنیم؛ قدم موثری در امر مقابله با مواد مخدر است. سایر خانه‌های مجردی نیز باید از طریق اطلاع‌رسانی مردم مورد توجه قرار گیرند. چنانچه در سال 93، 440 هزار نفر گزارش مردمی و در چهارماه نخست امسال 110 هزار ارتباط در خصوص مقابله با مواد مخدر داشتیم.

جزینی گفت: یکی از چالش‌های ما عدم واگذاری اعتبارات پیشگیرانه در حد 80 درصد است که در سند جامع پیشگیری مشخص شده است.

وی خاطرنشان کرد: در چهارماهه اخیر تمامی سازمان‌ها مکلف به برگزاری شش ساعت آموزش پیشگیری از اعتیاد برای کارکنان خود شده‌اند که تاکنون یازده هزار و دویست نفر تحت این آموزش قرار گرفته‌اند. همچنین در وزارت تعاون نیز آموزش مجازی برگزار کرده‌ایم که 200 نفر تحت پوشش این آموزش قرار دارند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه امسال 82 مرکز غیرمجاز درمانی شناسایی و 20 مرکزی پلمپ شده‌اند، افزود: آمارها نشان می‌دهد که در 10 استان هیچ مرکز غیرمجازی نداریم.

وی توصیه کرد: شهروندان مراکز مجاز را از طریق سایت ستاد مبارزه با مواد مخدر یا خط تلفنی 09628 شناسایی کنند و یا از طریق بهزیستی استان‌ها یا دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها نسبت به این موضوع اقدام کنند.

جزینی عنوان کرد:‌ در سال جاری 6 میلیارد و 100 میلیون تومان تسهیلات برای اشتغال بهبودیافتگان در نظر گرفته شده و تا سقف 10 میلیون تومان وام اشتغالزایی به افرادی که در حوزه اشتغال و به ویژه کارآفرینی به اشتغال بهبودیافتگان کمک می‌کند، اختصاص داده خواهد شد که در حال حاضر 2 هزار و 378 نفر از بهبودیافتگان که 882 نفر از آنها زن هستند مشغول به کار شده‌اند.

وی ادامه داد: 2 هزار و 700 سمن اکنون مشغول به فعالیتند که 18 هزار و 100 نفر از بهبودیافتگان در این سمن‌ها مشغول به کارند.

جزینی خاطرنشان کرد: همچنان در انتظار تخصیص 5 درصد از اعتبارات اشتغال کشور در خصوص بکارگیری بهبودیافتگان از اعتیاد هستیم.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اضافه کرد: در حوزه درمان نیز اکنون 6 هزار مرکز سرپایی داریم که 4 هزار و 843 نفر تحت پوشش این مراکز قرار دارند که 4 درصد از این مراکز توسط مراکز دولتی و 96 درصد از آنها توسط مراکز خصوصی اداره می‌شوند.

جزینی با اشاره به اینکه در حال حاضر 552 هزار نفر مرد و 38 هزار و 200 نفر زن تحت پوشش درمان نگهدارنده با متادون هستند، افزود: همچنین 498 هزار نفر تحت پوشش 221 مرکز کاهش آسیب قرار دارند.

وی همچنین درباره زنان معتاد کارتن خواب گفت: در حوزه درمان برپایی مراکز درمانی را در مراکز استانها مورد توجه قرار داده‌ایم و در تهران نیز دو مرکز داریم که با راه‌اندازی آنها می‌توانیم در آینده زنان معتاد متجاهر را در این مراکز نگهداری کنیم و در ادامه اشتغال‌زایی این زنان را مورد توجه قرار دهیم چنانکه 100 نفر در مراکز درمان اعتیاد ماده 16 در مشهد تحت پوشش قرار دارند که یک مرکز اشتغال زایی را در کنار آن افتتاح کردیم.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه مسئله مواد مخدر واعتیاد به عنوان چهارمین بحران در سطح جهان مطرح است، گفت: سال گذشته 243 میلیون نفر و امروز 246 میلیون نفر در سطح جهان مبتلا به اعتیاد هستند که 27 میلیون نفر از آنان معتادان مسئله دار و 13 میلیون نفر معتادان تزریقی هستند که یک میلیون و 650 هزار نفر از تزریق کنندگان مبتلا به اچ آی وی مثبت هستند.

وی ادامه داد: در دنیا سالانه 200 هزار نفر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می دهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز