خبرگزاری کار ایران

وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد:

افزایش حق شغل معلمانی که از متوسطه به ابتدایی می‌آیند

asdasd
کد خبر : ۲۹۵۱۵۶

وزیر آموزش و پرورش از افزایش حق شغل معلمانی خبر داد که از متوسطه به ابتدایی می‌آیند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در روز پایانی سی و دومین اجلاس روسای آموزش و پرورش سراسر کشور به سوالات روسا و مدیران آموزش و پرورش مناطق کشور پاسخ داد.

فانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ادغام مجتمع‌های روستایی مطالبه همگان است یا یک سیاست استانی محسوب می‌شود، گفت: بسیاری از مجتمع‌های فعلی شرایط تشکیل مجتمع را ندارند و در مقابل مجتمع‌هایی که شرایط مناسب‌تری دارند، اگر با مصوبات شورای عالی سازگاری داشته باشند، باقی خواهند ماند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برای مجتمع‌های حذف شده معلم راهنما جایگزین خواهد شد، افزود: با این اقدام بیش از 16 هزار نیروی انسانی در آموزش و پرورش صرفه‌جویی می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا به کارگیری  نیروی مقطع متوسطه در ابتدایی صحیح است و کیفیت‌بخشی لازم تعیین می‌شود، گفت: 4 سال گذشته کلاس ششم به دوره ابتدایی اضافه شد و ما باید از آن زمان پیش‌بینی‌های لازم را صورت می‌دادیم تا شاهد به هم ریختگی در ساختار آموزشی نبودیم.

وی افزود: در همان سال‌ها 48 هزار نیروی انسانی در مقطع ششم ابتدایی کمبود داشتیم و در مقابل نیز به کلاس‌های درس نیاز داشتیم، اما با تیغه‌ای که بین نمازخانه‌ها و انباری‌ها کشیدند آنها را به کلاس درس تبدیل کردند.

وی اضافه کرد: با کامل شدن استقرار نظام آموزشی 3-3-6 از این پس دوره متوسطه دوم سه کلاسه خواهد شد  و بر این اساس یک چهارم نیروی متوسطه دوم مازاد خواهیم داشت که یا باید آنها بازنشسته شوند یا از این نیروها در دوره متوسطه دوم استفاده کرد.

فانی همچنین از افزایش حق شغل معلمان خبر داد که از دوره متوسطه دوم به ابتدایی خواهند آمد و به جای 5 روز 4 روز آموزش خواهند داشت.

وزیر  آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که پاداش پایان خدمت بازنشستگان چه زمانی پرداخت می‌شود، گفت: در حال حاضر کمیته‌ای پس از موضوع استیضاح در مجلس تشکیل شده تا مطالبات فرهنگیان پیگیری شود که یکی از موضوعات همین بحث پاداش پایان خدمت بازنشستگان است.

فانی با بیان اینکه پاداش پایان خدمت بازنشستگان تا پایان شهریور 93 به صورت کامل پرداخت شده، گفت: 25 درصد از بازنشستگان بین شهریور تا اسفند 93 پاداش خود را دریافت کردند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برای پرداخت مابقی پاداش بازنشستگان نیاز به یک هزار و 50 میلیارد تومان اعتبار داریم.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال یکی از روسا مبنی بر اینکه تاریخ زمان برگزاری کنکور سال آینده در ماه مبارک رمضان است آیا این امکان وجود دارد که کنکور قبل از این ماه مبارک برگزار شود، گفت: این موضوع در حوزه سازمان سنجش و وزارت علوم است، اما معاون متوسطه آموزش و پرورش پیگیری‌های لازم را در خصوص برگزاری کنکور قبل از ماه رمضان انجام خواهد تا اگر به جمع بندی رسیدیم این خواسته محقق خواهد شد.

فانی در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اینکه در ابلاغیه مقام معظم رهبری شهرک‌سازان و انبوه‌سازان موظف شده‌اند؛ یک باب مدرسه ایجاد کنند، چرا در این خصوص کارگروه مشخصی تشکیل نمی‌شود، اظهار داشت: ما پیگیر این موضوع هستیم که کسانی که انبوه‌سازی می‌کنند، مدارسی را هم بسازند. در ارتباط با این موضوع حتی بنده دو بار در کمیسیون زیربنایی دولت براین موضوع تاکید کردم. در مقابل نیز وزارت راه و شهرسازی اعلام می‌کند که در صورت ساخت مدرسه قیمت مسکن افزایش می‌یابد.

وی در ادامه با تاکید بر آموزش و پرورش دختران گفت: یکی از شاخص های ارزشیابی آموزش و پرورش در دنیا بحث آموزش دختران است و امیدوارم مشاوران بانوان استانها توجه ویژه‌ای در افزایش تحت پوشش قرار دادن دختران در مقاطع ابتدایی، متوسطه و همچنین بحث توسعه آموزش فنی و حرفه‌ای و ایجاد توازن و شاخه‌ها و رشته‌های دختران داشته باشند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه فرزندان فرهنگیان در آزمون استخدامی از اولویت برخوردار هستند، گفت: این آزمون در تاریخ 27 شهریور ماه برگزار خواهد شد.

فانی در پاسخ به سوال یکی دیگر از روسا مبنی بر اینکه در حال حاضر برخی مناطق باید به عنوان منطقه مرزی محسوب شوند، اما این طور نیست گفت: ما در این موضوع تابع وزارت کشور هستیم و آنها هر منطقه ای را که به عنوان منطقه مرزی اعلام کنند ما نیز حق نوار مرزی را به آن منطقه پرداخت خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در نیمه دوم سال گذشته حق نوار مرزی سیستان و بلوچستان به مبلغ 40 میلیارد تومان پرداخت شد و اول تیرماه 94 نیز حق نوار مرزی به مناطقی که وزارت کشور آنها را منطقه مرزی معرفی کرده، پرداخت کردیم.

وزیر آموزش و پرورش خطاب به روسای آموزش و پرورش کشور گفت: اگر در منطقه‌ای قرار دارید که باید منطقه مرزی محسوب شود به معاونت پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش اعلام کنید تا ما از طریق وزارت کشور پیگیری‌های لازم را انجام دهیم.

فانی با اشاره به اینکه در حال حاضر 406 هزار دانش آموز در مدارس شبانه روزی مشغول به تحصیل هستند، گفت: روزانه برای هر دانش‌آموز بین هزار و 200 تا هزار و 500 تومان هزینه می‌شود و ما باید این عدد را افزایش دهیم. ممکن است؛ مجبور شویم بخشی از هزینه مربوط به تغدیه را از اولیا بگیریم، چرا که بر اساس اصل 30 قانون اساسی ما موظف به آموزش رایگان هستیم و تامین هزینه‌های مربوط به اسکان و تغذیه از عهده ما خارج است.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در حال حاضر کمیته‌ای بین دستگاهی را در آموزش و پرورش تعریف کرده‌ایم و در این کمیته وزارت تعاون، بنیاد برکت، معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم و بنیاد مستضعفان حضور دارند و ما تلاش می‌کنیم منابع مختلفی را برای دانش آموزان مناطق محروم از طریق این دستگاهها کسب کنیم که تاکنون توفیقاتی را هم داشته ایم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا بازنشستگی پیش از موعد را با سنوات ارفاقی اجرایی نمی‌کنید، اظهار داشت: قبل از دولت احمدی‌نژاد نیروی انسانی در آموزش و پرورش خوب توزیع نشده بود و به هر حال استخدام‌های غیربومی در مناطق محروم و در پی آن عدم توازن در نیروی انسانی مشکلاتی را به وجود آورده بود.

وی ادامه داد: پیشنهاد من این بود که بازنشستگی پیش از موعد در مناطق دارای تورم نیروی انسانی داشته باشیم. این لایحه را دنبال و تصویب کردیم، اما آنچه که اجرا شد با مصوبه آن فاصله داشت. در مصوبه اشاره شده بود که تا 5 سال سنوات ارفاقی داشته باشیم.

فانی افزود: در زمان دکتر علی احمدی نیروی انسانی با پنج سال سنوات بازنشسته شدند و همکاران را از خدمات محروم کردند.

وی ادامه داد:  سال گذشته مجلس با بازنشستگی همراه با سنوات ارفاقی موافقت نکرد و امسال هم به همین صورت است و بازنشستگی پیش از موعد ما بدون سنوات ارفاقی خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: ما سال گذشته از سازمان مدیریت اجازه گرفتیم که در سقف بازنشستگی‌های خودمان آن عده‌ای که به وجودشان نیاز داریم را نگه داریم که امسال نیز این روند ادامه خواهد داشت.

فانی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه چرا از تعدد مدارس خاص (شاهد، نمونه دولتی، تیزهوشان، شبانه‌روزی) کاسته نمی‌شود و در این شرایط عدالت آموزشی زیر سوال می‌رود و رانت دولتی ایجاد می‌شود، گفت: با کلیت این موضوع موافقم، اما این نکته مهم است که مدارس شبانه‌روزی و نمونه دولتی با یکدیگر قابل قیاس نیست. مدارس نمونه دولتی در سال 65 برای دانش‌آموزان مستعد محروم راه‌اندازی شد، اما در دولت قبل کلمه محروم را حذف کردند و آن را به تمام نقاط کشور تسری دادند و یکسری انحراف از هدف ایجاد شد.

فانی سیاست آموزش و پرورش را کاهش تنوع مدارس با هدف افزایش انگیزه در مدارس دولتی عنوان کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز