خبرگزاری کار ایران

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت مطرح کرد:

جدا بودن خط مشی حج از روابط سیاسی و حوادث منطقه

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی، تلاش متحد و منسجم را زمینه‌ساز برگزاری حجی باشکوه دانست و از کارگزاران حج خواست با همکاری و هوشیاری بیشتر در به سر انجام رساندن حجی آرام و مطلوب تلاش کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی عسکر در همایش سراسری مدیران حج تمتع 1394 که در مجتمع یاوران مهدی قم برگزار شد، شرایط حج امسال را نسبت به گذشته ویژه و خطیر ارزیابی و بر همکاری و هوشیاری بیشتر در به سرانجام رساندن حجی آرام و مطلوب تأکید کرد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به شرایط دشوار و پیچیده خاورمیانه و جهان اسلام، گفت: یک تفکر اشتباه و پیش‌بینی غلط با تحریک اجانب ملت‌های اسلامی را به خود مشغول کرده و جنگ‌های منطقه‌ای به راه انداخته‌اند به تصور این‌که می‌توانند در مدت یک هفته یا 10 روز کشوری را در اختیار بگیرند و سلطه‌گری کنند.

سرپرست حجاج ایرانی خاطرنشان کرد: کسانی که گروه‌های تندرو و افراطی را به وجود آورده‌اند امروز خودشان به آسیب این گروه‌ها گرفتار شده‌اند، و معلوم هم نیست بتوانند به این زودی این فتنه را خاموش کرده و از بین ببرند.

وی با بیان این‌که دشمن با تبلیغات غلط و مغرضانه ذهن مردم دنیا را از واقعیت‌ها و حقایق منحرف کرده است، اظهار داشت: عناصر جاهل و فریب خورده را تحریک کرده‌ و آن‌ها را به جان ملت‌ها انداخته‌اند و از این طریق مسلمانان را به خود مشغول کرده‌اند.

حجت‌الاسلام و المسلمین قاضی عسکر با اشاره به تحرکات سیاسی روزهای اخیر، خاطرنشان کرد: این تحرکات نوید این موضوع را می‌دهد که گفت‌و‌گوهای منطقه‌ای آغاز شود.

وی با بیان این‌که فریضه حج را از روابط سیاسی دو کشور و حوادث منطقه جدا می‌دانیم و نباید این مسائل سبب شود که نسبت به حاجیان سخت‌گیری و برای آنها مشکل ایجاد شود، بر حفظ ارتباطات برای رسیدن به این هدف تأکید و ابراز امیدواری کرد که در روزهای آینده تحولات جدیدی در جهت نزدیک شدن کشورهای منطقه به یکدیگر صورت پذیرد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه نتیجه تلاش کارگزاران حج در طول سال را در این ایام دانست و گفت: آنچه امسال در حوزه فرهنگی قابل اجرا بود اعم از نحوه اداره جلسات، محتوای جلسات، شیوه توجیه زائران و وسائل کمک‌آموزشی و اطلاع‌رسانی‌های به موقع، آماده و برای روحانیان ارسال شده است.

نقش ویژه آموزش و اطلاع‌رسانی در حج امسال

وی با بیان این که محصولات مورد نیاز فرهنگی در سایت اطلاع‌رسانی بعثه مقام معظم رهبری نیز قرار داده شده است، از مدیران خواست تمام تلاش خود را در جهت بالا بردن سطح دانش و بینش زائران به کار گیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با تأکید بر این‌که هرگز نباید زائر بدون توجیه و آموزش به حج اعزام شود، خاطرنشان کرد: شورای فرهنگی باید فعالیت‌های خود را با جدیت پیگیری کند تا زائر ما نسبت به سال گذشته بیشتر توجیه شود.

ارتباط مجازات دو خاطی فرودگاه جده و عمره سال آینده

سرپرست حجاج ایرانی در این زمینه به حادثه فرودگاه جده و بحرانی که به دنبال آن ایجاد و عمره تعطیل شد اشاره و ابراز امیدواری کرد که تا فرارسیدن موسم حج دو مامور خاطی فرودگاه جده به اشد مجازات برسند تا بتوان برای عمره سال آینده برنامه‌ریزی کرد.

وی تبلیغ، شیوه ارشاد، نحوه بیان مسائل و احترام گذاشتن به شخصیت زائران را هنر دانست و با تأکید بر سرمایه‌گذاری در این زمینه، تصریح کرد: مدیران کاروان‌های حج برای جلب رضایت بیشتر زائر در زمینه‌های فرهنگی سرمایه‌گذاری کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به آموزش‌های مجازی و نرم‌افزارهای مختلفی که تهیه شده است، گفت: کتاب اخلاق و آداب سفر، عرفان حج، اسرار حج و کتاب و سی‌دی مکه‌شناسی و مدینه‌شناسی تهیه شده است که آن را در اختیار زائران قرار دهید.

وی با بیان این‌که نیازمند کار تشکیلاتی به جای کار انفرادی هستیم، اظهار داشت: حج برای خدا است و حجی که برای خدا باشد اثر دارد؛ وقتی کار برای خدا انجام شد دیگر منیت‌ها باید کنار رود و اگر کدورتی هم حاصل شود، باید رفع و همکاری‌ها بیشتر شود و حرف جمع را هم بپذیریم.

سرپرست حجاج ایرانی شعار حج، بصیرت، معنویت و همدلی اسلامی را شعار حج امسال عنوان کرد و گفت: حج سراسر معنویت و هدف از آن ایجاد تحول روحی و اخلاقی در مردم است و طبیعی است اگر این فریضه الهی با بصیرت و با هدف وحدت امت اسلامی انجا گردد ثمرات ارزشمند فردی و اجتماعی را در پی خواهد داشت و بصیرت نیز هوشیاری بیشتر نسبت به گذشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر حضور مستمر مدیران را در کاروان‌ها به ویژه برای هدایت زائران و نیز در مراسم مختلف ضروری دانست و تصریح کرد: حج امسال با تلاش منسجم و کوشش‌های همه دست اندرکاران ان‌ شاالله بسیار باشکوه‌تر و بهتر از سال‌های گذشته برگزار خواهد شد.

کد خبر : ۲۹۵۴۷۴