خبرگزاری کار ایران

سلطانی‌فر مطرح کرد:

رونق بخش گردشگری در دوره پساتحریم

asdasd
کد خبر : ۲۹۵۵۰۱

معاون رئیس‌جمهور گفت: از آنجا که گمان می‌کنیم در شرایط پس از تحریم بخش گردشگری رونق پیدا خواهد کرد، تصمیم گرفتیم که ادبیات شفاف و مشخصی را برای ارتباط با سرمایه گذاران خارجی و داخلی تدوین کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود سلطانی‌فر امروز (چهارشنبه) در نشست خبری خود گفت: پس از توافق با کشورهای غربی و در آستانه فروریختن پایه‌های تحریم شرایطی بوجود آمده است که بتوانیم با اتخاذ رویکرد مناسب از منابع کشور بهره‌گیری مناسب را داشته باشیم و در سهم سازمان میراث فرهنگی را در رسیدن به توسعه بیشتر کنیم.

معاون رئیس‌جمهور تصریح کرد: از آنجا که گمان می‌کنیم در شرایط پس از تحریم بخش گردشگری رونق پیدا خواهد کرد، درصدد شدیم که ادبیات شفاف و مشخصی را برای ارتباط با سرمایه گذاران خارجی و داخلی تدوین کنیم.

سلطانی‌فر تصریح کرد: بنابراین قرار شد؛ معاونت برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری ما با کمک استانها و بخشهای مختلف بسته سرمایه‌گذاری پیشنهادی را آماده کنند که این بسته اکنون آماده شده و تا دو هفته آینده به دو زبان انگلیسی و عربی در دسترس سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: در این بسته هزار و 20 پروژه در کل کشور با اعتبار 23 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. در این بسته سعی شده با ارائه پیشنهادات مشخص امکانات و موقعیت‌های مورد نیاز و مواردی همچون اینکه به چه تعداد هتل نیاز داریم و یا در چه بخشهایی نیاز به احیا و مرمت است، با مشارکت بخش خصوصی سرعت بدهیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه با این کار خیال ما از بابت مکانهای در معرض تخریب راحت خواهد شد، گفت: بعد از این تلاش ما این است تا شرایط برای گرفتن مجوزها برای سرمایه‌گذاران در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود. هماهنگی‌های لازم با ستاد جذب سرمایه‌گذاری خارجی انجام شده تا مشکلات سرمایه‌گذاران از میان برود.

وی ادامه داد: وظیفه خود می‌دانیم؛ در شرایط جدید شرایطی را بوجود بیاوریم که سطح رفاه مردم بالا رود و مشکلات مردم حل شود. در بخش سرمایه گذاریها اولویت با بخش خصوصی داخلی است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: یکشنبه گذشته دولت مصوبه‌ای را در زمینه تسهیلات برای ویزای فرودگاهی و تبدیل مدت ویزا به سی روز که تا 15 روز بعد هم قابل تمدید است داشت، علاوه بر آن ویزای الکترونیکی تصویب شد و وزارت امور خارجه موظف شده است که با فراهم کردن امکانات لازم با کمک میراث فرهنگی تا یکسال دیگر این مصوبه را اجرایی کند.صدور ویزای فرودگاهی نیز تنها درچند فرودگاه امکان‌پذیر بود اما اکنون در همه فرودگاههایی که مرز بین‌المللی دارد، این خدمت ارائه می‌شود.

سلطانی‌فر با اشاره به حضور وزیر گردشگری و میراث فرهنگی عراق در کشور گفت: درحال حاضر ما بیشترین رفت‌وآمد گردشگری با عراق داریم که حدود 4 میلیون و 200 تا 4 میلیون و 300هزار گردشگر می شود. در این نشست در مورد مسائل مربوط به این مسئله صحبت کردیم. قرار شده است که هزینه  ویزا برای افرادی که به صورت گروهی به ایران می‌آیند کمتر از کسانی باشد که به صورت فردی می‌آیند علاوه بر آن در بخش میراث فرهنگی و مواردی همچون مرمت، بازسازی و آموزش به نیروی انسانی عراق صحبتهایی را داشتیم.

وی ادامه داد: دو هفته پیش نیز تفاهم نامه‌ای را با بنیاد حفظ ارزشهای دفاع مقدس در راستای طرح گردشگری راهیان نور که هر ساله در آن حدود 4 الی 5 میلیون نفر به مناطق جنوبی و غربی کشور سفر می‌کنند؛ داشتیم و قرار شد در این زمینه کمکهای بیشتری را انجام دهیم.

معاون رئیس جمهور اظهار کرد: یکی از موفقیتهای ما در این دوره بازگرداندن سه محموله فرهنگی تاریخی پس از حدود بیش از 50 سال به ایران بود، در ابتدا 149 شی از بلژیک سپس اشیاء تاریخی چغامیش را داشتیم و اکنون حدود 30 اثر که توسط یک شخص پاکستانی در حال معامله در ایتالیا بود را با کمک پلیس این کشور باز پس گرفتیم. البته در مورد اصل بودن 5 ، 6 قطعه از این آثار تردیدهایی وجود دارد، اما بقیه آثار که اشیایی سفالی و مفرقی هستند، در حال حاضر در سفارت ایران در ایتالیا در حال طی کردن مراحل گمرکی هستند.

وی با اشاره به ثبت جهانی شهر سوخته،‌ شوش و منظر فرهنگی میمند گفت: این ثبتها نیز از جمله دیگر موفقیتهای ما در این دوره بوده است علاوه بر آن طرح توسعه موزه ملی که در دستور کار بود انجام شد و قرار است که در هفته دولت مساحتی بیش از 4 برابر کنونی آن افتتاح شود. متاسفانه مساحت قبلی این موزه در شان موزه ملی کشور نبود و در حال حاضر وسعت آن به مقداری خواهد رسید که یک گردشگر 5، الی 6 ساعت برای بازدید این موزه وقت بگذارد. بخش دیگری نیز در دست آماده سازی است و اضافه خواهد شد. علاوه بر آن موزه خراسان نیز امسال به بهره‌برداری رسید و تا پایان سال سه موزه دیگر هم تکمیل می‌شود.

وی با بیان اینکه حفظ و حراست از محوطه‌های تاریخی موزه‌ها و ... از مهمترین دغدغه‌های سازمان میراث فرهنگی بود، گفت: ما نگرانی‌های زیادی در این حوزه داشتیم و در واقع برای حفاظت از این آثار به ده لشگر نیرو و یک ستاد مشترک ارتش نیاز داشتیم که چنین مساله‌ای ممکن نبود. به همین دلیل به سمت کمک گرفتن از مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد که در سال‌های گذشته غیرفعال بودند، رفتیم و در مرحله اول این سازمان‌ها را در 10 الی 9 استان و در مرحله دوم در 17 استان فعال کردیم. این شبکه در فواصل کوتاه در سطح شهرستان‌ها، دهستان‌ها و ... فعال می‌شود تا از این طریق نیروی انسانی مناسب برای حفظ و حراست از میراث فرهنگی را با کمک انجمن‌ها داشته باشیم.

وی با اشاره به صادرات صنایع دستی گفت: صنایع دستی ما در سال 92 با 112 میلیون دلار و در سال 93 با 153 میلیون دلار انجام شد، اما ظرفیت این بخش بسیار بیش از این مقدار است. در سفر اخیر به گلستان بازارچه صنایع دستی خوبی در این استان افتتاح شد و دستور آماده‌سازی فاز دوم آن نیز صادر شده است. بازرگانی، فروش، افزایش کیفیت و نوآوری محورهایی است که ما در بحث صنایع دستی دنبال می‌کنیم و تاکنون نیز 620 بازارچه موقت صنایع دستی را داشته‌ایم که تا پایان سال باید به هزار نمایشگاه برسد.

 

 

 

 

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز