خبرگزاری کار ایران

در واکنش به ورود زباله‌های نیروگاه‌های ارمنستان به رود ارس؛

کمیته‌ای برای پایش رود ارس باید تشکیل شود

asdasd
کد خبر : ۲۹۵۹۱۲

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل درباره آلودگی رودخانه ارس به دلیل ورود زباله‌های نیروگاه‌های ارمنستان به آن گفت: بر اساس پایش‌ها و سنجش‌های انجام شده، آلودگی در آب این رودخانه وجود ندارد، اما برای جمع‌بندی دقیق‌تر در این زمینه پیشنهاد کردیم، کمیته‌ای متشکل از استانهای درگیر با رودخانه تشکیل شود.

رضا موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به اظهارات اخیر نماینده استان اردبیل در شورای عالی استان‌ها مبنی بر ورود زباله‌های نیروگاه‌های ارمنستان به رود ارس و تهدید سلامت مرزنشینان، گفت: این مساله در حد ادعایی است که گاهی مطرح می‌شود و من نمی‌دانم که از کجا منشا می‌گیرد، اما آنچه ما برای دریافت صحت و سقم این ادعا انجام داده‌ایم سنجش و آنالیز پارامترهای فیزیکی، شیمیایی و میکروبی در رودخانه ارس است.

وی ادامه داد: در آخرین سنجشی که هفته گذشته نتیجه‌اش اعلام شد، وجود 5 فلز سنگین و پارامترهای مختلف را مورد سنجش قرار داریم و هیچ آلودگی را مشاهده نکردیم.

موسوی افزود: پیشنهادی را ارائه کرده‌ایم که کمیته‌ای برای رودخانه ارس متشکل از استانهای درگیر با رودخانه، یعنی آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل تشکیل دهیم و در این کمیته برنامه‌ریزی دقیق و هماهنگی برای پایش رودخانه انجام دهیم تا بتوانیم جمع‌بندی کاملی از پایش‌ها داشته باشیم و برنامه مشخصی را برای مدیریت آلودگی در ارس ارائه دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه بین‌المللی برای حفاظت از ارس وجود دارد یا خیر، گفت: این پیشنهاد را به سازمان حفاظت محیط زیست داده‌ایم که از طریق وزارت امور خارجه همکاری‌های بین‌المللی برای حفاظت از ارس را پیگیری کنند و علاوه بر مساله ارس، در زمینه آتش‌سوزی‌هایی که در مرز بین دو کشور مانند مرز ایران و جمهوری آذربایجان رخ می‌دهد، نیز نیاز به این همکاری‌ها احساس می‌شود.

موسوی در مورد برخی شایعات مبنی بر اینکه گفته می‌شود؛ بیماری سرطان در اردبیل به دلیل برخی آلودگی‌ها بیش از حد قابل انتظار است، اظهار کرد: شاخص‌های سرطان در استان اردبیل بر اساس آمارهای ما بیش از میانگین کشوری نیست و همچنین ما آلودگی زیست‌محیطی خاصی را چه از نظر هوا و چه از نظرآب در اردبیل نداریم و تنها نقطه ضعفی که در استان ما وجود دارد، بحث مدیریت پسماند است که باعث بیماری‌هایی همچون سرطان نمی‌شود و البته پیگیری‌های خوبی برای رفع این مشکل نیز در دست اقدام است.

 

 

 

 

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز