خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه قم:

در دهه گذشته به حوزه سلامت توجهی نشد

asdasd
کد خبر : ۲۹۸۸۹۲

وزیر بهداشت گفت: در دهه گذشته آنطور که باید و شاید به حوزه سلامت توجهی نشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه قم که در شبستان امام خمینی حرم حضرت معصومه (س) برگزار شد، اظهار داشت: جامعه پزشکی همواره در کنار مردم  به ارائه خدمات پرداخته است.

وی با بیان اینکه دولت توجه خوبی به حوزه سلامت دارد، گفت: در دو سال گذشته با وجود بحران و کمبود بودجه، پزشک، دارو و همچنین ناکارآمدی برخی بیمارستان‌ها 10 میلیون نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و شاهد کاهش پرداخت‌ها در حوزه درمان بودیم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در یک سال و نیم گذشته حدود هزار و 500 خانه بهداشت در سراسر کشور ساخته شد و در مورد تهیه مکمل‌های غذایی، واکسن و دیگر اقلام پزشکی  نیز نهایت تلاش خود را به کار بستیم.

وی با بیان اینکه در دهه گذشته آنطور که باید و شاید به حوزه سلامت توجهی نشد گفت: با اینکه در سال‌های گذشته به حوزه‌هایی چون راه‌سازی، ریل‌گذاری، احداث مونوریل، ایجاد کارخانجات صنعتی و ... توجه شد، باید به حوزه ساخت و ساز بیمارستان‌ها نیز توجه می‌شد اما این کار صورت نگرفت؛ البته بیمارستان‌هایی در برخی از شهرها دایر شد اما همچنان شهرهای کوچک و همین طور شهرهای مرزی از امکانات شایسته محروم هستند.

هاشمی تاکید کرد: امیدواریم با حمایت‌های مجلس و دولت در آینده شاهد سرمایه‌گذاری‌های اساسی در حوزه سلامت باشیم تا محرومیت در این حوزه به طور کامل از بین برود.

وی با تاکید بر اینکه دولت تدبیر و امید دولت سلامت محور است گفت: با وجود آنکه وضع خزانه دولت خوب نیست و مشکلات اقتصادی از جمله تورم از ابتدای آغاز به کار دولت وجود داشت، اما شخص رئیس جمهور عنایت ویژه‌ای به حوزه سلامت داشتند که البته خدمات این حوزه مورد قبول مردم و علما قرار گرفته است.

وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت بیمارستان‌های قم گفت: با وجود اینکه بیشتر بیمارستان‌های قم وقفی است و با قدمتی حدود 60 ،70 سال هستند، می‌توان گفت؛ شهر قم نیز در حوزه ساخت‌وساز بیمارستان تا به حال محروم بوده اما ان‌شاءالله تا پایان همین امسال بیمارستان فرقانی با 300 تخت و همچنین بیمارستان منطقه محروم نیروگاه به اتمام و مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

وی افزود: اقدامات احداث بیمارستان بسیار مجهز هزار تختخوابی در منطقه پردیسان قم نیز در حال انجام است و با استفاده از مشاور اتریشی که برای طراحی آن انتخاب شده است، ان‌شاءالله تا چهار ماه آینده کار احداث این بیمارستان شروع خواهد شد که قطعا این بیمارستان نگین خدمات درمانی در سطح کشور خواهد بود.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در دو سال آینده و با اقداماتی که در حال انجام است دو بیمارستان در دل مجموعه شهید بهشتی قم احداث می‌شود که با پایان کار آنها 370 تخت به مجموعه درمانی قم اضافه خواهد شد؛ همچنین یک بیمارستان 400 تختی تخصصی کودکان و مادران تا دو سال آینده در قم احداث خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 10 میلیون نفر حاشیه‌نشین در سراسر کشور وجود دارد گفت: شهر قم بعد از شهر مشهد بیشترین حاشیه نشین را به خود اختصاص داده است اما با اقدامات انجام شده، قم جزو اولین شهرهایی خواهد بود که شبکه بهداشت در سراسر آن احداث خواهد شد.

هاشمی اضافه کرد: به ازای هر 12 هزار و 500 نفر یک پایگاه بهداشت با 4 پرسنل به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم می‌پردازند و علاوه بر آن پرونده سلامت برای همه آن 12 هزار و 500 نفر تشکیل خواهد داد.

وی افزود: همچنین در نظر داریم؛ پرونده الکترونیک سلامت را برای مردم ایجاد کنیم و فکر می‌کنیم این کار تا حد زیادی به پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های بیشتر کمک خواهد کرد.

وزیر بهداشت با تشکر از اقدامات انجام شده توسط دانشگاه علوم پزشکی و اورژانس قم گفت: همکاران‌مان در قم در اجرای طرح تحول سلامت اقدامات ارزشمندی را انجام داده‌اند و برای مثال شاهد تغییراتی اساسی در بیمارستان‌های کهنه‌ای چون کامکار، نکویی و ایزدی این شهر بوده‌ایم.

هاشمی از احداث مراکز جامع سلامت در سراسر کشور خبر داد و گفت: در نظر داریم برای هر 50 هزار نفر یک مرکز جامع سلامت تاسیس شود که این مراکز جامع سلامت کادری چون پزشک، دندانپزشک، پزشک تغذیه و پزشک خانواده را در درون خود دارند.

وی با بیان اینکه انتظار داریم رسانه‌ها از سیاه‌نمایی در حوزه بهداشت و درمان بپرهیزند گفت: معتقدیم اگر مالیات اقلام زیان‌آور به موقع و به صورت صحیح پرداخت شود و دولت و مجلس نیز سهم حوزه سلامت را به درستی در بودجه ببینند اقدامات شایسته‌تری  در حوزه بهداشت و درمان به مردم ارائه خواهد شد.

وی افزود: برای آنکه دغدغه رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه بیماران نباید رنج دیگری غیر از رنج بیماری را تحمل کنند، محقق شود باید مسئولان دولت و مجلس نرخ تمام شده هزینه‌های حوزه سلامت و خدمات بهداشتی و درمانی را پرداخت کنند.

وی در پایان تاکید کرد: طرح تحول نظام سلامت را تا پایان دولت یازدهم به صورت جدی دنبال خواهیم کرد.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز